Statisk støj i fjernsynet og en pumpe

Hyggehjørnet d.  29. juni. 2008, skrevet af MaddPirate88
Vist: 355 gange.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 21:50:23
Svar/Indlæg:
2576/125
Hej HWT'er

Har en lille sjov historie, jeg lige vil dele med jer. Nu har alle vores fjernsyn i vores hus haft en masse flimren på skærmen, og min far fik åbentbart nok af det, så han spurgte mig om jeg havde lavet noget om i min computer. Åbentbart kan elektriske apperater forstyrre sende signalet, hvilket jeg godt ved, men ikke at det også kan komme fra så små komponenter. Han spurgte om jeg ikke lige kunne slukke computeren, og se om det var det. Modvilligt gjorde jeg dette, og wupti var filmren væk! og ja, den kom tilbage, da jeg tændte commen igen.

Det eneste nye jeg havde lavet var at sætte en 120mm radiator i. der var ikke noget problem med min 240mm, så jeg troede ikke at det kunne være denne, altså måtte det komme fra et andet sted. Det eneste andet jeg havde lavet var, at vende pumpen vertikalt istedet for horisontalt. At dette skulle kunne frem bringe filmren ville jo være ulogisk. Men så kom jeg i tanke om, at jeg før havde haft noget gaffa under pumpen, da den lå løst i kabinettet. Hvilket jeg så prøvede at sætte under igen.

Gæt hvad? Det virkede fanme. 😲 Åbentbart har den spids i bunden, som holder motoren i midten af pumpen, udsendt nogle frekvenser eller statisk støj, som forstyrrede fjernsynets sende signal. Kan ikke helt fatte det, men filmren er væk. 🙂 Hvis der er andre der har oplevet noget lignede må i da godt skrive. 🙂

Konklusionen er altså, at selv en lille bitte komponen,t som en pumpe kan forstyrre et sende signal.

Det var så min lille og mærkelige historie, som i kan fondere lidt over.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 22:01:50
Svar/Indlæg:
3394/170
Underligt, bestemt underligt 😲

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 22:48:13
Svar/Indlæg:
5891/423
#0 shiit mayn...underligt 😛

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2008 23:23:34
Svar/Indlæg:
4018/217
Tror at motoren ikke er skærmet ordenligt i den pumpe. Men underligt er det!

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2008 00:08:31
Svar/Indlæg:
2576/125
Var også utroligt overrasket. 😐 Tænkte også bare, at det ikke kunne passe, at så lille en motor kan forstyrrer et TV signal. 😀 Men ja meget underligt. 😛

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
30-06-2008 00:15:23
Svar/Indlæg:
2600/84
Det er vel fordi pumpen virker som en slags generator af støj, og, fordi den har haft kontakt med kabinettet, brugt dette som en antenne.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2008 00:29:45
Svar/Indlæg:
2576/125
#Ja også min tanke. Men den hang frit i luften med elastikker, da den var monteret vertikalt, da den var horisontal var der en lille papkasse under, da viberationer drev mig til vanvid. Men der skulle ikke mere en noget gaffa til. 😀

"Gaffa to the people."

Den er åbenbart stærke nok til at sende det igennem luft, og så bruger kabinettet som antenne. Lidt lige som en radio, der får bedre signal, hvis man er tæt på.

Sejt, det er det nu engang. 😀 😎