Det er fandme langt ude.... Et-årig i fængsel med forældre

Hyggehjørnet d.  07. august. 2008, skrevet af anru2007
Vist: 499 gange.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2008 20:56:51
Svar/Indlæg:
5891/423
Et-årig bor i fængsel med far og mor

Bag de grå mure om Ringe Statsfængsel bor i øjeblikket en lille familie på far, mor og 16 måneder gamle Cecilie, skriver Fyens Stiftstidende søndag.

Forældrene afsoner begge en dom på 16 år for drab, og Cecilie er undfanget i det lukkede fængsel. Her må hun blive, til hun fylder tre år.

Udenfor i en familiepleje bor hendes storesøster på otte år.

Hjemkommunen bestemmer
- Det er en ekstrem sjælden situation. Helt enestående og heldigvis ikke noget vi oplever ret ofte. Jeg mindes ikke noget tilsvarende, siger kontorchef i Kriminalforsorgen, Ina Eliasen til Fyens Stiftstidende.

- Cecilie er i øjeblikket det eneste barn, der bor i et lukket fængsel, og maksimalt tre andre børn er sammen med deres forældre i en åben afsonings-institution lige nu, oplyser kontorchefen.

Ifølge Ina Eliasen er det normalt kun i ganske korte perioder, småbørn bliver "fængslet", for eksempel under en varetægtsfængsling af moren.

Det er hverken fængslet eller Kriminalforsorgen, der afgør, om et barn under tre år må være hos en forælder i et lukket fængsel. Det er de sociale myndigheder i den dømtes hjemkommune, som siger ja eller nej, og barnets udvikling og trivsel bliver fulgt tæt undervejs.

-----------------------------------------------------------------------------------

Det er sku da langt ude, at deres datter får lov at bo i fængsel.. og til og med har de dræbt mennesker, det gør det sku ikke mere sikkert

Link:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indla...

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 21:06:39
Svar/Indlæg:
2534/80
Ja et barn har ikke noget at gøre i et fængsel. Stakkels unge når hun fylder 3 og skal fjernes fra sine forældre ☹

RasmusAnden

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 21:09:43
Svar/Indlæg:
880/67
det danske samfund i en nøddeskald..

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2008 21:48:40
Svar/Indlæg:
4230/89
#2 eftersom det er det eneste tilfælde i hele danmark, så er det vel lidt en overreaktion, at kalde den det danske samfund i en nøddeskal 😉

men hvis komunen kan tvangsfjerne børn fra deres forældre hvis de er blevet sexuelt misbrugt, eller er blevet mishandlet,
så vil jeg da næsten mene at de bare skal tvangsfjerne barnet her...

og hvorfor må barnet i det hele taget være i et fængsel?
så vidt jeg er orienteret, skal børn under 18år altid i specielle ungdomsfængsler, med mindre de har lavet noget virkelig slemt...

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 21:50:55
Svar/Indlæg:
2534/80
#3 Nu har barnet jo ikke gjort noget, andet end at ha nogle forældre der tllfældigvis har myrdet en eller anden.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2008 22:04:07
Svar/Indlæg:
2958/84
også de første leve år er alfa og omga for et barns videre udvikling og helt små børn har best af den mælk mor nu en gang produksere er helt skrædersyet til netop det barn og kan ikke erstattes af noget der er lige eller tilsvarende så godt og det er jo heller ikke sikkert at foreldrene er rablende gale oveni bolten og kan sikkert give barnet en masse omsorg og trykhed alligevel.

Jeg skriver bare for at sige der er mange aspekter i en sag som denne her og at man ikke bare skal dømme folk som skidtfisk fordi de sider i fængsel, ja de her slået et andet menneske ihjæl og det bør man tage afstand fra, men bortset fra det kan de da godt ha en god forelder ævne alligevel.

Edit #3

Så længe barnet ikke mistrives eller mishandles på den ene eller anden måde er der intet grundlag for en anbrængelse.

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2008 22:11:59
Svar/Indlæg:
2845/91
Barnet er da ligeglad med om det er i fængsel eller ude i det fri, så længe Cecilie har sine forældre og får mad er hun godt tilfreds, for guds skyld, hun er jo ikke gammel nok til at forstå hvad der sker. Jeg ved godt artiklen insinuerer at hun også er fængslet for forældrenes gerning, men hun har jo faktisk mere tid med sine forældre formoder jeg, så på den måde er hun heldig vil jeg mene.

Børn har først brug for at komme ud og lege med andre børn omkring 4-5 års alderen, når de skal i børnehave.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 22:12:19
Svar/Indlæg:
2534/80
#5 Ja det har du helt ret i, håber forældrene har et godt netværk udenfor bedsteforældre etc. Så barnet har noget familie det kan være hos når det fylder 3. Min mor er afdelings leder på en døgninstitution(børnehjem) og mange af "hendes børn" har det elendigt, med massivt omsorgssvigt fra forældrenes side.

hilo

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 23:05:05
Svar/Indlæg:
525/25
nejj hvor synd 🤣
jeg er sku kold i røvern 🤣

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2008 23:08:38
Svar/Indlæg:
2958/84
Min forlovede er socialarbejder i en komune, børn og unge, det at fjerne et barn der lige er født for en time siden fra sin mor, fordi moren har så dårlig en forældre evne, det er barskt at skulle tag den beslutning, men igen hvad er best for barnet nu og her og på længere sigt.

dasjap

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2008 23:16:15
Svar/Indlæg:
2534/80
#8 Fjols :no:

dude1992

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2008 00:13:53
Svar/Indlæg:
789/17
Var selv på besøg i ringe statsfængsel for et par måneder siden og de meddelte os rimeligt godt om situationen.

Kan prøve at opdatere lidt mere detaljeret om hvordan fængslet er bygget op osv. De sidder på en meget rolig afdeling hvor man skal have speciel tilladelse for at være.

Har ikke lige tiden eller overskudet til at forklare det hele nu, men kan måske kaste lidt mere lys over sagen end at sige at det stakkels barn bare er smidt i et lukket fængsel med 2 forældre der har slået en ihjel.

Cyrezz

Overclocker
Tilføjet:
08-08-2008 00:48:22
Svar/Indlæg:
581/24

sejt

RasmusAnden

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2008 00:52:06
Svar/Indlæg:
880/67

fordi?

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2008 01:44:09
Svar/Indlæg:
2600/84
Cmon social services... man kan sgu da ikke sætte en ét-årig i lockup, det er da sygt. Specielt ikke med 2 dømte mordere som forældre.

blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2008 03:08:28
Svar/Indlæg:
212/3
egentlig har hun sine behov dækket ind.
1:hun har begge sine forældre (de ser endda mere til hinanden en de fleste almindelige forældre).
2: hun er i børnehave sammen med andre børn (stod i BT i tirsdags tror jeg det var).
3: hun har egen legeplads, hvor hun ikke bliver forstyrret af andre (da man skal have tilladelse til at komme derud). samt hun er på et roolig afdeling.
4: hun for den nødvendige mad og plege. (bare fordi forældrene er dømt for drab, så betyder det ikke de ikke kan give et barn omsorg).

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2008 10:17:07
Svar/Indlæg:
2958/84
#14 en 24 timers indstuditioplads koster komunen et sted imellem 50.000 - 80.000 per måned, det igen skal betales over skatten og jeg tvilver på at du betaler så meget i skat/mdr. 😛 og hvis du gør ville jeg gerne være dig 😀