Min første selvbygger, ok?

Diverse d.  13. august. 2008, skrevet af Felix_gunner
Vist: 725 gange.

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 00:43:44
Svar/Indlæg:
65/4
Jeg skal til at bygge min første computer så vil lige være 100% sikker på det passer sammen, det jeg har valgt. Den skal bruges til spil som wow,
udvidelserne og nye spil. jeg har ingen planer om overclokning eller cf til at starte med, men vil gerne have muligheden senere, så bliver psu'en
skiftet ud. Ellers har jeg ingen planer med at skifte hardware ud de næste 2 år, medmindre jeg bliver bidt af det.

Bundkort: Gigabyte GA-EP45-DS3.
www.mm-vision.dk/produkter/vis...

Cpu: Intel Core 2 Duo E8400.

Cpu køler: Scythe Mugen.
www.midtdata.dk/asp/index.asp?...

Dvd-brænder: Pioneer DVR-215 Sata.

Grafikkort: Asus Radeon 4870.

Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750GB.

Kabinet: Antec 900.

Ram: Corsair XMS2 2 x 2GB.

Psu: Corsair HX520W.

Så har jeg lige et par spørgsmål mere. Under beskrivelsen af hdd står der s-ata 300, men i over skriften står der sata 2 er det det samme?

1.Grafikkortet skal bruge 2x pci-e 6pin, under beskrivelsen af psu'en står der, 2x8 pci-e, men på Corsairs hjemme side står der 2x pci-e 6+2pins,
betyder det jeg kan tage de 2 pins af og sætte dem i 6pins stik?

2.Så læste jeg noget om at jeg skulle være sikker på at ledninger fra psu'en kunne nå stikkene, når den sad i et kabinet med pladsen i bunden.
Kan Corsair hx520 nå stikkene i et antec 900?

3.Når jeg har samlet delene og er sikker på det hele er samlet rigtigt, er det så bare at tænde og smide windows cd'en i?

4.Jeg har ingen tastetur eller skærm endnu, da jeg har en bærbar nu. Jeg får et over skuds tatetur af min far. Men kan jeg bruge mit lcd tv (hdmi)
at starte op på indtil jeg får taget mig sammen til at købe en rigtig comuter skærm.

5.Jeg handler ved mm-vision og midtdata, regner jeg med, nogen der har erfaringer med dem, er de gode nok eller no go?

Som sagt har jeg ingen erfaring med at pille ved computere, men det skal prøves, jeg har siddet og kigget guider og forums på nettet til hjælp,
ellers er det begrænset hvad jeg kan få af hjælp, men min far kender måske en der kan hjælpe hvis jeg får brug for det.
Det blev en længere tråd end jeg troede, nok med nogle n00b spørgsmål :P håber den er til at overskue.
Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 01:02:15
Svar/Indlæg:
3162/326
Under beskrivelsen af hdd står der s-ata 300, men i over skriften står der sata 2 er det det samme? JA

1. Ja.

2. Sagtens.

3. Mere eller mindre. Du skal evt. lige en tur i BIOS og vælge CD/DVD-ROM som 1ste boot device.

4. Ja.

5. Midtdata kender jeg selv som en af de bedre butikker. mm-vision har jeg ingen erfaringer med.

Held og lykke med det!

Mvh. Mads 🙂

immortaldk

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 01:07:01
Svar/Indlæg:
1166/120
#1 enig.
bestil alle dele hjem, så kan du ta den derfra, for mange skriver at de ikke kan få deres splinte nye pc-er til at køre. 🙂

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 01:23:00
Svar/Indlæg:
65/4
ok tak for de hurtige svar, regner med at bestille næste gang jeg får løn torsdag eller næste torsdag. Hvis andre har noget at tliføje bare skriv 🙂

7913

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 01:27:57
Svar/Indlæg:
1124/68
Jeg har samme slags ram, så jeg vil lige sige at jeg ikke kan oc min computer ret meget, og har fået af vide af en ven at det er rammenes skyld. Bare lige så du ved det hvis du vil kaste dig ud i noget med at oc :)

ps. ellers syntes jeg det er en udemærket pc du har samlet dig der !!

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 02:13:22
Svar/Indlæg:
65/4
ja jeg regner osse med at rammene bliver hæmskoen for overclock, men hvis jeg skal over clocke bliver det osse bare for at prøve, ikke for at hente noget. og så er de billige 😀

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 05:42:37
Svar/Indlæg:
437/24
Har handlet 3 gange hos MM-Vision og umidblbart er de ok, hurtig levering ihertfald har dog ikke prøvet RMA.

phgn99

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2008 06:45:20
Svar/Indlæg:
722/67
Hvorfor ikke upgrade til E8500 ? det er meget få kroner.

