lcd/tft spørgsmål

Diverse d.  13. juli. 2008, skrevet af kralle58
Vist: 327 gange.

kralle58
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2008 18:03:12
Svar/Indlæg:
273/54
Hej alle. Har lige nogle spørgsmål ang. lcd pc skærme.

Har kigget lidt på en Samsung T220. Men der er nogle ting der bekymrer mig lidt om lcd/tft skærme, som jeg håber i kan afklare for mig.

1) Kan det virkelig passe at de kun kører med sølle 60hz????

2) Hvis det kun er 60hz, så kan man da overhovedet ikke bruge wait for vertical sync funktionen optimalt, da man kun vil køre med 60fps?

3) SKAL man kører i den opløsning de er beregnet til, hvis man vil have det bedste billed i spil? En ven fortalte mig at hvis man kører i lavere opløsninger end det skærmen er beregnet til, vil grafikken blive gnidret :(

4) Er lcd og tft det samme egentligt?
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2008 18:14:40
Svar/Indlæg:
5750/124
1: ja, det kan det godt. Det er dog ved max resolution

2: Øjet opfanger heller ikke mere end MAX! 30 billeder, og ens hjerne opfanger 12, og maksimalt 4 ændringer i sekundet. Så du har egentlig ikke så meget at bruge det til, teoretisk set.

3: Man skal ikke, men det er sjældent at en sådan skærm har mere end 1-2 "ægte" opløsniger. Dvs. det som den er beregnet til, og dermed ikke skal dele en pixel eller krystal op i 2 (det er derfor det bliver gnidret). Men hvis du kan ramme den præcise halve opløsning af max, så ser jeg intet problem i det.

4: de er ikke helt ens, men jeg syntes ikke der er den store forskel. Men LCD er jo hvad der ser bedst ud til film (syntes jeg, da de har højere cotrast, så vidt jeg husker).

Håber det hjælper.


kralle58
 
Overclocker
Tilføjet:
13-07-2008 18:23:14
Svar/Indlæg:
273/54
Hej 1EaR.
Jeg har lige nogle spørgsmål til dine svar til mig, på 2+3.

2) Men selvom man ikke opfanger mere end 30/12, så vil ens pc-spil vel køre mere flydende på en CRT som fx kører 90hz i 1280x1024 i forhold til en lcd/tft med 60hz i 1280x1024????

3) Den samsung jeg har kigget på (Samsung T220) er en 22' skærm. Men jeg forstår ikke hvad du mener med 1-2 ægte opløsninger. Og jeg forstår heller ikke helt det med hvornår og hvordan grafikken bliver gnidret. Jeg er noob 😩


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2008 18:27:24
Svar/Indlæg:
7111/480
2# det vil da køre flydene bare det er over 30FPS crysis over 13 😛 dog giver en CRT et bedre billet mener nolge og når jeg kiger på min CRT og lcd så giver jeg dem ret syns billet er lidt skaper på min CRT men kan jo også være panelt på min tft så bare få en med godt panel 🙂


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2008 23:33:28
Svar/Indlæg:
5750/124
#2 det er meget simpelt. En skærm bestod i gamle dage af nogle kobber rør(mener jeg det var) som ledte elektroner frem, som dermed kunne danne noget farve på skærmen. Hver kobbertråd/rør er 1 pixel. groft fortalt. Det du ser som 1 pixel, er 1 firkant som ligger op til mange andre. Den eneste virkelig opløsning (såfremt der kun er 1), er den hvor alle bruges. Hvis du tager præcis det halve af max opløsningen, fx 1 Mpixel hvor der oprindeligt var 2, og i samme aspekt (fx 4:3 /16/10 osv). Når du går ned til det halve (som jeg skulle mene er ægte opløsning nr. 2, så fremt den kan laves på skærmen) bruger derfor bare 2 "firkanter" i stedet for 1. når du bruger en "uægte" opløsnig (en hvor der skal bruges halve og kvarte osv. pixels, for at det kan lade sig gøre) så kan det blive gnidret, da 1 pixel derfor måske skal vise 4 forskellig farver, men den kan kun vise 1. Der kan de så gå galt for skærmen. En CRT skærm lider ikke under dette problem, fordi det er med de små koberrør, og de derfor ikke kan påvirke det rør vedsiden af (krystallerne på TFT kan på virke hinanden, så vidt jeg husker).

