Nyt AGP graffikkort.

Grafikkort d.  29. juni. 2008, skrevet af tornberg
Vist: 335 gange.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 13:40:02
Svar/Indlæg:
480/124
Hejsa.

Har et Geforce 4600 Ultra og har tænkt på at købe det vildese grafikkort til min kedelige agp-port.

Har tidligere læst at Nvidia havde lavet et Geforce 78- og 7900GS graffikkort til agp, som det sidste og det vildeste.
Men nu fik jeg set at ATI har lavet et HD 3850 med en langt større clockfrekvens fra 668 til 720 (nok en oc version fra frebrikanten), med dertilhørende DDR-3 ram.

Remmenes clock frekvenst ligger mellem 1,66 til 1,82 (igen nok en oc version) på ATI kortet.

Prisen er også fornuftigt på lidt over en tusse.

Spørgsmålet til jer er så om det er noget i vil anbefale??

Har ikke fulgt så meget med på det sidste, så er lidt lost på det nye hardware 😳
MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 13:41:37
Svar/Indlæg:
3577/353
ville godt nok aldrig give en tusse for et agp kort 😕

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 13:49:39
Svar/Indlæg:
2127/11
Hvis du er helt sten fucking sikker på at du ikke vil opgradere mere end grafikkortet, er 3850 kortet du skal gå efter. Jeg kender ihvertfald ikke til et kraftigere gfx til den platform, og ej heller et mere moderne.

Men ærlig talt, overvej at skifte til pci-e. Du har langt mere at vælge i mellem, og så er kortene billigere.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 14:02:09
Svar/Indlæg:
480/124
Det er rigtig nok.
Men så står valget os til at skifte cpu og rammene, nu hvor man er i gang.
Ved godt man kan købe et bundkort, hvor man kan bruge det gamle, men igen, så bliver det nok for dyrt alligevel.

Håber på at strække computerens levetid en sidste gang, for derefter at udskifte det hele.

Har i noget gæt på hvor meget strøm 3850 bruger??

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 14:08:44
Svar/Indlæg:
2127/11
Fuldt forståeligt du.. Jeg smider heller ikke milliarder i at opgradere hele molevitten hvert andet øjeblik.

Et 3850 bruger i omegnen af 80w max, og betydeligt mindre idle.

-edit-

Det er et pci-e 3850 der ligger omkring de 80w. Jeg ved ikke hvordan det ser ud med agp versionen. Men dramatisk er forskellen vel ikke..

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 14:20:43
Svar/Indlæg:
480/124
Hvilket mærke ville i anbefalde, nær valget står mellem;

Club 3D

High Tech

Powercoler

Sapphire

Forresten, så står Higt Tech, som værende Turbo. Bare det ikke er udstyrret med deleram funktionen, men det fremgår ikke sådan på deres hjemmeside. Ser det som værende fordi det er en oc version fra producenten.

Club 3D's hjemmeside hænger, så man ikke kan læse om deres produkter, men går ud fra at hvis valget står på det, så kan man bare bruge Nvidias driver (Nvidia.com)

Stumpii

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 14:21:33
Svar/Indlæg:
1541/132
#5 Ta det billigste 🙂 Der er ikke rigtig noget kvalitetsforskel.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 14:53:05
Svar/Indlæg:
2127/11
Ingen tvivl om at HISkortet er det bedste, simpelthen fordi det har en kanon køler. Men prisforskellen er en anelse hamper imo. Jeg ville gå efter Club3d til en tusse. Køleren er klart bedre end std singleslotkøler (har selv et Club3d oc ed med den på), og imo merprisen ift Sapphire værd. Powercolor lader til at have samme køler, men er lidt dyrere. Eneste markante forskel, ud over kølerne, er at HISkortet er overclocket. Skid på det. 3850'erne oc'er generelt godt, og havde du købt Club3d kortet i pci-e udgave, havde det også kørt 720. Det klarer køleren med lige omkring 50gr i load, og tåleligt støjniveau.

-edit-

"Club 3D's hjemmeside hænger, så man ikke kan læse om deres produkter, men går ud fra at hvis valget står på det, så kan man bare bruge Nvidias driver"

Rigtig dårlig ide. ATI kort kører bedst på dertil egnede drivere 🤡

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 15:12:29
Svar/Indlæg:
480/124

Hehe, gammel Nvidia fan 😳

Så står valget mellem en af de 2 🙂

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 15:21:00
Svar/Indlæg:
480/124
Kølingen har os meget af sige og så slipper jeg os for at skulle indvistere og udskifte køleren.

Et ? til dem, som allerede har sådan et grafikkort.
Støjer de meget? hvis ja, blev det reduceret ved at skifte køleren??

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2008 16:13:37
Svar/Indlæg:
2127/11
Ikke megen interesse der er for folk med spørgsmål der ikke lige vedrører det nyeste nye..

Jeg blander mig igen. Inden jeg fik mit 3850 havde jeg et gammelt 1800gto, og det larmede helt vildt med std køleren på. Det fik jeg fnidder af, og købte, som så mange andre herinde, en genial og pisse billig aftermarket køler. Denne her: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Der er en rev 2 ude, som understøtter 3850. Skulle dog undre mig, om ikke den originale også gør. Problemet er bare, at det slet ikke er givet, at den kan sidde på et agp kort. Det kan ihvertfald volde problemer på nogle grafikkort ved jeg, men kender ikke til 3850 på det område. Nå men, passivt kølede den mit 1800gto så godt, at det max nåede en load på 20gr mindre end med den larmende std køler. Kanon køler til pengene, selvom den altså fylder en del i bredden (det skal man sikre sig at man har plads til).

Min tanke da jeg købte 3850, var at få flyttet køleren over på det. Men jeg har ikke været generet af den nye køler, og lever fint med den som den er. Ind i mellem spinder den lige op en gang, og det er absolut hørbart. Men generelt siger den mindre end Arctic Coolingblæserne jeg har i mit Antec Solo, selv i spil.

Det er ikke den mest lydløse, men imo - og jeg er småpivet mht støj - er den fuldt ud acceptabel. Ikke mindst fordi lyden er meget ren, og derfor ikke generer ørerne nævneværdigt. Men leder du efter det mest stille du kan få, og vil undgå div trial and errors pga mulige problemer med agp ombygningen, skulle du nok alligevel overveje HIS kortet.

-edit-

Kan du leve med højere temps end omkring de 50, kan du også bare styre blæseren på kortet. Den kan jo tvinges til at holde sig i lavere omdrejninger, og så kan du ikke høre den.