Valg af lydkort til Z-5500

Diverse d.  02. august. 2008, skrevet af PeRan
Vist: 518 gange.

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2008 15:44:06
Svar/Indlæg:
102/19
Jeg har længe gået og overvejet at købe et bedre sæt højtalere, da dem jeg sidder med efterhånden er ved at dø.

Ud fra hvad jeg har læst virker Logitechs Z-5500 som et godt valg i min prisklasse, men når det kommer til hvilket lydkort der passer bedst er jeg ikke helt sikker. Jeg har kigget på 2 forskellige lydkort, hvor det første er fra Creative, nemlig X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series.

Links:

http://edbpriser.dk/Products/L...

http://dk.europe.creative.com/...

Jeg har fundet nogle anmeldelser af kortet der var rimeligt gode, men jeg kan ikke finde ud af om jeg kan sætte mine stik fra fronten af mit kabinet til det, så jeg ikke skal ned og kravle hver gang jeg skifter til headset.

Det andet kort jeg har kigget på er Auzentechs Prelude 7.1:

http://edbpriser.dk/Products/L...

http://www.auzentech.com/site/...

Ud fra hvad jeg har funet på nettet er det noget af det bedste man kan få af lydkort til computere i den prisklasse jeg ligger i. Her er jeg sikker på at jeg kan sætte stikkene fra fronten af mit kabinet til, men det koster så også en del mere end det andet kort. Hvis man køber det fra producenten selv kommer det til at koste ca. 1200kr inkl. porto.

Jeg skal primært bruge kortet til at spille og høre musik, men jeg ser også film en gang imellem på min skærm, så det skal også tages med i overvejelserne.

Vil jeg være i stand til at høre forskel på de 2 kort når jeg bruger Z-5500? Er de ekstra ting som Auzentech har overhovedet understøttet af Z-5500?
poulsen48

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 16:12:10
Svar/Indlæg:
2885/268
Heysa jeg ville vælge Creative

de har lavet lydkort siden tidernes morgen

før hed de soundblaster

og hvis du køber et sæt hvor du får ækstra ting med så kan du bare kople dine høretelefoner til der men ellers så ville jeg da mene at du burde kunne koble dine kabler på lyd kortet så du kan bruge disse ingange

mvh poulsen48

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 16:37:06
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det med hørebøffer er slet ikke svært med Logitech's højttalere. jeg har selv Z5400 (som jeg er meget tilfreds med), og hovedtelefonerne sættes til den kontrolboks, hvor man vælger indgang, effekter, volumen, on/off osv osv, og som alligevel står på bordet. Så slår den selv højttalerne fra.
Jeg bruger mit sammen med et Creative X-Fi Extreme music.

besse

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 16:41:39
Svar/Indlæg:
1326/83
#0 Jeg ville købe sådan en fætter her:http://www.edbpriser.dk/Produc... Den kan det hele og nok noget af det bedste på markedet.

Ellers har jeg et
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series Som du har kigget på.
http://www.edbpriser.dk/Produc... Du godt kunne overtage det for en sjat penge.
Evt pm. mig hvis du er intresseret.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 16:52:37
Svar/Indlæg:
3943/44
#1 Auzentech har også været med i en del år.

Jeg ville helt klart vælge Auzentech kortet, det er en forbedret udgave af X-Fi, det har bedre op-amps, og flere features. (dolby features som creative ikke vil betale licens for)

Men X-Fi chippen har problemer med Nforce chipsæt, men om de også har problemer med dit skal jeg ikke kunne sige.

Desværre er der ikke mange der importere lydkort til Danmark, der kan fåes flere spændende kort på det amerikanske marked, men så skal man jo betale moms oven i. Og så er det jo også mere bøvlet at bestille derfra.

Lydkort markedet kunne godt bruge et par ekstra spillere, Creative sidder på alle de nye teknologier, og har derfor klar de bedste kort til spil. (okay de har så også udviklet alle de ting)

Der arbejdes hårdt på at lave alternativer, men de har endnu ikke kunne vippe Creative af pinden.

Creative er desværre notorisk dårlige til at lave drivere, deres vista driver blev jo voldsomt forsinket, og tror ikke deres linux driver til X-Fi er kommet endnu, og de lovede fra lanceringen at de selv ville lave en driver denne gang.

