Debat: Bedste kølepasta i dag

Diverse d.  06. august. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 568 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 09:15:57
Svar/Indlæg:
6293/359
hej guys

jeg tænkte på om der var kommet noget nyt inden for pasta-verdenen?

jeg bruger pt. Akasa 5022 - og har påført det i en tynd linje på tværs af cpuen - det læste jeg lige om var godt - kaldes "line trick" - men om det har givet noget har været svært at sige, da det har været mega varmt her på det sidste og nu er blevet noget koldere

Jeg har før kørt med MX-2 fra Arctic Cooling -fremragende pasta også - er bare lige løbet tør for den og stod og manglede noget i en fart forleden, så det blev Akasa

Akasa 5022 læste jeg om sidste år, at den skulle være 8 grader bedre end Arctic Silver 5, som jo efterhånden er blevet en legendarisk pasta - mainstream eller ej - man må sige at det bare virker, men hører ikke til det bedste pasta længere

Så alle er velkomne med deres bud på en god pasta, påførelse, erfaringer, eller bare links med tests, tweaks og andres (testere) erfaringer 🙂 Post af temps er også fint, så vi kan sammenligne lidt

Ps. lige nu har jeg 23 i stuen, 32-36 på cores idle og 45-52 load, målt med realtemp og OCCT stress-test. Kører med Ultra120X, akasa5022 (line trick) og med en Q9450 på 3.7ghz

/hygge

Mathis
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 09:42:03
Svar/Indlæg:
3162/326
Hvis du spørger mig, så er der ingen grund til at gøre en videnskab over en så relativt ligegyldig ting.

Folk har været helt hypede over det med kølepasta og påførelse; Isopropyl alcohol, ikke røre med nallerne, påførelse med kreditkort osv. Hvis man følger alt det, så kan det nok gi' max et drop på en ½ grad. Det handler mest af alt om at få så tyndt et lag på som overhovedet muligt, og her er det nemmest hvis man beytter sig af de lidt mere flyende udgaver af kølepasta - ikke det her hårde grå skidt, der ikke er til at fordele. Gør man det, så kan man bare fordele det med en finger - det har alle dage virket fint for mig.

Helt specifikt, så bruger jeg det her skidt:
http://www.pc-lager.dk/vare-ov...

Jeg har ind til for nyligt haft samme slags, bare i en 3 grams udgave i en tube, som har holdt i over et år. Den var faktisk ikke engang halvt brugt, da det lykkeds mig at smide den væk, og måtte købe noget nyt i en sprøjte.

Det eneste kølepasta jeg har brugt, som "ud-af-tuben" har givet betydelige temperatur-drops er det flydene metal stads, der så til gengæld ikke er til at få af hverken CPU eller køler bag efter.

Mvh. Mads 🙂

dude1992

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2008 09:54:15
Svar/Indlæg:
789/17
Har også lige smidt det "flydende metal stads" på min egen 😛 dyrt ja - håber så også det er effektivt.

Så må vi jo se hvordan rengøring er bagefter :D

TahmiaS

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 10:33:43
Svar/Indlæg:
990/50
Jeg kan godt lide zalmans påføringsmetode - det ligner en lille neglelak (: en fin børste, der smører et fint lag på cpu'en - om det virker bedre end så meget andet, tror jeg ikke, men så slipper man for at fedte så meget med det.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 10:48:48
Svar/Indlæg:
3162/326

Du kommer til at skulle bruge en skruetrækker og noget vold. CPU og køler bliver nærmest svejset sammen efter et stykke tid.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 11:23:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg køber den billigste kølepasta. Tørrer med et stykke køkkenrulle, i værste fald også sprit - hvis det gamle sidder lidt fast. Lægger en lille klat i "pølleform" på midten, efter gefühl - hvis man ikke ved om der er for meget, mangler man logisk sans.

Dernæst, så lader jeg det sidde i et stykke tid. Kølepasta (ligesom så meget andet "pasta") har det med at sætte sig, efter et stykke tid. Klemmerne til køleren og varmen fra CPU/GPU klarer resten.

Flere anstrengelser gider jeg ikke at gøre mig. Alt andet er - IMO - spild af tid 😎

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 12:03:15
Svar/Indlæg:
6293/359
Ja der er ingen grund til videnskab - lige som det at køre 4-3-5-9 på RAM i stedet for 4-4-4-12 😉

#5 det var ikk for at lave reklame-bøs-bøs ud af det, men der er heller ingen grund til at lege sjuske-dorthe 😉

Det med pasta kan i sidste ende afgøre om du kører 3.8ghz på din quad eller om du må nøjes med 3.6ghz - men hvis det er også er ligemeget for en, så skal man da også holde sig til at læse soap-box herinde 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 12:05:18
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Bah! 😛 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 13:11:15
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 hehe ja jeg var lige i mit es - havde netop skrevet det her i #25 i denne her:
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

😛

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 15:03:42
Svar/Indlæg:
3410/199
Har vi ikke 24 gamle tråde om det her? 😛

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2008 20:59:54
Svar/Indlæg:
6293/359
#9 bestemt - men min gode goaguy der er jo nærmest 24 andre gamle tråde om alt muligt andet HW-geil også? - men tiden går jo og man må følge med - sådan er det også med pasta - AS5 er jo ikke den bedste længere fx. Ligesom AMD ikk er de bedste længere med CPUer osv.

Så de gamle tråde kan ikk lige bruges i denne sammenhæng - der skal nyt til - og så ku det være der var en guru, som lige havde hørt det sidste nye inden for pasta

ja så godt ketchup-tråden hehe genialt 😀