Gøre C: større?

Diverse d.  04. august. 2008, skrevet af MadsH
Vist: 1189 gange.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:24:36
Svar/Indlæg:
1915/57
Ja som overskriften siger,hvordan gør jeg. Jeg har siddet og rodet med Acronis og læst på nettet,og kan det virkelig passe at jeg ikke kan gøre C: større hvis jeg ikke har tom plads liggende lige umiddelbart efter c:??

Lige nu har jeg en disc delt i 2 partitioner. Part 1 er mit C. drev på 75GB og part 2 er D: på 300GB. Så formindsker jeg D: til 260 GB for at ville smide de 40 GB jeg får fri på mit C: så C: så er 115GB stor, men det nægter Acronis,og jeg har læst mig til at det er fordi at de 40 GB jeg frigiver ikke kommer til at ligge lige efter C: men ligger efter D:. For jeg kan godt tilføje dem til D: igen?? 😩

Kan det passe at jeg evt skal halverer mit D: kopierer AL data over på den nye partition(anden halvdel af D: som jeg frigiver)Så mit halve D: drev så er tomt. Tlføje 40GB til C: fra det nu tomme "halve D: drev og bagefter samle hvad der er tilbage af D: med den halvdel som jeg kopierede al mine data over på??

DAAAMN en smørre og damn en process hvis det er eneste mulighed. Håber på at en eller anden ekspert kan svare på det for jeg er ikke helt grøn i det her,men den her kan jeg sgu ikke knække. 🙂
Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:25:55
Svar/Indlæg:
6624/113
Smid al data fra D over på en anden disk - slet partitionen - resize din C - lav en ny D - smid data tilbage på den.

Så er du 100% sikker...

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:28:46
Svar/Indlæg:
1915/57
Ja det var også det jeg mente,men havde bare håbet at der var en nemmerer måde end at skulle kopierer al det data.

Og der er det jeg er nød til at lave alt det der lusk med at halverer D: først for pladsen er ved at være trang på de forskellige diske 😉

Jeg elsker at springe over hvor gærdet er lavest 🤣

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:29:09
Svar/Indlæg:
3943/44
Du burde kunne få acronis til at lave den friplads før partionen.
Jeg har før gjort det men om det var i partion magic, eller et af de mange linux tools jeg har brugt, det kan jeg ikke huske.

Note: Du skal være helt 100 på at din maskine er stabil, ellers kan det godt gå galt (taler af erfaring...)

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:31:03
Svar/Indlæg:
1915/57
Ja men den vil ikke smide de 40 GB ind før D:. Den smider dem efter D:

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:36:38
Svar/Indlæg:
6624/113
Gør som jeg siger... Der findes ingen nem vej - kun usikre veje...

steen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:42:08
Svar/Indlæg:
2870/65
Acronis Disk Director kan det lille trick, men den er ikke billig. 😕

Alternativt kan jeg anbefale dig at læse lidt om Diskpart, som er en del af Windows 2003 Server og Vista.

Hvis du bruger Diskpart, skal du først sørge for at få kopieret dine data over på en anden disk. Slet så D-partitionen. Nu kan Diskpart "extende" din partition.

OBS: Hvis du ikke angiver hvor meget du vil Extende med, tager Diskpart resten af den mulige plads.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 22:55:17
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er så det han allerede KAN selv, men ikke gider...

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 23:07:20
Svar/Indlæg:
1915/57
Jo jeg gider godt hvis der ikke er andre muligheder,og det lyder det ikke til der er.Ikke sikre.Så jeg må bare igang i morgen. 🙂

Tak for hjælpen ihvertfald.

Og steen. Hvis du nu læste #0 vil du se at jeg har Acronis 😉

steen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 23:07:25
Svar/Indlæg:
2870/65
# 7 Ja, hvis ikke mangider sker der ikke så meget.... 🤣

Der er selvfølgelig den "grimme" løsning:

Lav en mappe på C-drevet. Konvertér disken til dynamisk disk/volume. Så shrinkes D-drevet med den ønskede mængde (eks.vis 40 GB). Der oprettes en Volume (partition) på den restende plads, hvor der IKKE gives et drev-bogstav,men istedet "joiner" (kan ikke lige huske udtrykket) den nye volumen ned i mappen på C-drevet.

Der er 2 krav til den løsning: Disken SKAL være Dynamic Disk (må ikke være Basic Disk) og alle nye data på C-drevet skal gemmes i den nye mappe (gemmes reelt set på den nye volumen - men kan ses på C-drevet).

steen

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 23:09:18
Svar/Indlæg:
2870/65
# 8 Ja, jeg læste det godt, men den almindelige Acronis kan ikke det lille nummer med at flytte partionen frem til enden af den forrige (desværre).

Der skal man bruge Disk Director eller Partition Magic.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2008 23:12:28
Svar/Indlæg:
1915/57
#10 jeg har disc director suite. Hvordan får du den til at flytte partitionen hen "foran" D: jeg kan ikke få den til det

dfa

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2008 01:09:24
Svar/Indlæg:
4/0
Hej alle,

til netop dette formål har jeg fundet et program til gratis download, der hedder Partition Manager Personal 1.6.4. på www.easeus.com .

Efter installation angiver man en række "jobs", som efterfølgende eksekveres ved boot umiddelbart inden Windows login. Det kan simpelthen indskrænke/udvide partitioner på samme disk inklusive dataflytning mv.

Uden ansvar naturligvis, men har fungeret upåklageligt for mig på indtil videre 2 PC'ere (m/hhv. WinXP SP3 og 2).

steen

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2008 01:10:51
Svar/Indlæg:
2870/65
# 11 Booter fra en cd med Disk Director. Kører den guide hvor man resizer en partition. I guiden skal man pege på den partition man vil tage fra.

Det er muligt at fortælle præcist hvor meget man ønsker at udvide C-drevet med. Husk at Apply/Committe din handdling, så den bliver "gemt. Så skulle den gerne klare resten selv. Sørger dog altid for at tage et image af partitionerne først. Just in case den smutter.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 08:57:35
Svar/Indlæg:
1915/57
Ah ok. Det er fordi jeg kun har kørt det fra windows og ikke en bootdisk. Men nu er jobbet klaret.Gjorde som Sajmon foreslog. Flyttede al data fra D: Slettede D: Udvidede C: Oprettede Ny men mindre D: Flyttede Data tilbage igen 🙂
Alt funker,ingen datatab.