Nyt bundkort, harddiske og DVD-drev

Bundkort / CPU d.  09. juli. 2008, skrevet af Shtirlits
Vist: 415 gange.

Shtirlits

Overclocker
Tilføjet:
09-07-2008 21:28:31
Svar/Indlæg:
18/4
Hejså, allesammen!

Jeg har lige købt Gigabyte GA-EP35C-DS3R. Det er også fint nok, men det har noget som jeg ikke er bekendt med. Eller mere præcist ved ikke hvordan jeg skal gribe det an.

Jeg har altså en ny S-ATA harddisk, en gammel S-ATA harddisk, en rigtig gammel ATA harddisk og en ATA DVD-drev som ikke er så gammel.

I bios'en er der følgende indstillinger fra start af:

SATA RAID/AHCI Mode ........................... Disabled
SATA Port0-3 Native Mode ...................... Disabled

Længere nede:

Onboard SATA/IDE Device ....................... Enabled
Onboard SATA/IDE Ctrl Mode ................... IDE

Jeg proppede de to sata harddiske på de to første SATA interfaces og DVD-drevet, samt ATA harddisken, på ATA interfacet. Altså, den lange, gamle interface.

Installerede så WinXP x64. Installerede drivers fra Gigabyte. Det virkede så også fint.

Jeg fik det indtryk af BIOS indstillingerne at SATA var slået fra og alle diske kørte i IDE mode. Da jeg ikke vidste hvad alle SATA indstillinger I BIOS'en betød i virkeligheden, og jeg læser altid manualer efter skaden er sket, prøvede jeg at lege med dem og slog dem til. Efter det begyndte systemet at køre en eller anden AHCI BIOS install utility ved opstart og det samme ved RAID indstillngerne. Desuden ville XP ikke loade me genstartede computeren hver gang den begyndte at loade.

Derefter satte jeg alle indstillingerne tilbage til default og XP ville så loade, men nu viser enhedshåndtering mit DVD-drev med fejl og XP genkender den ikke. Læste så MB manualen, men det hjalp ikke så meget.

Er der nogen som kan forklare hvad der sker og hvad skal jeg gøre for at opsætte systemet rigtig?

På forhånd mange tak

MVH
Michail
1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2008 00:02:48
Svar/Indlæg:
5750/124
Du skal have dine SATA diske sat til RAID (det virker, og det andet ved jeg ikke med), med mindre du skal køre RAID, da du så skal vælge RAID der hvor du kan. Ellers skal det bare stå som IDE, da de så opfattes som et IDE drev, men med SATA hastighed. Så vidt mig bekendt altså 😳

Shtirlits

Overclocker
Tilføjet:
10-07-2008 16:35:10
Svar/Indlæg:
18/4
Mange tak for svaret. Så er jeg lettet. :)

Hvis jeg nu begynder at sætte RAID op, så skal jeg genistallere Windows?

Eller bliver alt data slettet på de harddiske når de bliver lavet om til RAID?

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 13:33:55
Svar/Indlæg:
908/160
tager du 2 diske med data på og laver om til raid
så SLETTER man normalt alt data.
så husk at sikkerhedskopiere data.

anbafaler kun at køre med raid 0 på 2 ENS diske.