#1 Hvis jeg var dig ville jeg nok vente nogle år endnu;)
Jeg kan så love dig at langt de fleste SAS diske og også højt ydende SATA diske overgår SSD diske mange områder.
Det kan godt være at SSD diske lyder helt utrolige på parpiret, men det er de langt fra.
Og hvorfor nu det?
Jo sådan nogle NAND flash kredse har en temmeligt begrænset levetid jo mere der bliver skrevet til den, somregel 10000-100000 genskrivninger og så kan der ikke skrives mere til den. Det problem prøver man at løse med en lille algorithme som søger for at data bliver skrevet til blokke som der ikke er blevet skrevet til før eller som der er skrevet mindst til og på den måde hæver man levetiden, hele harddisken vil ialt kun kunne holde til et beskeden mængde genskrivninger(i forhold til en god gammeldags HDD med plader, dens levetid bliver da i det mindste ikke betydeligt begrænset ved en simpel low level formatering). Dette tager også lige performance fra disken så den ikke længere kan leve op til den lovede hastighed, dog vil søgetiden stadigvæk være lavevere end alm HDD, men nu betyder søgetiden ret lidt i forhold til den generelle performance.
Fabrikanterne af SSD diske har desuden fået utroligt mange diske retur pga. den ringe levetid og høj fejlrate i det sidste års tid.
At SSD er mere robuste er heller ikke helt rigtigt, ja det kan måske holde til lidt flere mekaniske stød(det er lidt tvivlsomt, kræver at de 100% perfekt loddet, hvilket igen er 100% umuligt hvis de altså skal kunne købes for menneske penge, da der er temmeligt flere lodninger i sådan en fætter end en alm. HDD), men de er en hel del mere følsomme overfor statisk elektricitet og fejlspændinger.
Så mit råd er klart, vent til næste generation, de vil være temmeligt meget mere robuste og vil desuden have større data tæthed og have højere hastigheder(Der dog er temmelig dyr indtil videre i forhold til SSD basseret på NAND kredse).