Min HD vil hverken gø el. gokke.

Diverse d.  14. august. 2008, skrevet af PluMbE
Vist: 457 gange.

PluMbE

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2008 22:50:48
Svar/Indlæg:
1/1
Hej allesammen

Mange tak for at I kigger ind - jeg har desperat brug for hjælp.

Min notebook-HD (fujitsu, 80 gb., model: MHT2080AH) er gået kold. Det begyndte med, at når jeg startede min notebook, startede den op normalt (til at starte med), men pludselig blev skærmen helt sort. Hvis jeg så slukkede computeren helt (ved at hive batteriet ud, el. holde sluk-knappen nede), og prøvede at starte computeren igen, fungerede den nogle gange, andre gange ikke. Oftere og oftere fungerede computeren ikke (over 5 - 7 dage) - til sidst, slet ikke. Computeren starter, men indtil den skal til at læse fra harddisken, går den i stå.

Jeg har så købt en boks som laver min notebook HD om til en ekstern HD, og har forsøgt at sætte den til flere forskellige computere - uden held. De registrerer at det er en disk, men jeg kan ikke få adgang til den.

Under Computeradministration kan jeg til tider ikke få adgang til fanen "lager" når disken er sat til. Hvis jeg er heldig, kan jeg godt, men jeg kan ikke få formateret disken - der kommer en fejlmeddelelse.

Så snart jeg fjerner USB-tilslutningen kommer meddelelsen om "Du skal formatere disken i drev H: før du kan bruge den", frem, men så er det jo for sent og jeg kan naturligvis ikke formatere.

Jeg håber I har nogle råd som kan få den op at køre. Evt. om I kender nogle gode programmer til rep. af diske?

Den indeholder uerstatteligt materiale, så værdsætter naturligvis alle råd.

På forhånd tak 🙂
NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2008 23:55:50
Svar/Indlæg:
2600/84
Hmm. Kan du køre en chkdsk på den?

start -> kør -> cmd -> chkdsk [drevbogstav]: /f

f.eks.

chkdsk H: /f

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2008 23:58:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hej, og velkommen til forum 🙂

"Klikker" disken, eller virker den på nogen måde til at være 'mekanisk' ustabil?

Det kunne godt tyde på (ud fra din beskrivelse), at der er tale om en defekt harddisk. Dertil kan der være flere årsager. Den mest basale er alm. slitage. Altså læsehovedet der fysisk har slidt på disken. Det er der desværre ikke så meget at gøre ved.

Du kan, hvis du har mod på det. Prøve at tage pladerne ud af disken og flytte dem over i den anden disk, af samme model. Men det er en meget risikabel operation og bør ej udføres af folk med sarte nerver.

Der er nok ikke så meget andet at gøre, end at sige: "Husk nu for pokker at tage backup". Det er altid bagefter at folk indsér hvor "kritisk" deres data er. Men det er synd og skam, at det først indtræder efter at disken står af.

PluMbE

Overclocker
Tilføjet:
15-08-2008 11:56:20
Svar/Indlæg:
1/1
Mange tak for jeres råd allesammen.

Mht. IBAS bliver dette nok absolut sidste løsning. Det er ret dyrt kan jeg se, og i øvrigt er jeg meget skeptisk ved at skulle aflevere min HD til andre - uanset om det er firmaer eller ej. Jeg har tidligere set eksempler på, hvor der er blevet kopieret privat data

Jeg prøver engang http://www.easeus.com/ og håber på det bedste - tusind tak for link.

Det lyder ikke som om disken er fysisk gået i stykker. Den klikker ikke, og lyder ganske normalt som andre diske synes jeg.

Hvis der er andre som har forslag, hører jeg selvfølgelig gerne fra flere.

Back-up? Jeg tror jeg har lært det nu 😳

På forhånd, mange tak 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2008 12:05:14
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg forstår så ikke at du ikke har taget backup når nu den langsomt blev værre og værre. Det kan da KUN have èn udgang. 😕 Men jeg er selv typen der skàl have det på den hårde måde. 😳

Torben67

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2008 12:09:04
Svar/Indlæg:
736/274
Hejsa,

Hvordan kan du have undgået at tage backup, mens den drillede, men kunne starte - det går over min forstand.

Nå men et par råd:

1. Mekanisk fejl: forsøg at stille den i forskellige positioner - højkant osv.
2. Elektrisk/mekanisk: Prøv at køle den ned i fryser i 20 minutter, læg noget iskoldt omkring den og start op med det samme
3. Elektrisk: The freaky way: Køb en harddisk af identisk type og flyt elektronikken fra denne over på den defekte
4. Betal en formue for et specialfirma for at redde data ud (måske 30 kkr).

Held og lykke

Hotdog

Overclocker
Tilføjet:
15-08-2008 14:06:31
Svar/Indlæg:
4/0
Hej

der findes på nettet Bart Boot CD, og andre alternativer. til download
ved at bruge en sådan boot cd, får du maskinen op i et operativ system, hvorfra de vigtige data kan tilgås.
Naturligvis. Hvis det er en decideret HW fejl er der ikke meget at gøre, men det kunne jo være en korupt sector hvorfra Windows har en system fil.