Hent chipset driver mm. direkte hos chipset producenten og ikke bundkort producenten. Bundkort producenten benytte sjældent de nyeste drivere.
Nu har jeg ikke haft et AMD system siden min gode gamle Athlon 900MHz på mit gode gamle ABIT KT7-RAID, men jeg er sikker på at det ikke er selve AMD CPU'en der giver problemer i denne sammenhæng, jeg hælder mere til kobinationen af chipset og lydkort.
AMD har, efter min mening, aldrig magtet at lave chipsets eller drivere dertil for den sags skyld. Den holdning har jeg på sin vis stadig og så er jeg ret ligeglad med at de har fået ATI med på vognen, de magter nemlig heller ikke det med chipset/grafikkort og drivere.
Creative har været berygtet for at have stabilitets problemer i nogle systemer med nogle af deres produkter. Jeg har selv et X-Fi lydkort der aldrig har voldt mig problemer, selv med en skummel BETA driver i Vista har det bare kørt, men det betyder jo ikke at det ikke kan være kilden til problemer hos dig.
Den eneste måde er næsten udelukkelses metoden. Fjern Creative lydkortet og alt software + drivere dertil og se om du stadig har problemer med onboard lydkortet aktiveret. Har du det, jamen så er det med god sandsynlighed ikke lydkortet.