Takket været en person på en anden hjemmeside får i her den fulde artikkel fra avisen:
Vejle: Jannik var millimeter fra døden
19-årige Jannik Rasmussen blev lørdag morgen overfaldet af fire fyre i en lejlighed på Løget Høj. Lægerne siger, at han var få millimeter fra at dø
Af Birgitta Andersen
Lørdag morgen var en morgen som så mange andre for 19-årige Jannik Rasmussen , men i løbet af minutter blev hyggestunden med vennerne forvandlet til et sandt helvede af blod og vold.
Jannik Rasmussen fortæller, at han ved halvnitiden sad sammen med et par venner og deres kærester i en lejlighed på Løget Høj. Gruppen af unge havde festet i lejligheden natten igennem, og nu sad fyrene og spillede FIFA-fodboldspil på deres Playstation. Men freden varede ikke ved.
-Pludselig banker det så på døren. Det er hende her pigen, som jeg kender lidt i forvejen. Hun siger, at hun er blevet voldtaget af en somalisk fyr i en lejlighed i boligblokken overfor. Hun græder, og vil have os til at følge med over til lejligheden, forklarer Jannik om begivenhederne lørdag morgen.
Bevæbnet velkomst
Jannik kender en af de fire fyre, som pigen har været sammen med i lejligheden, og han beslutter sig for at gå med pigen for at tale med kammeraten om voldtægtsanklagen.
-Jeg ville bare finde ud af, hvad der var sket. Men jeg skulle aldrig have været gået derover, forklarer Jannik om den skæbnesvangre beslutning.
Da Jannik Rasmussen banker på ind til lejligheden, og døren bliver åbnet, bliver han modtaget af fire somaliske fyre. Jannik holder om skuldrene på den hulkende pige, og spørger, hvem det er, hun mener, der har voldtaget hende. Men de fire fyre reagerer ikke positivt på anklagen om voldtægt.
-Den ene af dem står allerede med en kniv nede langs siden, det er helt klart, at de er parate til et eller andet. Der bliver sådan lidt skubberi imellem os, og jeg spørger, om han ikke lige vil lægge kniven. En af de andre - en høj fyr, siger til ham, at han skal lægge kniven, så vi kan snakke i ro og fred, fortæller Jannik Rasmussen .
-Han lægger så kniven fra sig, og siger til mig, at jeg skal komme ind og sætte mig i stuen, så vi kan snakke. Han tager mig kammeratligt på skulderen og fører mig ind i stuen. Men jeg skulle aldrig have været gået med derind, for det var en fælde, forklarer Jannik hovedrystende.
Fælden klapper
Da Jannik Rasmussen er på vej til at sætte sig ned i stuen, klapper fælden. Som et lyn fra en klar himmel rammer et baseballbat af aluminium ham i venstre side af kroppen - angrebet er sat ind.
De fire fyre slår Jannik med baseballbattet flere gange i hovedet og på kroppen, og så kommer en stor brødkniv til syne. Stålet blinker, da den høje fyr, der før var så ivrig efter at snakke, hugger ud efter Jannik Rasmussen .
Jannik falder ned på gulvet imellem to sofaer, og kan ikke komme væk. For at værge for sig holder han skrækslagent sine arme op foran sig.
-Jeg gik i panik. Jeg bad dem om at smide kniven. Men da de ikke gjorde det, så råbte jeg til dem, at hvis de endelig skulle gøre mig noget, om de så ikke ville skære mig i benene i stedet for i hovedet, husker Jannik.
Ifølge Jannik Rasmussens venner, hørte de Jannik råbe fra lejligheden, der lå lige over for den boligblok, hvor de opholdt sig. De forsøgte derfor at løbe over for at hjælpe Jannik, men også de bliver angrebet af somalierne.
-De var styrtet over til lejligheden for at hjælpe mig. Men så kom en af somalierne altså ud med en kniv og jagtede efter dem, og så flygtede de tilbage til deres lejlighed, forklarer Jannik Rasmussen .
