Chiptuning

Diverse d.  12. august. 2008, skrevet af TheSheriff66
Vist: 1098 gange.

TheSheriff66
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2008 15:18:38
Svar/Indlæg:
236/39
Hey..
Det er måske det lidt forkerte forum at stille følgende spørgsmål i men, her kommer det alligevel.. 😀
Min ven har fået en gammel BMW 324 turbo diesel. Vi kunne godt tænke os at prøve at chiptune den, men ved nogen af jer kloge hoveder hvordan man gør sådan noget????

I selve boxen er der en Eprom, og vi har en Eprom-reader/skriver, men det er jo self bare volapyk det der står på den. Vi skal ligesom have en slags 'decoder' og noget programværk man kan skrive nye tal ind i... 🤡

Kunne være fedt at lege lidt med 😀 😀
Pungo
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2008 15:26:45
Svar/Indlæg:
781/56
Jeg er ret sikker på at det ikke er noget man bare lige selv kan gøre hjemme i privaten, er overbevist om at man skal ind på et værksted hvor de har alt i test og måleudstyr som de kobler på motoren.


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
12-08-2008 15:32:10
Svar/Indlæg:
5039/109
Kan i ikke finde en rom fil på nettet? Som er tunet på forhånd?


TheSheriff66
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2008 15:35:46
Svar/Indlæg:
236/39
#2 hmm, en rom fil... jo kan jeg da lige prøve... Vi tænkte nemlig også på at vi måske kunne låne en 'tunet' chip, indlæse data, og kopiere det over på hans.. Men prøver lige at lede lidt efter en rom fil..


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 15:57:06
Svar/Indlæg:
4657/53
Det kan i godt glemme . i kan ikke lave noget som helst om . boxen er låst .
Det kræver spec. viden og en lodde koble og låse den op. og så skal man ha fat i software for og kunne snakke med boksen.

Og så skal i bruge et rullefelt for og måle om det virker.

Er motoren i det hele taget med common rail eller bare med det gamle fordeler pumpe .
hvis det bare er fordeler pumpe så kan det ikke chiptunes da pumpen er mekanisk.

Den er ikke på Per mai liste ,så den kan sikkert ikke chiptunes
http://scantune.dk/visbil2.asp...


Trueson
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 16:38:34
Svar/Indlæg:
638/62
#4 Enig...

Ring til Scantune og hør jer frem, men regn ikke med at der er noget som er gratis. :)


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 16:50:15
Svar/Indlæg:
7241/274
Man kan ikke bare låne fra en anden box da det skal passe lige netop til din bil ellers kan det gå grueligt galt


Brian
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 17:25:17
Svar/Indlæg:
850/212
og selv om den er til samme model er det ikke sikkert at den passer


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 17:55:56
Svar/Indlæg:
4657/53
hvis i er ligeglad med motoren så sæt et manometer på så i kan måle ladetrykket .
Hvis jeg ikke husker forkert er der mekanisk wastegate på turboen. gi den 0.3-4bar mere lade tryk og skrug op for brændstoffet på pumpen .

med lidt held får i lidt flere hk


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 20:44:06
Svar/Indlæg:
1081/251
Nej det går bare ikke. Jeg har nu bil nr 3 med chip update.

Lige nu har jeg en BMW Benzin med 225HK..

Der er ikke 2 biler som er ens og derfor kan du ikke bare tage en anden chip og lave en kopi.. For hvis den chip er lavet et en anden turbo manifold osv. så får du ikke det ud af det som du vil. Du kan faktisk nemt få mindre HK ud af det..

Men nu hvor i har en bil med turbo så er det meget nemt at få noget gas ud af den..
Jeg har selv haft en Ford Escort RS turbo som var lavet med 132HK og vi fik den nemt lavet om til 255HK. jeg kan ikke huske alle tal. Men som jeg husker det så gik vi fra et lade tryk på 0,3 bar til 0,7 bar ( ikke 100% sikker.. det er 10 år siden )
Der ud over lavet vi om så den fik noget mere Benzin og satte en ny wastegate med dump valve.. Det var super sjovt og den gik 0-200km på 19sek. da bilens vægt var 950kg. Men husk. der er mange ting som også skal laves om. Min Rs turbo kørte kun ca 20.000-30.000km på en kobling og gearkasse.

og husk at Justering luft og brændstof på rullefelt for ellers kan den nemt BOOOMMM.... det jeg vil frem til er nok bare en ting. Find et firma som laver chips og køb ikke en som ikke er lavet til jeres bil og som har fået en rullefelt test med chip i...

hvad årgang er den og hvor mange heste har den nu?? hvis det er en 115HK så tror jeg ikke i skal meget over 150HK hvis i ikke skal bruge en masse penge på andre ting som skal have en update..