Jeg handler ikke med Creative, og har ikke planer om det.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2008 17:26:18
Svar/Indlæg:
2600/84
nej du vil ikke kunne høre 500 kroners forskel på et middel-prislagt 2.1 sæt fra logitech, langt fra. køb creative kortet.

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2008 17:38:10
Svar/Indlæg:
102/19
Tak for de hurtige svar! 🙂

Det vidste jeg jo godt, nu jeg tænker mig om. Så er der ikke det at tænke på 🙂

Du skriver at Auzentech har flere features, hvilke features er det? Understøtter Z-5500 de features?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, Z-5500 er da et 5.1 sæt?

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2008 18:16:07
Svar/Indlæg:
7263/260
Creative Sound Blaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional Series 🙂 !

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2008 18:44:23
Svar/Indlæg:
2600/84
5.1 så, kvaliteten er den samme.

hvede

Overclocker
Tilføjet:
26-10-2008 12:34:17
Svar/Indlæg:
5/2

phg

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 15:13:44
Svar/Indlæg:
1399/43
hvad så hvis han har mic på sine hørebøffer,ja så dur din løsning ikke mere,jeg ville tage auzentech kortet da lydkvaliteten på det kort bare er så meget bedre end på creatives kort
ja bla har det særskilt optisk og coax udgang, DTS interactive,dolby digital live og ja Z-5500 understøtter alle disse ting,der medfølger et optisk kabel med lydkortet ,så det jeg har gjordt er at sætte mine hørbøffer i de analoge udgange direkte i lydkortet og så sat mine Z-5500 i den optiske udgang,når du så vil skifte mellem hørebøffer eller højtalerne dobbeltklikker du bare på driverikonet og så kan du skifte der.

EDIT så først nu at de 2 kort har samme lydchip har selv et X-plosion 7.1 og der er lydkvaliteten mit gamle Xfi xtreme music overlegen,kan selvfølgelig ikke udtale mig om lydkvaliteten i ovennævnte lydkort

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 15:13:51
Svar/Indlæg:
4310/364
Højtalerne er et godt valg.
Og så ville jeg også vælge Creative.

Har selv et X-fi Extreme gamer som kører upåklageligt.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 16:00:47
Svar/Indlæg:
5874/1287
#10 næ, men så kan han bruge din løsning sammen med det nye X-Fi PCI-e, da det har optisk udgang. Men nu har #0 slet ikke snakket noget om mic, og med mit forslag i #2 skal man slet ikke dobbelt klikke på noget som helst.

Notika

Superbruger
Tilføjet:
26-10-2008 16:13:37
Svar/Indlæg:
649/37
Til gengæld skal du hen og pille ved stikkene hver gang du skal skifte mellem enhederne. Og hvis nu han på et tidspunkt hellere vil have sit højtalersæt ud i sin stue og sit headset inde på hans værelse, så er det jo en fordel at han gør som #10 siger...

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 17:33:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
#13 Næ, det skal jeg da ikke. Som nævnt i #2 er der stik lige til det samme på kontrolpulten til højttalerne, der tilsluttes hørebøfferne, og resten bliver så koblet fra af kontrolboksen. jeg roder KUN med den ene ledning til hørebøfferne og intet andet, og den ledning skal man jo rode med uanset hvordan man tilslutter sine ting (medmindre man kun bruger hørebøffer, og så er det jo ligegyldigt med højttalersættet.

phg

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 19:28:12
Svar/Indlæg:
1399/43
ja jeg vil da sige at jeg tror ledningen på hørebøfferne holder længst med min metode
og nej du skal ikke rode med den ledning som jeg skrev sidder den i de analoge udgange,og der bliver den siddende højtalerne kobler du i en af de digitale udgange og så klikker du bare på driver ikonet(ligger under uret) og skifter mellem den analoge og digitale udgang

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
26-10-2008 19:37:53
Svar/Indlæg:
1058/59
#0 - jeg ville vælge Auzentech, overvejer det selv pt. Chippen køber de af Creative, og bruger de bare bedre komponenter, sådan kort fortalt.

#13 hvorfor ikke bare have et par hovedtlf kun til pc'en, som så er koblet til hele tiden? Jeg har sat en splitter på min analoge ud, den koster et sted mellem 20 og 100 kr, alt efter kvalitet. Der har jeg mit ene anlæg og min trådløse høretlf. på hele tiden. Så bruger jeg den optiske udgang til mit andet (gode) anlæg.

Så skal jeg aldrig rode med drivere, når det hele er sat til samtidig...