Bundkort til RAID opsætning for begyndere

Bundkort / CPU d.  23. juli. 2008, skrevet af leon2008
Vist: 554 gange.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2008 10:53:03
Svar/Indlæg:
228/35
Hej
Efter at have fulgt lidt med i diverse fora har jeg fået for meget viden til at kunne beslutte hvilket bundkort der bedst kan betale sig (ydelse versus pris) og samtidig er brugervenlig (læs: for nybegyndere).

Jeg er ved at sammensætte et system fra bunden der skal bruges til billederedigering af RAW filer i stort antal og noget video redigering. Jeg ønsker derfor at kunne køre i RAID 0 opsætning. Problemet er at jeg er nybegynder og det er min første computer jeg skal sætte sammen fra bunden. Jeg kan se i diverse indlæg at det kan volde problemer at sætte dette op. Jeg har derfor sporet ind på ASUS P5Q XXX da disse tilsyneladende har let opsætning (plug'n'play a'la) af RAID iflg. en anmelde her på sitet. Jeg er dog i tvivl om det er for mange penge at smide efter et bundkort jeg ikke skal OC eller kører med SLI/CF. Hvis I mener det er ok at købe et Asus P5Q bundkort så ville jeg gerne have et hint til at vælge hvilken udgave jeg skal vælge; deluxe, pro, e etc.

Et tillægsspørgsmål til Asus P5Q bundkortet er om jeg skal have købt 3 harddiske for at kunne kører i RAID 0. I.flg. anmeldelsen så kan man ikke køre RAID0 på OS harddisken hvis man skal benytte sig at den lette opsætning.

Asus P5Q deluxe
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Anmedelsen af bundkortet:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Et alternativt bundkort jeg har kigget på er MSI P35 Plantinum
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Jeg forventer at skulle have en Q9450, og kører med 2x 750GB samsung spinspoint F1. 4 GB Ram i dual channel (Her har jeg også lidt hovedpine mht. valg, men det kommer senere), 8800 ?? grafikkort.

Tak for input.
LarsL

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2008 13:01:56
Svar/Indlæg:
445/37
ja jeg hader asus pt, men kører dog med et p5n-d 750chipset, kører fint når ikke oc for meget, og virker fint med pc8500 ram der er oc til 1065 da bundkort ellers understøtter 800mhz, og så koster det ca 700kr
plads til 2 gfx hvis man lyster det

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2008 13:32:00
Svar/Indlæg:
228/35
er RAID let at sætte op i diverse bundkort der understøtter dette? Driverne læses ind via en almindelig gammeldags diskette inden windows installeres. Er disse drivere inkluderet i pakken med bundkortet? eller lette at finde på nette?
#1 Hvorfor hader du ASUS?

emaguina

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2008 13:51:47
Svar/Indlæg:
360/35
Har kørt/kører raid på dfi/abit osv mobo unden problemer ligesom #2 skriver.

Måske skulle du kigge efter f1-640gb og ft-1terrabite, da de skulle være hurtigere pga der kun er 2 (3 for 1t) skiver med større datatæthed i (333gb skiver). f1-750gb køre med 3 ældre 250gb skiver.

Og husk backup-backup-backup når du kører raid0. Hvis der opstår en fejl på den ene disk så mister du også det på den anden da de fungere som 1 disk. Og hvis bundkortet står af skal du finde et med samme raidcontroller for at kunne læse dit raid setup igen.

Jeg ville vælge et p45 chipset af de billige når du ikke skal oc'e. Tror ikke at der er forskel på raid funktionerne.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2008 14:12:12
Svar/Indlæg:
228/35
Ok, Nice tip med F1'erne.
Hvilket billigt P45 chipset vil du foreslå?
Husk den skal sættes op med RAID og en Q9450.

oban666

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2008 14:20:00
Svar/Indlæg:
1440/318
ASUS P5Q-E...
Jeg klager ikke 😀

Billig og stabilt. God til OC

emaguina

Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2008 14:52:05
Svar/Indlæg:
360/35
#4 Ikke at jeg ved så meget om dem, men når et p45 koster det samme som p35 ville jeg vælge det nyeste.

Tror ikke at du vil mærke nogen forskel på om du køber et abit/asus/gigabite/msi osv. Ofte oplever du først forskel ved hvilken bundle der følger med og når du begynder at oc'e.

