hvilket OS ?

Software d.  02. juli. 2008, skrevet af saiot
Vist: 324 gange.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2008 08:22:18
Svar/Indlæg:
7111/480
nolge der kan anbefale et OS til min server har selv tænkt på windows home server men er fajlen ratte med den ødelger data ? ellers skal jeg have et midleride OS så som midler tidri har jeg tænk på vista da der har jeg fåget mit SMB deling til at virke i men kan det køre på atom har haft en amd sinhel core der kune klare vista med 512 mb ram det var ikke super hurdig men det kune bruges og det skal kun bruges til afspling af film og noget net tv ellers bare til deling af filer over netværk
det system det skal køre på er Intel D945GCLF

alser video chip Intel GMA 950

og cpu atom 1.6 Ghz
samt 2 GB ram

eller er der andet i kan anbefale har også tænkt på linux men er lidt navøs med hvordan den klare at kumenikere med en vista maskine ?

der er jo også XP men XP og mig er ikke de beste venner 😕
Steinar

Overclocker
Tilføjet:
02-07-2008 08:50:54
Svar/Indlæg:
9/3
Jeg personligt vil til en hver tid foretrække Linux frem for windows af den simple årsag at den er mere sikker og stabil samt at linux brug af computerens resurcer er væsentlig mindre.
Det skal dog lige understreges at et linux styresystem ikke bare er en installation og så køre den men kræver en del opsætning efterfølgende.
Men hensyn til kommunikation mellem linux og vista er det kun et spørgsmål om opsætning.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2008 08:56:19
Svar/Indlæg:
7111/480
1# har intte mod at bruge linux kan super godt lig ubuntu men på den anden side har jeg det også sådan jeg ikke gider bruge 2 år på at opsette det til at snake med vista 🙂
og vil helst bruge windows da jeg gerne vil ahve sputnik til at virke det viker desævre ikke under linux på grund af MS 😕

Steinar

Overclocker
Tilføjet:
02-07-2008 10:45:07
Svar/Indlæg:
9/3
Som du selv er inde på er linux en kompliceret sag at sætte sig ind i for nybegyndere og kræver meget tid og tålmodighed.
Der ligger også en mulighed i Win2000.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 06:07:18
Svar/Indlæg:
7111/480
3# hvordan er det at sæte SMB op på det ? andre der har nolge forslag hvordan vis jeg lage XP ind kan vil bruges når der ikke bliver lagt programer ind nolge der har fåget SMB til at virke smærte frit på det 🙂

edit har ikke lige kune fine en guide der ser lidt ud til SMB i XP tro bare jeg liger vista ind ind til jeg får home server kan se det kan køre på 1ghz og 512mb ram 🙂

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:11:51
Svar/Indlæg:
4120/115
Hmmm... hvis det bare skal være en alm. fil server, så kunne det da ikke være mere oplagt end at bruge en XP, og da slet ikke hvis du ikke køre med domæne osv.

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:13:28
Svar/Indlæg:
7111/480
5# ja men hvordan er det med SMB opsætning i XP... ? er det lige at gå til ?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:16:41
Svar/Indlæg:
4120/115
Jeg kan ikke helt følge din tvivl? SMB (Small Message Block) det er jo ren windows fil deling... Det er jo bare at højre klikke på en mappe og vælge Deling.

Der er self. nogle småting som rettigheder, firewall osv. der skal være på plads, men jeg er næsten sikker på at, hvis du bare bruger default simpel fil deling, så klare den rettigheds problemet for dig, ellers forklare den dig hvad du skal gøre?

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:18:56
Svar/Indlæg:
7111/480

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:42:25
Svar/Indlæg:
4120/115
- 1. Kontrolpanelet -> System -> Computernavn. Hvis du ikke allerede har valgt et sigende computernavn, så kan det være en god ide at ændre det her. Hvis du ændre det, så skal du genstarte computeren!

- 2. I windows firewall, sørg for at Windows fil og udskriftsdeling er slået til, inde i undtagelser for firewall. (Jeg går ud fra at du ikke benytter nogen tredjepart firewall ved siden af?)

- 3. I kontrol panelet, vælg Administration -> Computeradministration. Gå til punktet "Lokale brugere og grupper" -> "Brugere". Højre klik på Gæst -> Egenskaber. Fjern fluebenet i denne konto er deaktiveret.

- 4. Klik Start -> Kør (gpedit.msc) -> Lokal computer-politik -> Computerkonfiguration -> Windows-indstillinger -> Sikkerhedsindstillinger -> Lokale politikker -> Tildeling af brugerrettigheder -> Få adgang til denne computer fra netværket: Tilføj Gæst brugeren.

- 5. Find den mappe du vil dele på netværket. Højreklik på den og vælg deling. Følg guiden der vil fortælle dig hvad du skal gøre for at dele den...

Det var den lange tur, og sikkert ikke den nemmeste, men nok den mest lærerige 😉 Jeg sidder pt. ved en Vista maskine, så det er lidt på hukommelsen det hele, så det kan altså være at du i group policy editoren også skal vælge at anonyme brugeren skal godkendes som gæst... Kan ikke lige huske om det er nødvendigt, men prøv dig frem 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 09:47:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Og for at tilgå delingen fra en anden computer, så skriver du adressen på følgende måde, i eks. Denne computer:

\\computernavn\delingsnavn

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2008 14:15:20
Svar/Indlæg:
7111/480
fedt tak vil jeg lige prøve når det kommer op at køre har en voldsom problmer med at få det samlet i det lille kabinet så der kommer en og hjælper mig med det ser ikke super godt nemlig 😀