-> #15
På samme måde som "svage individer" kan få tendens til at stjæle en ulåst cykel eller GPS der ligger på forsædet i bilen? Sorry. Men den køber jeg ikke. Enten er man tilpasset samfundet og indfinder sig, eller så hører man til et sted med enten forede vægge eller træmmer for vinduerne. Længere er den ikke. Man har altid et valg.
Diskussionen om "arv eller miljø" har efterhånden været oppe så mange gange, at det ikke kan påvises hvad der bærer skylden for folks valg her i livet.
To vidt forskellige fyre kan komme fra samme miljø, hvor den ene ender som kriminel og den anden som lovlydig borger. Det omvendte kan også sagtens gælde.
Hvis man ikke selv kan stå til ansvar for sine handlinger og erkende, at man enten ikke er helt rask eller bare en dårlig betaler. Så er man uden skyld når uheldet endelig er ude. Derudover, så er der kun drengen at bebrejde.
Jeg vil give dig ret i, at vokser man op i et miljø hvor vold er "almindeligt", om så det er computerspil, forældre eller venner der præger en, så kan man have tendenserne og udvikle mangel på sociale færdigheder. Men eftersom vi sidder på et hardwareforum, så vil jeg godt vove den påstand, at jeg kender en del (computer)nørder, der ligeledes kunne trænge til et kursus i sociale færdigheder.
... og de fleste af dem kommer skam fra velfungerende hjem, efter tidens normer.
At det skulle være "de andres skyld", den køber jeg ikke. Med mindre vi snakker børn der er blevet tæsket livet igennem, fået lavt selvværd og ikke kan andet end at kommunikere med vold, så jow. Så kan vi tage diskussionen op. Men hvis det ikke er tilfældet, så vil jeg sidestille ham med psykopater som Peter Lundin (eller "Schaffner", eller hvad pokker han kalder sig).