Håber det hjælper. Det er kun udfra hvad jeg kan huske / ved / kan finde af løsninger, så der er måske en lille smule der skal tages med et gransalt. men i sin helhed skulle det være rigtigt.

Men ellers hel og lykke med dit skærm køb.


kralle58
 
Overclocker
Tilføjet:
14-07-2008 15:58:39
Svar/Indlæg:
273/54
Hej igen 1EaR.

Øv..jeg fandt lige den 22' Samsung T220. Og den kører med 1680x1050.
Min spille pc som er en athlon64 4800+ med X1950 pro grafikkort og 2gb ram, vil jo ikke have en chance for at køre spil i sådan en ond opløsning ☹
Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 16:11:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

"Kobberrør"?! Er det elektronkanonen/billedrøret du tænker på?

Grunden til, at en ikke-native opløsning på en CRT skærm, ikke ser gnidret ud er ganske korrekt som du siger. Men det har intet at gøre med med rør eller deling af pixels.

Elektronkanonen får fronten af kanonen med fosfor til at lyse op. Forrest på billedrøret sidder et gitter med farverne ordnet systematisk. Det er derfor det er "nemmere" for en CRT skærm at slippe af sted med ikke-native opløsninger, da den dermed rammer "mellemrummet" mellem de individuelle pixels. Det kan man ikke på en fladskærm, da den er "tvunget" til at interpolere sig frem til samtlige punkter. Det har intet at gøre med delte pixels.

Begge skærme tegner de pixels de skal tegne 🙂

-> #5

Samsung skærme har ofte et godt ry for at håndtere ikke-native opløsninger. Det er ikke noget du skal bekymre dig så meget om. Du vil kun kunne se det i detaljer i spil. Men den kan sagtens trække din desktop i den opløsning.

I spil, vil det måske se fjollet ud, fra tid til anden. Men så må du finde den opløsning der minder mest om i aspect-ratio, og så acceptere de små fejl der opstår i billedet.

Det kan da lige nævnes, at de gængse 16:10 opløsninger er:
1280x800
1440x900
1680x1050
1920x1200

Du burde fint kunne slippe af sted med at spille dine spil i ikke-native opløsninger 🙂


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 20:55:34
Svar/Indlæg:
5750/124
#6 som jeg skrev, det er hva jeg husker. Og ja, det er billedrøret jeg mener. Men kunne ikke huske det rigtige navn for det, og så prøvede jeg mig frem 😳 , denne gang var det bare uden held.

Det var såmen også kun for at prøve at forklare det, da jeg jo godt ved det ikke er det hele som er rigtigt, hvilket jeg også har givet udtryk for. Men tak for rettelsen


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 21:08:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Vi er jo til for at hjælpe hinanden. W'et i HWT står jo for "Wi skal hjælpe hinanden" 🤣


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2008 09:35:43
Svar/Indlæg:
5750/124
#8 off course, and you are the god that walks amung us! 🤣

EDIT: "W"'et står ikke for "we", men "HWT" står da for "help with things". vi hjælper jo med alt, bl.a. en stoppet kloak 🤣


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
15-07-2008 12:04:40
Svar/Indlæg:
15982/637
#1: Øjet opfanger heller ikke mere end MAX! 30 billeder
hvad mener du ? som Hz el fps registeringer ?
Hvis det er FPS så kan øjet registere ændringer op til ca 125. Over 150 kan vi ikke længere se forskel.


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-07-2008 12:09:58
Svar/Indlæg:
2388/52
#9
haha ja :D det var sgu en klasse tråd 🤣 🤣 😲 😲 🤣 🤣


#12
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2008 15:01:54
Svar/Indlæg:
5750/124
#10 bare for at give en forklaring. Øjet kan opfange 12 ændringer i sekundet (bevgelser fx.) mens at der kan komme 4 helt nye (kan være en der træder frem bag en væg) i sekundet.

jeg brugte bare billeder for at forklare det, ikke andet.