Restore cd/Geninstallation?

Software d.  02. juli. 2008, skrevet af PerFecTioN
Vist: 293 gange.

PerFecTioN
 
Superbruger
Tilføjet:
02-07-2008 12:38:32
Svar/Indlæg:
32/30
Hej!
Jeg har fået et stort problem med windows xp - når jeg starter op går den i blå skærm. Jeg ved det er fordi der er et eller andet virus/spyware på den, men det er simpelthen umuligt at få fjernet, for kan ikke installere nogle virusprogrammer i fejlsikret tilstand som jeg godt kan komme ind i. Fik dog med besvær installeret avg, men den kunne kun køre noget prompt-halløj, hvilket fandt alt skidtet, men den fjernede det underligt nok ikke. Jeg er kommet til den konklusion, at jeg ikke kan fjerne det, men simpelthen må starte forfra, og det er herunder jeg har et par spørgsmål:

Min pc er en bærbar Zepto 6214 hvor Windows Xp var præinstalleret, og jeg har så fået en restore cd med. Da jeg fik pc'en delte jeg harddisken op i 2 drev: Drev C & D, og mener jeg gjorde det med partition magic. Alle de vigtige ting fra drev C har jeg fået over på usb gennem fejlsikret tilstand, men nu gider den ikke engang registrere usb-sticket mere, så det der ligger på D-drevet kan jeg ikke få over.
Og her har vi så det første spørgsmål: Hvis jeg bruger min restore cd, sletter den for det første så alle dokumenter på begge drev, og fjerner den også partitionen som jo ikke var der i første omgang, så der kun er et stort drev C tilbage?

Hvis det er tilfældet, så har jeg en windows xp cd til min stationære. Med den kan jeg jo reelt blot formatere drev C og så installere xp der uden at filerne på drev D bliver berørt. Hvis jeg gør dette, vil det så være muligt at bruge restore cd'en efterfølgende, så pc'en bliver som da jeg fik den, eller er restore cd'en afhængig af at der allerede ligger nogle filer på computeren som den skal bruge, og så sletter den bare de ting der volder problemer?'

Det var en ordentlig omgang, men håber virkelig i kan hjælpe :'-(
på forhånd tak,
Michael
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2008 12:43:19
Svar/Indlæg:
23132/740
#0

Har du, i gendannelsesprogrammet, ikke muligheden for at lade harddisken forblive intakt, med dertilhørende partitionering?

Såfremt det er muligt, så er det måden at gøre det på.

Alternativt, kan du komme forbi Viby, så smækker vi din disk i min stationære og får formatteret den. Så kan vi partitionere og installere, og overføre dokumenterne derefter.

Men tjek lige gendannelsesmulighederne på disken først 🙂


PerFecTioN
 
Superbruger
Tilføjet:
02-07-2008 12:47:29
Svar/Indlæg:
32/30
#1 - Altså gendannelsesmulighederne på restore cd-en? Det har jeg ikke prøvet endnu, sidder ikke lige med det nu, kommer først hjem til den lille skat i eftermiddag:)
Men hvis den efterlader harddisken intakt, hvad gør selve gendannelsesprogrammet så - et eller andet må den da slette?
Har mange formateringer bag mig, men det her er sq første gang hvor jeg skal bruge en restore cd så er total noob her🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2008 12:50:22
Svar/Indlæg:
23132/740
#2

Jeg ved, at Toshibe og HP gør brug af en mulighed for at indstille harddisken. Der er ligeledes en mulighed for, at lade disken forblive intankt, netop for at sikre brugerens dokumenter.

Hvis der går ged i den, står mit tilbud stadig ved kraft 🙂


PerFecTioN
 
Superbruger
Tilføjet:
02-07-2008 12:52:11
Svar/Indlæg:
32/30
Ok, tusind tak for hjælpen, det lyder i hvert fald meget fornuftigt så det må jeg se på når jeg kommer hjem:)


@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
07-07-2008 18:47:19
Svar/Indlæg:
4033/364
mener ikke zeptos restore sletter partitionerne..