HAVE FUN


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 21:03:08
Svar/Indlæg:
3907/73
#9

Ja og den RS må ha fået en del mere hvis den lavede 255 hk på en 1,6 liters motor ved 0,7 bar, men sådan et tal bliver jo også højere og højere for hver gang man taler om den... 😀


riska
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 21:07:50
Svar/Indlæg:
7241/274
En 1.6RS ligger på 0.45-0.50 bar fuld lade tryk og for at at komme op på 255hk skal den ikke ret meget mere op over 1.2bar men den kan ikke holde de dør i koblingen og gearkassen men med en diesel escort kobling og gearkasse holder det lidt længere


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 21:16:38
Svar/Indlæg:
3907/73
#11

Så meget kan laderen slet ikke levere og så laver den også LANGT fra 250+ hk ved 1,2 bar på den lille lader, for ikke at snakke om dyserne eller benzinpumpen.


Martin.v.R
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 21:20:05
Svar/Indlæg:
8555/439
har haft en Golf I GTI der var tunet så den kunne spise en G60,lige en til vi nåde 220Km,den havde også fået en sport disel gearkasse i 😛

men i kan ikke pille ved den chip,som de andre så pænt skriver 😉

Ford Escort RS turbo ? Korben er du fra Viborg ? lyder næsten som en bil,ned fra bil xperten.


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2008 21:22:04
Svar/Indlæg:
3907/73
Lige en kommentar til det med motorstyringen så er det bestemt ikke noget I kan rode med selv. Nu har jeg kigget med over skulderen da min kammerat mappede min 1,8 20VT motor ind.


TheSheriff66
 
Overclocker
Tilføjet:
12-08-2008 21:25:24
Svar/Indlæg:
236/39
Super med de mange svar.. 🙂

#4 Jeg ved ik om det er en common rail, men den skulle gerne kunne chippes http://www.hs-elektronik.com/d...

#8 Altså vi har sådan set hævet den lidt i ladetryk. Mener den kører noget i stil med 0,7 std og den kører ca 1 bar nu, men problemet er bare at den er så røv-langsom til at lade, og så regner er det nok fordi den får for lidt olie. Han havde en lidt ældre model før, som havde mekanisk pumpe, og der kunne vi jo bare skrue op for dieselen, men den her er ligesom elektronisk styret, og man kan ikk give den mere på nogen måde andet med en modificeret Eprom...

BTW wastegaten, eller selve acctuatoren er vakumstyret, så når bilen laver ladetryk går der en slange over til en lille box ved den ene skærm, og så går der nogle ledninger over til en anden ting 😕 som så laver vakum i en slange som går ned på actuatoren på turboen og den lukker så op for wastegaten... Lidt besværligt ☹

#9 Hey majn... Har da selv haft en RS'er... Kongefed bil.. Min havde så godt nok kun 189 hk, og jeg købte den sådan.. Men den ladede 1 bar... skulle aldrig have solgt den, men blev bare træt af at skifte toppakning på den... Ødelagde den 3 gange.. Til sidst fik vi topstykkte planslebet hos midtjysk cylinder service, men pga af den øgede kompression begyndte den at tændbanke og til allersidst blev den bare solgt :no:


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 08:30:10
Svar/Indlæg:
1081/251
#10 Nej min HK tal er gode nok. Men som jeg skriver så husker jeg ikke de tal på bar. Og ja der var lavet lidt om på den. Jeg kommer sgu helt til at savne den bil. Jeg ringet til en af mine venner som også har haft en RS turbo og den kørte med 188HK med en kolstrup turning. Der var lavet så han kunne sætte ladetryk selv med en lille knap i bilen. Og han havde en bar måler i hans. Han syntes at kunne huske at den kørte med 1,2 bar ved maks. altså 188HK..

Min kørte på samme turbo tror det var en Garrett T3 Turbo ( igen jeg er ikke 100% på model )

Jeg ringet også til det værksted som stod for at lave min bil ( 1 gang pr uge :no: )
For at høre om de ikke kunne finde min RS turbo data fra deres rullefelt.
og bingo 254,3 HK.. Jeg kørte kun med de HK en sommer da det blev alt for dyrt med alle de ting der gik til hele tiden. Så den blev sat ned på 220HK som var fik nok.. Det var stadig bye bye BMW M3 og Golf VR6 osv. nååå jaaaa og ZZZZzzZzZzZZZzzz til 405 MI 16 ZZzzZZzzzz


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 08:33:43
Svar/Indlæg:
1081/251
#13 nej ikke fra viborg. Men vi kørte da tit til viborg for at finde nogle vi kunne køre lidt race med 🙂 the good old days. hvor man kunne købe oktan 98 til 6kr pr liter. 🤡


MartinRos
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 09:51:13
Svar/Indlæg:
3907/73
#16
Hvis du kørte med samme turbo som gav 188 k ved en bar så har din været oppe over 1,6 bat og så kan jeg love dig at den motor var sprunget i luften første gang du gav den gas. Så ved mindre du altså havde skifter stempler, topstykke, plejlstænger, krumtap, lejer i motoren så tror jeg stadig ikke på dig.


korben
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 15:15:10
Svar/Indlæg:
1081/251
#18 sorry I dont care. motor fik nye Stempler da den fik en total update.

Jeg er ikke sådan en der finder på ting for at være smart.