partitioner eller ej?

Diverse d.  12. juli. 2008, skrevet af wendigo
Vist: 364 gange.

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 11:18:36
Svar/Indlæg:
1069/157
Er det en god eller dårlig ide, at have fx 1 partition til pc-spil og en anden partition til windows og installerede programmer på ens harddisk?
Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 12:05:08
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvad er dine argumenter for eller imod det?

JensAnd16

Overclocker
Tilføjet:
12-07-2008 12:11:59
Svar/Indlæg:
483/62
han spurgte om det var en ide ?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 12:13:26
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja - og jeg vil gerne vide hvordan den ide er opstået.

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 12:29:25
Svar/Indlæg:
1069/157
#1:Det er ren mangel på viden om partitioner på harddiske jeg spørger. Jeg ved ikke om det er bedst at fx ens pc-spil ligger på sin egen partition, så de er uforstyrret af alle andre programmer på en anden partition, og bare har sin egen lille uforstyrret harddisk plads at "lege" på.
Og at der måske er større % chance for konflikter hvis jeg nu ikke laver nogle partitioner, så spil og alt andet ligger sammen? Jeg ved det ikke, og spørger derfor 🙂

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 12:31:50
Svar/Indlæg:
2870/65
# 0 Det kommer da an på hvad du vil opnå med det.

Mange splitter disken op i partitioner, f.eks. af hensyn til følgende:

1. Du kan have dine data liggende på en seperat partition, sådan at hvis der skal re-installeres, skal de ikke lægges ind igen.

2. Det er noget nemmere at holde styr på hvor de befinder sig. Ved re-installation skal der bare peges på dem igen. Det sparer tid og giver en vis sikkerhed.

Spil er en anden ting. De skal alligevel re-installeres, hvis du får systemnedbrud der resulterer i re-installation.

Der er nogle der foretrække at have spil liggende på en anden partition...også i forbindelse med at have swap-filer liggende på en anden disk...optimering osv. Skulle belaste system-partitionen mindre..osv.

Det med at belaste system-partitionen mindre/give mere performance er en "and", hvis spille-partitionen ligger på samme disk. For at opnå mere performance i spil, skal installationen af spil (samt swap-filer)ligge på hver sine seperate diske...som er hurtigere end systemdisken. Ellers er der ikke noget at hente dér.

Reelt set er det med at splitte spillene op på sin egen partition (på samme disk) tidsspilde. Det giver mere "orden" på hvor du har tingene liggende... thats it.

Så har du lidt argumenter for hvorfor du (ikke) skulle lave sådan et nummer.

wendigo

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 12:42:03
Svar/Indlæg:
1069/157
#5: Med swapfiler mener du sidefilen?
Altså lave en sidefil for windows+programmer på en partition og en anden sidefil til spillene som ligger på en anden partition?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2008 16:46:23
Svar/Indlæg:
2870/65
# 6 Jeps, swap-fil og side-fil er det samme.

Nej, jeg mener at hvis du skal have glæde af bedre perfomance ifm. side-fil, skal den lægges på en ultrahurtig disk.....for sig selv. Ikke noget med at lave 2 side-filer....med mindre den lægges på 2 forskellige ultrahurtige diske....gerne i raid.

Det giver ikke noget at lægge side-filen på samme disk som du bruger til alt muligt andet stads. Det er jo samme hastighed....sikkert også en lidt lavere perfomance, da disken jo er fyldt med OS og andre ting.

Kondichael

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2008 17:40:09
Svar/Indlæg:
940/111
FFS Rigtige mænd har flere partitioner.

1. Windows og programmer
2. Musik
3. Film
4. Andet (Installere til programmer E-books osv.)

Det er skide smart når man skal formatere, så mister du kun det du har på drev C:\

lerbech

Superbruger
Tilføjet:
12-07-2008 18:13:05
Svar/Indlæg:
186/28
og hvis man så tager en backup af sin pc når alle programmer er ny installeret, så tager det ikke mange min at reinstallere ved et nedbrud.

min opdeling er.
1. partition: Windows/temp og hjælpe programmer
2. partition: datafiler/billeder
3. partition: programmer/mails

der bliver så taget backup af partition 1, en gang om ugen
partition 2 syncronoseres med Nas server dagligt derved kan man altid få fat i ens filer samtidig med at der er en backup.
partition 3 her tages der dagligt backup af mails, resten røres ikke

installations filer ligger på Nas serveren og på DVD skiver.

fra en total nedbrudt windows og til en der flyver afsteder der går der ca 25 min, da det er den tid det tager at restore den originale backup