#2 det er meget simpelt. En skærm bestod i gamle dage af nogle kobber rør(mener jeg det var) som ledte elektroner frem, som dermed kunne danne noget farve på skærmen. Hver kobbertråd/rør er 1 pixel. groft fortalt. Det du ser som 1 pixel, er 1 firkant som ligger op til mange andre. Den eneste virkelig opløsning (såfremt der kun er 1), er den hvor alle bruges. Hvis du tager præcis det halve af max opløsningen, fx 1 Mpixel hvor der oprindeligt var 2, og i samme aspekt (fx 4:3 /16/10 osv). Når du går ned til det halve (som jeg skulle mene er ægte opløsning nr. 2, så fremt den kan laves på skærmen) bruger derfor bare 2 "firkanter" i stedet for 1. når du bruger en "uægte" opløsnig (en hvor der skal bruges halve og kvarte osv. pixels, for at det kan lade sig gøre) så kan det blive gnidret, da 1 pixel derfor måske skal vise 4 forskellig farver, men den kan kun vise 1. Der kan de så gå galt for skærmen. En CRT skærm lider ikke under dette problem, fordi det er med de små koberrør, og de derfor ikke kan påvirke det rør vedsiden af (krystallerne på TFT kan på virke hinanden, så vidt jeg husker).
Håber det hjælper. Det er kun udfra hvad jeg kan huske / ved / kan finde af løsninger, så der er måske en lille smule der skal tages med et gransalt. men i sin helhed skulle det være rigtigt.
Men ellers hel og lykke med dit skærm køb.