Dødsstødet
Inde ved sofaen har den høje, somaliske fyr helt lagt lysten til at snakke på hylden. Han tager et godt greb om brødkniven og hugger til mod Janniks Rasmussens hoved - et hug så kraftigt, at det er dræbende, hvis det rammer. Men i den aller sorteste stund kommer Janniks redning fra en uventet kant.
-I det sekund han stikker ud, er der en af de andre somaliere, som skubber ham væk, og derfor glider kniven på mit kranie i stedet for at gå igennem det, forklarer Jannik Rasmussen , der fik en otte centimeter lang og to-tre centimeter dyb flænge i hovedbunden.
Nu får Jannik chancen for at komme op fra sin låste position på gulvet mellem sofaerne. Han kravler ud, og flygter fra lejligheden. På vejen ud stikker hans angribere ham to gange i ryggen, men han bliver ved med at løbe.
-Jeg styrter over til mine venner. Jeg er jo smurt ind i blod, så de ringer efter en ambulance, forklarer Jannik Rasmussen .
På Vejle Sygehus forklarer lægerne, at Jannik efter al sandsynlighed havde været død, hvis ikke den unge somalier havde skubbet sin angribende landsmand væk, lige da hans kniv ramte Janniks hovedbund.
Den 19-årige mand slap fra overfaldet med seks sting på armen, en masse blå mærker og buler efter slag, to sår på ryggen, en alvorlig hjernerystelse og altså den store dybe flænge i hovedet. Han er nu udskrevet fra sygehuset, og restituerer sig hjemme hos os sin bekymrede mor.
-Min mor siger, at jeg har grædt og råbt. Jeg har vel været i chok, for jeg kan ikke huske noget - og slet ikke nætterne. Men om dagen har jeg været meget svimmel. Dagen efter kastede jeg op og kunne ikke bevæge mig ud, forklarer den 19-årige.
Krig på Løget Høj
Politiet søger nu efter Jannik Rasmussens overfaldsmænd. Indtil nu har de kun fundet to af dem - den ene af dem blev anholdt sent tirsdag aften, og skal afhøres om sagen i dag onsdag. Men alle fire somaliere er velkendt hos politiet, så det skulle ikke vare så længe, før de to sidste også er fanget. Jannik håber, at politiet finder dem snart.
-Jeg håber, at sagen bliver afsluttet på ordentlig vis. Jeg er ikke så bange for mig selv, men jeg er mere bange for, at nogle af mine venner kunne finde på at hævne sig. Nogle af dem er meget vrede over det her. Jeg har sagt, at de bare skal lade det være, men det tror jeg ikke, at de kan. Jeg kan kun sige, at jeg håber, at politiet finder dem først, for ellers bliver der krig på Løget, og så er der ingen der er sikre, forklarer Jannik Rasmussen .
Drabsforsøget har fået Jannik Rasmussen til at overveje sin situation endnu engang. Flere af hans venner er velkendte hos politiet, og Jannik har også en enkelt dom for røveri, som han netop har afsonet.
-Jeg har tænkt på at komme væk fra miljøet mange gange. Jeg har tænkt på at flytte helt fra byen. Men at skulle skifte alle sine venner ud, det er bare ikke lige sådan noget man gør, forklarer han.
-Men jeg håber på, at jeg kan komme ind ved militæret, hvis de vil have mig, siger Jannik Rasmussen , der mener, at militærtjenesten kan være det springbræt, der kan få ham væk fra det kriminelle miljø, som næsten kostede ham livet i lørdags.
Billedtekst: Jannik Rasmussen på 19 år fra Vejle var tæt på at miste livet, da fire somaliske mænd angreb ham med knive og baseballbat i en lejlighed på Løget Høj.
- Foto: Michael Svenningsen Mødet med overfaldsmændene gav Jannik Rasmussen en otte centimeter lang og to-tre centimeter dyb flænge i hovedbunden. At han har overlevet, er et mirakel, siger lægerne. Derfor betragter politiet overfaldet som et regulært drabsforsøg.
- Foto: Michael Svenningsen