Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2008 16:03:50
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey
Long story short, så sidder jeg med min søsters Via EPIA-baserede computer. Selvsamme computer jeg lavede for omkring 4 år siden. Jeg gav computeren 256 MB RAM og en fin laptop disk (7.200 rpms - så vidt jeg husker).
Den er kun kølet vha. to blæsere. Der sidder en 70 mm i fronten og en 70 mm i siden. Begge af mærket Zalman og købt hjem til en passiv køler til mit gamle grafikkort.
Derudover, så er computeren udstyret med en dejlig C3 CPU på 1 GHz, og alt andet er onboard (grafik, lyd, net etc.).
Computeren er stille som graven, og nu kommer det skræmmende.
Jeg vil lige igen påpege, for en god ordens skyld, at computeren altså er omkring 4 år gammel, og var ikke ligefrem toppen af poppen, da jeg lavede den.
Anyways, og det er nemlig dét der er så imponerende. Så har jeg siddet de seneste 14 dage og anvendt min søsters laptop. Den er nyere end hendes EPIA-baserede computer, har dobbelt så meget RAM, bedre harddisk og en bedre CPU.
Ikke desto mindre. Så er den her lille EPIA-sag, en drøm at arbejde ved (alm. surf og kontorbrug). Den giver op over for seriøs Photoshop- og Premiere anvendelse. Spille kan man heller ikke rigtigt (ud over "Pixeline" o.lign.). HD materiale (720p og 1080p) kan slå den ihjel, men de nyere bundkort, skulle være i stand til at afspille den slags uden problemer.
Jeg vil ikke udelukke, at jeg stærkt overvejer sådan en lille sag, som alternativ til en Mac Mini (nu hvor jeg har fået mig en S2411W). Jeg ville dog gerne høre, om der sidder nogle derude, som har erfaring med den slags (gerne af nyere dato) systemer, og hvad du/I mener den ville kunne trække.
PS.: Der sidder nu 512 MB RAM i den. Det har bestemt ikke gjort den langsommere.
Nice! 😀