Iøvrigt sidder der Intel ICH10R på p45 og Intel ICH9R chipset på p35, endnu en grund til at vælge p45.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2008 21:15:34
Svar/Indlæg:
798/19
Så vidt jeg kan se har alle P5Q kortene samme raidcontroller, så der burde ikke være nogen problemer med at tage en mindre model. Alternativt find et billigere bundkort med P45, der lever op til dine krav.

Det Fuck'n'Pay Raid der bliver nævnt i anmeldelsen ligner ikke noget, du skal vælge som købekriterie. Det ligner mere en brainfart fra en asus-ingenør, end det ligner noget, der brugbart.

Raid0 kræver ikke så meget ekspertise at sætte op. Det er at gå ind i Raid menuen under opstart, vælge hvilke harddiske der skal køre raid og hvilken type raid de skal køre. Så klargører den diskene og så spiller det bare.

Det mest irriterende er at rode med raiddrivere når du installerer XP. Det kræver en floppy med raiddriverne før det spiller. Jeg har oplevet flere bundkort producenter, hvor der kan bootes fra driver CD'en til bundkortet, og så laver den automatisk en diskette med raid driverne - dejligt - men ikke alle der gør det.

Da jeg installerede vista på raid0 skulle den ikke bruge nogle drivere, men jeg ved ikke hvor nye raidcontrollere vista selv kan finde.

Nå... blev lidt rodet, men god fornøjelse.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2008 18:00:53
Svar/Indlæg:
1906/25
#0 - Du får nødvendigvis ikke det store ud af RAID så længe du bruger den onboard RAID controller.

Den onboard raid-controller er nemlig ikke en 'rigtig' controller, men nærmere en adapter, som systemet ser dine diske igennem.

Der er således ikke nogen større hastighedsgevinst, da systemet i sig selv er flashhalsen og ikke diskene (specielt hvis du napper de F1'ere).

Dagens harddiske er så stinkende hurtige, at for at give en seriøs hastighedsforøgelse skal du have en 'ægte' raid-controller med egen processor samt onboard ram (Giver en MASSE dejlig cache-ram)

http://kortlink.dk/5kdw

Men sådan en fætter koster det samme som 2 stk 750 GB F1'ere :(

- - -

Mit forslag - få 2 stk 750'er F1'ere

Det smarteste når du skal redigere flimz/pics, er at læse dine film fra 1 fysisk harddisk (source) og gemme dem på en anden (destination).

På den måde kan systemet hele tiden læse og skrive uden der opstår flaskehalse.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
27-07-2008 20:37:04
Svar/Indlæg:
228/35
#7 og #8 Geniale besvarelser. Dejlige detaljer, men jeg bliver helt i tvivl nu om jeg overhovedet skal have RAID....

Er der nogen af Jer er har set et sted hvor RAID controllere onboard versus en "ægte" RAID controller testes/sammenlignes?

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2008 20:45:55
Svar/Indlæg:
6293/359
#8-#9 nyere boards har fremragende RAID-controllere - intels ICH9 og nu på P45 ICH10 på southbridgen gør det godt - jeg har selv haft en "ægte" controller, endda en dyr en fra Areca - og jeg må sige: jeg var lidt skuffet - træerne vokser bestemt ikk ind i himmelen...

husk #8 at controllere er fra en tid, hvor motherboards ikke kunne lave RAID overhovedet

og set i betragtning at SSD kører ligesågodt hvis ikke bedre på onboard, samt hvis #0 gerne vil køre CF eller SLI og dermed ikke kan bruge nr.2 PCI-express-porten, så synes jeg det er en skidt idé med controller

controllere er mest fede når man ikke har en - follow me? At der så er en masse smarte finesser der følger med og hvad man dog ikk kan med en controller er da meget mere interessant - men performance - nej så skal du køre RAID5 med 8 diske på en controller til 3-4K - så er din onboard ikk så frisk mere - men til 2-3-4 diske og RAID0 er det spild at tid og penge

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2008 21:39:53
Svar/Indlæg:
798/19
Jeg kørte længe RAID0 på en ICH8R onboard controller med 2 80GB diske. Det fordoblede læse/skrive hastighed, men gjorde selvfølgelig ikke noget ved søgetid. Jeg kan ikke se, hvorfor en ICH9/10R controller skulle være anderledes.

