AMD kommende Atom konkurrent tested

Bundkort / CPU d.  16. august. 2008, skrevet af Retro
Vist: 328 gange.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 18:16:32
Svar/Indlæg:
1643/172
På tomshardware har de fået fat på den første prototype af AMD's svar på en Intel Atom konkurrent. Selv om AMD's ATOM konkurrent bruger 8 watt altså 4 Watt mere end ATOM så bruger AMD's chipset 780G mindre strøm end Intels 945G som Intels ATOM CPU køre med og derved ender AMD's ATOM konkurrent med at bruge 2 watt mindre end Intels ATOM platform i både load og idle.

AMD's ATOM konkurrent er mere fleksibel i takt med at den er kompatibel med alle AM2 bunkort, men da AMD's CPU har ca 3x så mange transistorer og laves ved 65nm kan AMD kun lave ca 800 CPU'er pr waffa hvor Intel kan smække 2500 CPU'er ud pr waffa. Som så kan tyde på at AMD's CPU er dyre at lave og giver mindre fortjeneste vis AMD skulle sænke prisen lige så langt ned som Intel Atom CPU går for i disse dage.

Link til test:
http://kortlink.dk/5nfw
saiot

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 18:42:45
Svar/Indlæg:
7111/480
fedt tro jeg skal have sådan et isteet for mit atom da jeg fant ud af den 100 lan ikke var nok og det ser ud til amd kommer med giga lan 🙂

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 19:07:02
Svar/Indlæg:
3065/208
Lækkert at Intel for noget konkurrence på den front!

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
16-08-2008 19:07:18
Svar/Indlæg:
14079/622
God tråd, Retro - jeg lægger den lige op som nyhed også. 🙂

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 20:09:20
Svar/Indlæg:
1643/172
#3 Helt i orden.

Men en af de mindre spændene ting Toms lægger mærke til i starten er at det var stadig muligt at rykke vcore længer ned end de 0.9 den kørt med stock uden at den blev ustabil af det. Så laver Vcore kombineret med laver produktions teknik altså 45nm som Atom er. Så tror jeg at AMD kan komme ned i de der 4 watt samt optimere CPU'en sådan at de kan producere flere CPU'er pr waffa end vis denne første prototype skulle kunne. Og efter som Atom er bygget på P4 arkitektur og AMD's svar på K8 arkitektur som jo vandt over P4'eren i sin tid. Så ser det ud til at AMD godt kunne vinde over Intel på UMPC marked, men der er jo lang vej i nu. Og husker at jeg læste en artikel om at AMD ikke ville gøre noget med det samme, men bare holde øje med Intel/UMPC marked og derefter tage stilling til om de udgiver noget konkurrende produkt til Atom, men noget tyder på at vis man bruger tiden på at lave en prototype så er ens planer også at udgive den.

Efter som Intel har brugt penge på forskning til ATOM og AMD bare har taget en alm K8 CPU og gjort den mere strømsparende så kan man sige at den mere pris AMD skal bruge på at lave disse CPU'er vis altså de sætte dem i produktion ikke er forbundet med noget R/D som Intel sikkert lige skal havde tjent hjem først. Så måske vil den totalt produktions pris for Intels Atom vs AMD's 2000+ CPU være ret lige ind til Intel har tjent de penge hjem de har brugt på at udvikle Atom CPU'en.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 20:42:58
Svar/Indlæg:
931/181
hmm... jamen så må man jo overveje om man skal have det intel atom kort eller ej

PK

Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2008 20:52:49
Svar/Indlæg:
931/181
egentlig nogen der ved om den er på vej til dk?