up-to-date ram på gammlet kort.

Diverse d.  16. august. 2008, skrevet af Collar
Vist: 333 gange.

Collar

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2008 17:19:59
Svar/Indlæg:
646/62
Jeg har et GA-965P-DQ6 bundkort i mit nuværende system med nogen knap så gode ram. "http://www.gigabyte.com.tw/Sup...

Jeg er igang med at købe nye dele. Psu, kabinet, bundkort og cpu.

Men økonomien fejler sku for tiden .. Derfor er det endnu engang blevet afbestilt så jeg kan få sparet lidt mere op ..

Jeg har så nogen "2x2gb OCZ DDR2 Flex II XLC 1150MHz CL5, PC2-9200" liggende som var beregnet til mit nye system ..

Tænkte om ikke det var muligt at få dem til at kører på mit nuværende bundkort? ^^ Jeg tror det desværre ikke.

De kører jo 1150mhz som standard og gigabyte kortet under clocker dem automatisk til at kører 800mhz. Det resultere jo så i at min cpu også er nød til at clockes en hel del ned .. ØV ! ..

Kan det passe at bundkortet ikke kan tage de her lidt mere up-to-date ram? Jeg kan ikke engang få dem op på knap 900mhz som de 2gb ram der sidder i kortet nu sagtens kan.
beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 17:39:57
Svar/Indlæg:
3943/44
Rammene kører bare som pc6400, indtil du selv sætter hastigheden op. (begrænsning i SPD)
der kan være lidt model specifikke ting som gør det ikke virker, men gigabyte plejer at have rigtigt go support for ram.

Det burde dog virke, hvor meget strøm giver du dem?

Collar

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2008 19:01:51
Svar/Indlæg:
646/62
Tja det virker nu ikke helt alligevel.

De får +0.300 i strøm. men det betyder jo ikke det store når de burde kunne kører 1150mhz som standard.

Jeg har prøvet nogen forskellige løsninger med forskellige multiplier og den bedste blev med cpu multiplier x7 og fsb på 490 . Ram multiplier på 2.5 og rammene kører så 1080mhz ..

Med timings 5-5-5-13 .. Det er da noget bedre end med mine gamle ram + jeg fik dobbelt så mange ram. Godt nok kører cpu nu kun 3.45 frem for 3.6 .. Men det tror jeg at jeg overlevet. Sådan her får jeg flere point i både 3dmark og pcmark. Superpi 1M er dog faldet lidt under et sekund ..

FSB:DRAM er nu 4:5 frem for 1:1 .. men betyder vel ikke det store .. synes det kører godt nu .. Så det fint til jeg får bygget min nye computer..

Lidt ærgeligt jeg ikke fandt en løsning hvor jeg fik rammene helt op på 1150mhz som de er standard eller endu mere. Disse ram er rated til nemt at kører 1350mhz med gode timings. Det er dog ikke tilfældet her .. Men jeg tror nu altså det er bundkort og cpu der flaskehalsen

Collar

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2008 00:45:22
Svar/Indlæg:
646/62
Jeg tillader mig lige at smide min gamle tråd op igen .. ser ud til jeg ik køber nyt til systemet foreløbig så jeg så helst at mit nuværende system kunne få ram til at kører minimum 1150mhz med 5-5-5-13 timings ..

timings ordnede jeg i et program sidst da det ik funger i bios.. kan ik huske hvad programmet hedder, nogen der husker det?

Disse 2 løsninger har jeg selv fundet frem til:

1:
CPU Multiplier: x7
FSB: 490
Cpu: 3,45ghz
Ram multiplier: 2.5
Ram: 1080mhz.
Ram Timings: 5-5-5-13
Ram Volt: + 0.300
EDIT: Mulighed "1" her er hvis ikke helt som jeg skrev. Det funger ikke.. whatever. Mulighed 2 er virker fint.. men jeg ik tilfreds ! - - >

2:
CPU Multiplier: x9
FSB: 385
CPU: 3,47ghz
Ram multiplier: 2,66
Ram: 1026mhz
Timings: Standard (husker ik hvad det program jeg tidligere brugte hed - any1??)
Ram Volt: + 0.300

jeg ønsker jo, som i nok kan se, et lidt bedre resultat. Måske jeg skal forsøge mig med en anden multiplier på ram og cpu .. nogen forslag?

btw så er cpu temp ved max load kun 45 grader .. så intet problem her 🙂

Lad nu vær med at kig i min profil da det meste som er beskevet der er den computer jeg var ved at bestille men som aldrig blev til noget. lige nu har jeg det bundkort og de ram som beskrevet i denne tråd.