Auto-Tuner i popmusik

Hyggehjørnet d.  14. august. 2008, skrevet af NickKokkedal
Vist: 384 gange.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2008 20:08:27
Svar/Indlæg:
2600/84
Fik endelig mit cubase til at køre på 64 bit vista, og i den anledning fik jeg fat i en Auto-Tuner.

Til dem der ikke ved det så er det en enhed der sørger for man synger rent. Den kan få de dårligste sangere (som mig) til at lyde forholdsvis godt, og så sølvgølgelig få de gode sangere til at lyde perfekt.

Jeg sad og rodede rundt med en masse sange for at se hvad jeg kunne frem til med bedst resultat (da jeg ikke har den vildeste stemme). Det blev til dette her:

http://rapidshare.com/files/13...

Jeg blev hurtigt overrasket over hvor amazing sådan noget er... i får dog ikke den originale lyd til sammenligning, da jeg ikke har lyst til at skråle ud over internettet pivfalsk 😲

Hvis nogen af jer synes det minder meget om hvad i har hørt i popmusik i dag (den effekt den giver når den er indstillet til at totalt justere hver tone instantly, hvilket den er her), så er det fordi det er ret populært i moderne hip-hop for tiden. T-Pain er dog kendt for at være den der har udnyttet denne mest. Det gøres grin med her http://www.youtube.com/watch?v...
Excile

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2008 20:31:24
Svar/Indlæg:
128/39
Imponerende hvor meget det faker en stemme.. ikke at jeg kender din stemme, men kan godt høre hvad du mener med at ALT kan gøres godt.. Det lyder udemærket :)

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2008 20:37:07
Svar/Indlæg:
2600/84
Yep... Det den dog primært bruges til er at justere minimalt, så lyden bliver perfekt. F.eks. hvis en sanger skal holde en tone i lang tid, så er der ikke brug for at den justerer instantly (hvilket skaber den der "fake" effekt), men så kan den indstilles meget mere præcist, så man ikke kan høre den bliver brugt overhovedet. Samme årsag så mange popmusikere er enormt ringe live når det kommer til at synge rent. (Dog også fordi at synge live er tusind gange sværere end at synge i et studie i kontrollerede omgivelser)
Og selvfølgelig... nu tættere du er på at synge rent, nu mindre kan den høres også. Der er dog toner imellem toner, så at sige, altså opbygningen til en tone, som altid vil være "falsk". Når den er indstillet til at justere insta så fjerner den også den naturlige opbygning af tonen, så uanset hvor godt du synger, vil den kunne give denne effekt hvis man ønsker det.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2008 11:47:33
Svar/Indlæg:
2600/84
Haha det var åbenbart ikke noget folk fandt specielt interessant 🤣

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2008 12:01:02
Svar/Indlæg:
8947/160
Utroligt hvad man kan bruge en computer til. Er det ikke også snart sådan at man egentlig ikke har brug for et studio, men bare kan lave det hele derhjemme.??

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
15-08-2008 14:51:25
Svar/Indlæg:
2600/84
jo sagtens... jeg har lavet det her med asus PCI-E lydkortet der følger med P5E, og en SM58 (godt nok en kvalitetsmikrofon i PA standard, men stadig).