Så vidt jeg kan se har alle P5Q kortene samme raidcontroller, så der burde ikke være nogen problemer med at tage en mindre model. Alternativt find et billigere bundkort med P45, der lever op til dine krav.
Det Fuck'n'Pay Raid der bliver nævnt i anmeldelsen ligner ikke noget, du skal vælge som købekriterie. Det ligner mere en brainfart fra en asus-ingenør, end det ligner noget, der brugbart.
Raid0 kræver ikke så meget ekspertise at sætte op. Det er at gå ind i Raid menuen under opstart, vælge hvilke harddiske der skal køre raid og hvilken type raid de skal køre. Så klargører den diskene og så spiller det bare.
Det mest irriterende er at rode med raiddrivere når du installerer XP. Det kræver en floppy med raiddriverne før det spiller. Jeg har oplevet flere bundkort producenter, hvor der kan bootes fra driver CD'en til bundkortet, og så laver den automatisk en diskette med raid driverne - dejligt - men ikke alle der gør det.
Da jeg installerede vista på raid0 skulle den ikke bruge nogle drivere, men jeg ved ikke hvor nye raidcontrollere vista selv kan finde.
Nå... blev lidt rodet, men god fornøjelse.