Usikker Raid 5

Bundkort / CPU d.  21. juli. 2008, skrevet af geekster1968
Vist: 233 gange.

geekster1968

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2008 16:36:33
Svar/Indlæg:
1/1
Heysa

Skriver her i håbet om at nogen kan komme med et forslag til hvad der går galt i mit system, først setuppet:

Board: Asus Rampage Formula, Intel X48
CPU: Intel Core 2 Quad 2.8GHZ Q9550
Ram: OCZ DDR 2 1066, 2x2048
Graf. Kort: Asus EN8800GT/G/HTDP/512MB PCI-E
Harddisk(e): 5x1TB Samsung SpinPoint F1
PSU: Zalman ZM850-HP, 850Watt
Kabinet: Coolermaster CM Stacker
DVD-Brænder: PLEXTOR PX-800A/T3KB, Black(IDE For at udnytte den eneste ide port på board)
Tilbehør: Coolermaster 4-in-3 Device module
Coolermaster Cross Flow Fan /CM Stacker
CPU Køler: Zalmann CNPS 7500CU LED

Det sker i ny og næ at når jeg genstarter efter en opdatering eller bare alm. start at min raid 5 opsætning kun finder 4 af de 5 diske i raiden, genstarter jeg derefter med det samme jeg ser det, finder den disken som ikke dukkede op første gang og starter "rebuild" af raiden.

Mit spørgsmål, er der nogen som har en ide om hvorfor det sker, jeg har testet diskene og de fungerer som de skal, og som man kan se i setuppet får hele systemet strøm nok.

Må indrømme at det giver mig lidt hovedbrud det her, boardet er ligeledes iorden, kan det være at raiden ikke kan håndtere så stor en raid som 5x1TB??
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2008 16:40:19
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis du kan builde arrayet med så store diske, så burde der ikke være noget i vejen! Men du kan jo altså godt have en teknisk ustabil disk, som ikke nødvendigvis har en badsector eller logger noget i SMART...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2008 16:41:26
Svar/Indlæg:
4120/115
Har du prøvet at skifte kablet på den problematiske disk?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2008 16:47:05
Svar/Indlæg:
2870/65
Har lidt af det samme problem på en Promise (vistnok sx12350) controller. Her er det bare 1 ud af 4 diske der fejler. Det andet array med 4 diske kører upåklageligt.

Jeg har en mistanke til et af kablerne...muligvis den ene disk der bare ikke vil som den skal.

Hvordan fungerer dit array hvis du tager en disk fra?

Det burde ikke være størrelsen på diskene der er afgørende. Ved at Windows 2003 server (og hermed også XP) ikke kan se diske/partitioner på 2TB og derover. Hvis du kører Vista ser tingene sikkert lidt anderledes ud.

Har du identificeret at det er den samme disk der laver probelmer hver gang?
Har du checket at problemet ikke skyldes et dårligt kabel?

geekster1968

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2008 18:01:18
Svar/Indlæg:
1/1
Har prøvet at tage disken som ikke kunne findes ved en boot men kunne findes igen ved genstart ud og sætte en anden i, hele problemet dukkede op første gang ved mit forrige board(Asus Maximus Formula), der havde jeg kørt i 6 mdr. med 5x500GB Diske i raid 5 uden problemer og da jeg installerede alt nyt med 5x1TB sketet det første gang inden for en uge efter, det samme er tilfældet her, har ligeledes tjekket kabler og de er i perfekt orden(nye og testet) ☹ , så jeg er som sagt usikker på om boardet kan håndtere raid størrelsen, og om jeg skal ud og hente et pci-x raid kort til at styre dem i stedet??