2.5" (P)ATA/IDE-harddisk til Toshiba laptop

Diverse d.  04. juli. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 602 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2008 22:23:39
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Min søsters computer... nej vent. Lad mig omformulere:

Min lettere klodsede søster, tabte - for nylig - sin laptop på gulvet. Mirakuløst nok, så skete der ikke andet, end at harddisken blev smadret. Heldigt, siger jeg, da skærmen ligeledes kunne være røget med i faldet [ha ha!], men surt - siger min søster - da hun ikke tager/havde taget backup.

Anywho...

Jeg er så blevet sat på opgaven, med at finde en ny harddisk. Natürlich, så har jeg jo tjekket Toms 2.5" chart ud, og kigget på IDE/ATA-diskene. Især en faldt i min smag. Den placerede sig ret fornuftigt, ydelsesmæssigt, den kan købes hos en shop her i Århus, og så koster den omkring kr. 500,-

Omtalte disk er denne: http://edbpriser.dk/Products/L...

- Hvorfor laver du så en tråd? - spørger du nok...

Jamen. Hvis nu der sad nogle genier derude, som har en (eller flere) god(e) grund(e) til, at jeg burde vælge en anden disk, så vil jeg gerne høre fra dig/jer.

Husk:

1: Kr. 500,- er den absolutte smertegrænse.
2: Den skal have en fornuftig ydelse (søgetid, boot-tid, støj osv.)
3: Den skal være til at opdrive (dvs. levering på '1-2 dage' på EDBpriser.dk)

Det var vistnok dét... Come on gays 😎

PS.: Åhh jo! Det havde jeg nær glemt. Hvis der sidder en eller anden, der ved hvad den org. harddisk hedder (Toshiba Sat L20-153 - http://nordic.computers.toshib... ), ville jeg være lykkelig. Det kunne jo være bonus, lige at smide den gamle platter i en anden harddisk, og se om ikke man kunne redde hendes data.

Jeg mener, og det er langt fra sikkert, at det var en Hitachi (alá denne: http://edbpriser.dk/Products/L... ). Hvorfor jeg spørger? Fordi idioten her ( 🤡 ) pillede klistermærket af, og smed det ud, inden han tænkte på den geniale recovery-idé 😳
Selas

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2008 00:38:47
Svar/Indlæg:
2845/91
250 GB:
http://edbpriser.dk/Products/L...

Den har jeg selv og den er finfin.. :D

Cannon

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2008 03:12:08
Svar/Indlæg:
298/7
#1 Hvordan vil du putte de diske du linker til ned i en bærbar pc ??

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2008 06:09:05
Svar/Indlæg:
4657/53
Du kan bruge denne her til evt og rede nogle data
http://www.avxperten.dk/pc-til...

Der findes hvis ikke en 7200rpm som 2,5" ata diske for ellers skulle du tage sådan en.
den du har fundet er hvis fint nok ellers er der Hitachi TravelStar diske.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2008 09:58:43
Svar/Indlæg:
1262/95
#1 Busted! Der var vidst én der ikke læste ordentligt 😳

#0 Det eneste du nok skal være opmærksom på det er om den bærbare kan "holde" til en 5400 rpm disk mht. varme, men det har du jo selvfølgelig undersøgt :yes:

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2008 12:01:42
Svar/Indlæg:
2845/91
#2 og #4 jeg havde såmænd læst tråden helt, kunne åbenbart ikke overskue edbprisers gnidrede system kl halv et om aftenen, men det er rettet nu... 😛

ferrari_brian

Superbruger
Tilføjet:
06-07-2008 16:57:59
Svar/Indlæg:
45/1
#0: Du skal være opmærksom på at det ikke er sikkert at den bærbare kan "klare" så stor en disk. Der er mange bundkort i bærbare computere der er begrænset i størrelse.

Og da det ikke er verdens "nyeste" bærbare, så vil jeg anbefale dig at kontakte toshiba's support og spørge til hvilke krav der skal opfyldes for disken.
Desuden kan der også være problemer med hvor meget varme en disk må udlede i en sådan bærbar computer.

Men alt andet lige, så er sådan en Seagate disk i 2,5" rigitg god, og jeg har gode erfaringer med den type disk, dog har jeg kun selv brugt 80GB versionen, men til gengæld flere af dem.

Men undersøg hvad den kan klare inden du smider 500 kr efter en stor disk til en bærbar.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2008 23:10:13
Svar/Indlæg:
2845/91
#6 jeg havde samme problem med min, den ville kun se ca 130 GB, men jeg hentede bare et progrtam inde på WD's hjemmeside der kunne hoppe biosen over og gå direkte til hvad bundkortets hdd controller understøttede. :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-07-2008 23:28:30
Svar/Indlæg:
23132/740

ATA-harddisk, ikke S-ATA 😉

Den ville nu fint passe i de fleste laptops, bare ikke i den det hele handler om hér.

RPMS er mig ligemeget... den slags har jeg styr på, og 7.200 rpms har ikke været nævnt på noget tidspunkt.

Mht. recovery, så er det bare med at få disken op at køre. Selve pladen har det fint. Det er armen i disken der er ødelagt.

Det har jeg. Den skulle ikke udvikle mere varme end de fleste andre harddiske, jeg har haft kig på 🙂

Det er ikke rettet godt nok så 😛

Kapaciteten er ligemeget... Der skal alligevel kun bruges omkring 40 GB. Resten er bare bonus...

Cool 🙂

@ Alle

Der er ingen som ved, hvilken disk der sidder i originalt?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2008 23:47:34
Svar/Indlæg:
23132/740
Hvis der ikke er andre bud (der passer til de opgivne specifikationer #1 😛), så falder valget på Seagate.

Takker for deltagensen 🙂