JAJackson

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 07:43:39
Svar/Indlæg:
134/21
Hej Felix
Spændende projekt!
Som nævnt ovenfor vil jeg nok tage nogle andre ram med det samme, fx samme type bare CL4(Corsair XMS2 DHX 2 x 2GB (TW2X4096-6400C4DHX) eller hvis det lige skal være lidt bedre/hurtigere: Corsair XMS2 Dominator 2 x 2GB (TWIN2X4096-8500C5DF), som dog koster 280 kr mere.

Jeg har selv en cpu-køler som den du linker til men vil anbefale en Thermalright Ultra 120 eXtreme http://www.coolerkit.dk/produc... i stedet med en Yate Loon 120 mm blæser på: http://www.coolerkit.dk/produc...
Samlet set koster det ca. 100 kr mere, men så får du nemmere montage og bedre ydelse. Thermalrights køler drejer samtidig noget af luften ned over dit chipset således at det også bliver kølet, det gør det ikke med Scythe Mugen/Infinity

Som #7 også nævner, kunne du med fordel opgradere til E8500, det koster under 100 kr xtra (fx hos Computersalg eller getmore)

Jeg ved ikke om du skal bruge det, men det bundkort du har valgt supporterer ikke RAID (flere harddiske "koblet" sammen)

MEN: Uanset er det er fin konfiguration du har valgt. Held og lykke!!!

JAJackson

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 07:47:09
Svar/Indlæg:
134/21
Og forresten mht overclock: hvis du først går i gang, skal du nok regne med at blive bidt af det 😛

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2008 09:44:56
Svar/Indlæg:
4089/252
Det system ser rigtigt fornuftigt ud. Der vil altid kunne pilles ved småting, men jeg synes du har valgt nogle rigtigt gode dele. Angående den Scythe Mugen, har jeg sen selv på en E8400, og på 4ghz blir den max 55 grader ved full load (orthos). Det er der vist ikke nogt at udsætte på.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
13-08-2008 11:09:18
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: Tag en Corsair VX550.
Jeg skiftede min VX450 ud med en HX520 og synes faktisk det var et dårligt skift. Det kan godt være at HX520 er modulær men kablerne er stive og så umedgørlige som en i H*****, de faste bøjelige kabler på VX450 var meget meget bedre og fleksible. Min kabelføring i et lille kabinet er meget sværer efter skiftet. Yderligere så har HX520 en kedelig tendens til at brumme lidt i blæseren samt lidt coilwhine. Min gamle VX450 og min brors VX550 er meget mere støjsvage.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2008 11:55:55
Svar/Indlæg:
2600/84
Synes også det ser ret fornuftigt ud.

E8500 istedet for måske. Og lad være med at køb DHX ram bare pga. DHX. Det gør tæt på ingen forskel. Jeg har også haft ca 16 klodser i hænderne, og ca. halvdelen af dem har enormt dårlig, eller slet ingen, kontakt til selve DRAM klodserne på PCB'et, og så gør de det kun værre, ved at generere stillestående luft.

køb de almindelige XMS.

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 13:23:18
Svar/Indlæg:
65/4
jeg er næsten 100% sikker på at jeg ikke vil overclocke ret meget, så tror jeg holder mig til rammene, men er ikke helt siker endnu.
Bundkortet der havde jeg kigget på raid modellen og nu er den billigere end ds3 modellen da jeg selv kan hente den ved midtdata så er det vel dumt ikke at tage raid funktionen med? men så vidt jeg har kunne finde ud af er raid et back up system, eller er jeg helt galt på den? tror ikke det er noget jeg kommer til at bruge.
cpu'en tror jeg osse bliver en e8500 istedet havde ikke lige opdaget den 🙂
Jeg på arbejde om 1 time 😩 så får ikke kigget herind før imorgen hvis jeg har tid.

JAJackson

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2008 15:15:56
Svar/Indlæg:
134/21
Jeg ville ikke undvære muligheden... :yes:

RAID står for Redundant Array of Independant (eller inexpensive) Disks og kan egentligt bruges til back-up, afhængig af hvordan man sætter det op. Der er flere måder, fx RAID 0 (striped disk's), hvor to eller flere diske "sættes sammen" og pc'en gemmer dataene ud over flere diske, fx 2 diske på 500 GB bliver til én disk på 1 TB og læse/skrive hastigheden næsten fordobles. Men ved raid 0 bliver ricikoen for fejl også fordoblet.

RAID 1 (mirrored disk's) spejler 2 eller flere diske og kan bruges som en slags back-up. Her er skrivehastigheden den samme som ved én disk, men der kan være en smule vundet ved læsehastigheden.

Der findes mange flere RAID muligheder en disse, men det er de mest brugte bland folk som "os", specielt RAID 0, som giver et godt performance boost. 😲

Og opsætningen kræver ikke en masse...

Læs evt mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/R...

Felix_gunner

Overclocker
Tilføjet:
15-08-2008 12:51:19
Svar/Indlæg:
65/4
Raid lyder osse som noget der skal prøves nu 😀
Tak for hjælpen alle sammen, regner med at bestille i løbet af næste uge, og skal weekenden bruges på at samle den.