Jeg kører med 2 250GB diske nu, men har absolut ikke testet noget som helst hastighed på dem efter jeg satte dem i.

RAID har været kritiseret meget for ikke at gøre noget som helst lige fra dengang man sad med sin gamle promise onboard controller, men mine erfaringer siger noget helt andet. Gad vide om #8 har prøvet RAID?

Men jeg skal selvfølgelig ikke sige om det er bedre end de hurtige Samsung F1 diske, for dem har jeg ikke prøvet endnu :)

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
28-07-2008 20:38:01
Svar/Indlæg:
228/35
#11 tak for modstridende argumenter, jeg er dog overordnet stadig i tvivl om jeg vil kører RAID eller ej.

Betyder søge tiden noget når størrelsen på de filer jeg primært skal læse er omkring 10-14 MB.

Jeg kan forstå at RAID ikke har noget at nogen performance gain i forhold til OS, men er det nødvendigt at have tre diske (1 til OS og 2 til RAID 0) for at få et performance gain ud af det i forhold til read/write?

Hvis man har hurtige diske (f.eks. F1) så er der vel bare det mere at få ud af RAID eller tager jeg fejl?

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2008 21:19:40
Svar/Indlæg:
798/19
Jeg er ikke i tvivl om at 2 1TB F1 diske i RAID0 ville rive de fleste setups rundt, men jeg gad nu ikke selv have en 2GB raid disk, for det ville være alt for besværligt at tage backup af.

Jeg holder mig til 2 mindre systemdiske i RAID0 og en røvfuld lagerplads ved siden af. Jeg kan ikke holde loadtiden i crysis ud, når jeg kun har en systemdisk i.

Men start dog med én 1 TB Samsung F1, og hvis ikke den lever op til dine krav, så køb et par diske til RAID og smæk dem i ved siden af.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
29-07-2008 09:52:35
Svar/Indlæg:
228/35
#13 Lyder som et godt forslag, men hvordan kan man finde ud af at det er læsningen fra disken der evt. er flaskehalsen? Bruger primært Adobe Lightroom til redigering og så vidt jeg ved er det slet ikke gearet til at finde flaskek halse i computeren.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2008 12:33:50
Svar/Indlæg:
798/19
#14 Det er heller ikke så nemt at finde ud af. :)

Til rigtig tunge opgaver vil harddisken aldrig være flaskehals, men det vil den altid til lette opgaver 😀

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 00:30:55
Svar/Indlæg:
1906/25
#11 - Kører selv raid-0 på 2*250 gB og har haft forskellige raid-setups.

På 2 ældre 80 gb'ere er der self. en et performancegain i raid-0 mod enkeltdisk, men #0 taler altså om F1'ere.

#0 - Det er altså meget nemt at sætte Raid-0 op. Det eneste er, at du måske skal have en floppy-disk med raid-driverne, når du installerer windåsen første gang.

Men selve raid-opsætningen, foregår i bios (raid-bios).

Det system du er ved at sammensætte, er det hurtigst mulige du kan købe for almindelige penge.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
04-08-2008 10:23:43
Svar/Indlæg:
228/35
#16 tak for input. Det var håndgribeligt. Det med en floppy disk er også hvad jeg har opsnappet rund omkring. Problemet, som jeg ser det, er at der ikke i dagens computere er tilsluttet floppy drev? Kan man bare tage en fra en gammel computer tilslutte den med kabler der følger med ens bundkort og så downloade de driver fra bundkortsproducentens hjemmeside? Følger de måske med i kassen?
Jeg ved endnu ikke helt om det skal være en MSI eller Asus bundkort.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 17:22:04
Svar/Indlæg:
1906/25
Ja, det kan du. Men når du laver den selv, burde det ikke være noget problem.

Det er altså slet ikke sikkert, at du behøver en floppy, såfremt din version af winosten kender det chipset der er på mobo'et. Nyeste SP af XP eller Vista har kender de fleste chipsets (Det er bl.a. en af grundene til at M$ laver nye SP'er, når der er kommet tilstrækkeligt mange WHQL'er)

. En anden mulighed, såfremt du har en anden comp til rådighed, er at 'slip-streame' driverne over, så du laver din egen boot cd/dvd.