Kapløbet om at bygge verdens billigste computer til den fattigste del af klodens befolkning føres ifølge rygtebørsen af et hold studerende ved Massachusett Institute of Technology (MIT) i Boston. De mener at kunne producere en computer for kun 60 kr.
Computeren, der ifølge Computerworld Malaysia skal koste 12 dollar, kommer angiveligt til at indeholde flashkort-hukommelse, og udover at kunne gå på nettet vil den også blive forsynet med bluetooth, skriver di.se.
Spørgsmålet er dog, om de fire studerende fra Boston kan leve op til målsætningen.
Flere tidligere projekter er nemlig blevet væsentligt dyrere end oprindelig antaget. Et indisk projekt satsede på at lave en computer til 10 dollar - den endte på over 100 dollar - og det samme gjorde One Laptop Per Child-projektet, der blev søsat af en non-profit-organisation.
#4 nok ikke lige crysis på very high 😉 . Men som skrevet skal den vel bruges til oplysning i den 3 verden. Man kan jo efterhånden en masse ting rent teknisk, bare se hvor lille en mobil er blevet og hvad den kan.
#6 .. for det første så er idéen med de billige laptops at sænke behovet for tilskud. og for det andet så tror jeg at vi kan købe telefoner med tilskud fordi der er forretning i det. der går mange år før u-landene vil 'gi overskud'. og der er ikke mange store selskaber der gir tilskud til højre og venstre fordi det er jul eller noget..
#9 .. True. Tror også der er store kræfter på spil. Men på sigt er der nok mere fremtid i en lille laptop frem for en mobil. Jeg får i hvert fald kriller når jeg browser på min mobil :'-(