Bundkort til RAID opsætning for begyndere

Bundkort / CPU d.  23. juli. 2008, skrevet af leon2008
Vist: 554 gange.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
23-07-2008 10:53:03
Svar/Indlæg:
228/35
Hej
Efter at have fulgt lidt med i diverse fora har jeg fået for meget viden til at kunne beslutte hvilket bundkort der bedst kan betale sig (ydelse versus pris) og samtidig er brugervenlig (læs: for nybegyndere).

Jeg er ved at sammensætte et system fra bunden der skal bruges til billederedigering af RAW filer i stort antal og noget video redigering. Jeg ønsker derfor at kunne køre i RAID 0 opsætning. Problemet er at jeg er nybegynder og det er min første computer jeg skal sætte sammen fra bunden. Jeg kan se i diverse indlæg at det kan volde problemer at sætte dette op. Jeg har derfor sporet ind på ASUS P5Q XXX da disse tilsyneladende har let opsætning (plug'n'play a'la) af RAID iflg. en anmelde her på sitet. Jeg er dog i tvivl om det er for mange penge at smide efter et bundkort jeg ikke skal OC eller kører med SLI/CF. Hvis I mener det er ok at købe et Asus P5Q bundkort så ville jeg gerne have et hint til at vælge hvilken udgave jeg skal vælge; deluxe, pro, e etc.

Et tillægsspørgsmål til Asus P5Q bundkortet er om jeg skal have købt 3 harddiske for at kunne kører i RAID 0. I.flg. anmeldelsen så kan man ikke køre RAID0 på OS harddisken hvis man skal benytte sig at den lette opsætning.

Asus P5Q deluxe
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Anmedelsen af bundkortet:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Et alternativt bundkort jeg har kigget på er MSI P35 Plantinum
http://www.edbpriser.dk/Produc...

Jeg forventer at skulle have en Q9450, og kører med 2x 750GB samsung spinspoint F1. 4 GB Ram i dual channel (Her har jeg også lidt hovedpine mht. valg, men det kommer senere), 8800 ?? grafikkort.

Tak for input.
LarsL

Superbruger
Tilføjet:
23-07-2008 13:01:56
Svar/Indlæg:
445/37