kontrastforhold på 50000:1 kan man se...

Diverse d.  13. juli. 2008, skrevet af Bryde
Vist: 551 gange.

Bryde

Superbruger
Tilføjet:
13-07-2008 23:41:51
Svar/Indlæg:
243/196
Den der nye acer skærm der kommer med en kontrastforhold på 50000:1 vil man kunne se forskel fra den og en anden skærm med mindre kontrastforhold med det blotte øje??

// Bryde
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2008 23:52:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Det burde du at kunne, ja. Men der er flere faktorer som spiller ind.

Kontrastforholdet, som navnet angiver, er forholdet mellem det mest lyse (hvid) og det mest mørke (sort). Enheden kaldes for cd/m² (Candela pr. kvadratmeter - antal "lys" pr. kvadratmeter-agtigt).

Hvis den allerstærkeste lys, har en intensitet på lad os blot sige 400 cd/m², og den til gengæld kan lukke for lyset, så den mørkeste bliver til 0,4 cd/m². Det giver et kontrastforhold på 1000:1 🙂

En god skærm, har så lav en intensitet som muligt, mens den samtidig har en høj intensitet. Man skal dog være opmærksom på, at når man sidder længe ved en skærm, så er 200 cd/m² nok det man længst kan holde ud. Gerne lavere.

Det betyder dermed, at man flytter den sorte længere ned (når man skruer ned for lysstyrken) og det samme gælder selvfølgelig den hvide.

Eksempel. Jeg har sat min skærm til hvad der svarer til 120 cd/m². Det rykker også den sorte intensitet ned på omkring 0,1 cd/m² (det er rigtig godt). Det giver en kontrast på 1200:1 . Hvis man sammenligner med specifikationerne, så er den angivet til at kunne levere 450 cd/m² ved 4500:1 - Det er MEGET optimistisk.

Jeg vil dog stadig holde på, at den leverer et bedre billede, ved lav kontrast 🙂

Bryde

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2008 00:14:25
Svar/Indlæg:
243/196
Hmm ok. Jeg har kigget lidt på den her: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Er det en god skærm ?? Der findes ikke rigtig nogle reviews af den på nettet.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 00:29:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Det kommer igen an på hvad du går efter 🙂

Jeg kunne jo være fræk og sige, at du får hvad du betaler for. Skærme i det prisleje, har oftest ikke det bedste billede. Som regel er det prisen og enkelte komponenter/funktioner der kan hive op. Men som udgangspunkt; nej. Så er det ikke en god skærm.

Men omvendt. Hvad skal du bruge computeren/skærmen til? Hvis du har fastsat dig et beløb, på kr. 2.500,- Så skal du nok regne med, kun at få TN skærme. Hvad betyder det så?

Jo. Det betyder, at du får en skærm der - på papiret - overgår de fleste andre skærme. Så snakker vi responstid, kontrast, lysstyrke osv. Desværre så forholder det sig sådan, at det oftest også er TN-baserede skærme, som har det mest tarvelige billede.

Igen. Hvis du er gamer og bruger computeren til alm. brug, så vil du ikke opdage forskellen og måske endda sætte pris på de billigere skærmes pangfarver. Går du meget op i farvegengivelsen, så skal du op i pris, eller seriøst begynde at kigge dig omkring efter det gode tilbud.

Mit råd?

Tag den skærm der falder dig først for. Grund? Der er lige så mange meninger som der er folk der har købt skærme. De første 10 køber en Samsung skærm, som de så anbefaler til ti af deres venner og så ruller møllen ellers. Sådan kan man komme hele generationer af skærme igennem, uden at folk egentlig har kigget sig omkring (ud over på EDBpriser.dk). I sidste ende, så kan det være ligemeget.

Hvis man går op i det, så ved man hvad man skal kigge efter. Lidt ligesom med biler/cykler. De fleste af os vil bare have et transportmiddel og er glade for lidt smarte ord vi kan prale af, over for naboen. Dem der til gengæld går op i det, jagter den gode handel. Ikke nødvendigvis den dyreste bil/cykel, men der hvor de får mest for deres penge.

Kan du ikke se forskel? Så spar kr. 3.000,- på en dyr skærm, og køb dig en fin og billig "alm." skærm. Den vil du blive mindst lige så glad for 🙂

Du kan med fordel tjekke Flatpanels.dk - http://www.flatpanels.dk/flatf... - som er en særdeles seriøs og aktiv side, når vi snakker skærme. Der er også en masse udenlandske (især bruger)anmeldelser. Det samme gælder Behardware: http://www.behardware.com/news... - der ofte har tests eller kommentarer til de skærme som Flatpanels ikke har.

Held og lykke med jagten 🙂

Bryde

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2008 00:37:56
Svar/Indlæg:
243/196
#3 ok, det jeg skal bruge den til er at game, surfe på internettet og se tv engang imellem. Jeg har haft en CFT 19" stor klods i 4 år så det med farven kommer jeg ikke til at gå så meget op i :P
Kunne være jeg skulle benytte mig af det tilbud fona har med at man kan tag en skærm med hjem i 14 dage. Hvis den ikke er noget så kan man returnere den :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 00:47:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Rigtig god idé. Det er specielt hvis man selv gider at gøre lidt benarbejde, at man finder det produkt der passer bedst. Især fordi skærme er så forskellige og folk ser med forskellige øjne. Så få en eller flere med hjem og tjek udvalget 🙂

Bryde

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2008 00:49:58
Svar/Indlæg:
243/196
#5 tænkte på når jeg har den med hjemme hvad skal jeg så kigge efter??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 01:24:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Om du synes billedet er godt. Justerer, piller, vender og drejer. Summer den? Virker den billig? Er billedet ok?

Generelt blot, om du er tilfreds med produktet. Hvis du synes det er fint, så har du fundet en vinder 😉

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
14-07-2008 09:15:41
Svar/Indlæg:
15982/637
50000:1 er lige meget hvis du skal se TV mv. men altså det giver da et rigtig godt dybde indtryk i spil, men og det er noget man lægger meget mærket til er individuelt.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-07-2008 15:44:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det vil du helt sikkert kunne. Men højt kontrastforhold er ikke nødvendigvis det samme som et bedre billede. problemet er at den bruger dynamisk kontrast, som har absolut intet at gøre med kontrast i den virkelige verden.
For at få så højt at kontrastforhold er de nød til at nærmest slukke baggrundslyset og kunne give det så meget knald at alle nuancer og farver bliver overdrevet.
Dens reele kontrastforhold er garanteret ikke ret meget mere end 1000:1. Så den skal altså kunne justere sit lys op og ned på 50 for skellige måder for at kunne opnå 50000:1 hvilket i sidste ende ikke vil give noget videre, andet end dårligt billede.

TahmiaS

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 15:45:44
Svar/Indlæg:
990/50
Har netop været til lan, hvor en fra crew netop havde modtaget denne skærm -> http://accessories.euro.dell.c... og jeg kan kun sige, at jeg ville ønske jeg selv ejede den (: Sidder selv på en 22" LG widescreen, som jeg sådan set også er glad nok for, men jeg syntes bedre om billedet på den her. Der er dog også en pæn prisforskel :/

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2008 15:53:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Som du selv siger, så er det en helt anden pris...

Bryde

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2008 23:46:58
Svar/Indlæg:
243/196
Jeg skal bare have en skærm til max 3500 kr. Mere har jeg ikke brug for. Så jeg skal bare have den bedste skærm til den pris.