-> #0
Det burde du at kunne, ja. Men der er flere faktorer som spiller ind.
Kontrastforholdet, som navnet angiver, er forholdet mellem det mest lyse (hvid) og det mest mørke (sort). Enheden kaldes for cd/m² (Candela pr. kvadratmeter - antal "lys" pr. kvadratmeter-agtigt).
Hvis den allerstærkeste lys, har en intensitet på lad os blot sige 400 cd/m², og den til gengæld kan lukke for lyset, så den mørkeste bliver til 0,4 cd/m². Det giver et kontrastforhold på 1000:1 🙂
En god skærm, har så lav en intensitet som muligt, mens den samtidig har en høj intensitet. Man skal dog være opmærksom på, at når man sidder længe ved en skærm, så er 200 cd/m² nok det man længst kan holde ud. Gerne lavere.
Det betyder dermed, at man flytter den sorte længere ned (når man skruer ned for lysstyrken) og det samme gælder selvfølgelig den hvide.
Eksempel. Jeg har sat min skærm til hvad der svarer til 120 cd/m². Det rykker også den sorte intensitet ned på omkring 0,1 cd/m² (det er rigtig godt). Det giver en kontrast på 1200:1 . Hvis man sammenligner med specifikationerne, så er den angivet til at kunne levere 450 cd/m² ved 4500:1 - Det er MEGET optimistisk.
Jeg vil dog stadig holde på, at den leverer et bedre billede, ved lav kontrast 🙂