Mange nedgraderer fra Vista til XP

Litteratur d.  19. august. 2008, skrevet af anru2007
Vist: 679 gange.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 21:25:25
Svar/Indlæg:
5891/423
Efter at det officielt ikke længere er muligt at købe en Windows XP-licens, har flere store computerproducenter tilbudt at nedgradere en solgt computer, med en Windows Vista-licens, til Windows XP. Der findes dog ikke nogen tal for, hvor mange der vælger at nedgradere.

Det problem har InfoWorld dog løst ved at anvende data fra deres Sentinel-program, der indsamler data fra en lang række computere, der er en del af exo.performance.network. Blandt de indsamlede data er også, hvem der har lavet computeren.

Ved at sammenholde data for producenten med hvilket operativsystem, der afvikles på den pågældende computer, så estimerer InfoWorld, at ca. 35 % af de solgte computere med Windows Vista-licenser er blevet nedgraderet til Windows XP.

link: http://newz.dk/mange-nedgrader...
IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:18:31
Svar/Indlæg:
639/66
Vista er da også super træls...

Hvis ikke de tvang folk til at opgradere for at få DX10 så tror jeg ikk der var så mange af dem rundt omkring...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:23:17
Svar/Indlæg:
20170/383

hvor længe har du selv brugt Vista ??

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:24:14
Svar/Indlæg:
639/66
2#

Ca. 4 timer

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:28:40
Svar/Indlæg:
20170/383

hold kæft mand, og så tillader du dig at sige at vista er supertræls... 😕

Det er nemlig oftest det der er problemet ved folk der piver over vista.. De aner ikke en skid om hvad de snakker om.. og tit har de endda kun lige hørt lidt om vista...

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:36:02
Svar/Indlæg:
639/66

Slap da af mand, nu ved jeg jo hvad jeg snakker om. jeg har jo ligesom kørt med det... Og min mening er altså at det er super træls...

Og den eneste grund til jeg lagde det OS ind, var for at kunne køre DX10...

Foresten kender jeg ikke en eneste der har noget godt at sige om vista, så der er altså noget om sagen selv om du gerne vil tro noget andet...

finger

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:36:11
Svar/Indlæg:
571/106
#4 jeg brugte Vista et år. så var jeg blevet så træt af det at jeg gik ud og købte en XP licens. Bedste investering længe.
Nej det er ikke bare snak. Vista sutter.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:36:37
Svar/Indlæg:
20170/383

JEg er helt rolig 🙂

Forstår bare ikke snakken om at vista er noget lort. Jeg har aldrig haft mere stabilt OS. Jeg vælger derfor lidt at tro på at det er en fejl40.

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:41:18
Svar/Indlæg:
639/66

Tør man spørge hvorfor det var du opgraderede til vista?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:44:07
Svar/Indlæg:
20170/383

fordi det var et naturligt valg for mig. Kom samtidig med at jeg skiftede hardware og så fordi det var gratis 🙂 Og jeg har ikke fortrudt det et øjeblik.

Indrømmet, var lidt træt af det de første 3 mdr fordi der var lidt knas med antivirus og andre småprogrammer der ikke virkede optimalt. Men har aldig haft problemer med spil eller noget.

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
19-08-2008 23:50:52
Svar/Indlæg:
5363/442
#5 Nej du ved åbenbart ikke hvad du snakker om , når du kun har kørt med det i fire timer 😉

Synes helt klart bedre om Vista frem for XP. Og de ting som ikke har virkert med det samme, har jeg hurtigt fået til at virke.

Har kørt med Vista fra det kom, og er fuldt tilfreds med det. Bedste Windows til dato.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:54:37
Svar/Indlæg:
20170/383

hvad snakker du om... ??

4 timer er da alt rigeligt til at sætte sig ind i tingene 😀... NOT hehe...

Ottzen

Superbruger
Tilføjet:
19-08-2008 23:55:22
Svar/Indlæg:
81/4
Jeg er efter ca 1 års brug a Vista nu fan af dette OS (64 bit) og skal aldrig tilbage til XP.

Det betyder dog ikke at jeg ikke ser frem til hvad Microsoft har at tilbyde næste gang 🙂

Imo handler det om kraftigt nok system og personlige meninger.

PS: 4 timer🤣 Sry der mate, men det er ikke ligefrem... hvad kan man sige... erfaringsrigt?

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
19-08-2008 23:58:19
Svar/Indlæg:
5363/442
#11 Ja helt sikkert.... Looooool 🤣

#12 Glæder mig også lidt til at se hvad de finder på til Windows 7, det skulle jo ikke være langt væk..

IgIbUu

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 00:00:21
Svar/Indlæg:
639/66

Nu er jeg jo nok selv i stand til at vurdere, om jeg syntes vista er træls eller godt...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 00:01:46
Svar/Indlæg:
20170/383

🤣 🤣 🤣

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
20-08-2008 00:02:51
Svar/Indlæg:
5363/442
#14 Ja ja, dig om det. Jeg synes bare ikke at 4 timer er nær nok, til at danne sig et billede af om noget er godt eller ej.

Brug det i en uge, og hvis du stadig synes det er "træls" kan vi jo tage diskutionen op.

#15 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 00:04:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1 + #6

Jeg må ærligt indrømme, at jeg klart er af samme mening som Tom81. Vista var, for mig, også det mest naturlige for mig. Men, som så mange andre, havde jeg også min skepsis i starten. Især fordi jeg selv stod i butik dengang Vista udkom, og jeg havde svært ved at forstå hvorfor det kørte som det gjorde.

Faktum var, at langt de fleste producenter, valgte at bundle Vista med computere der var alt for svage til at starte med. De fleste ting kom på plads, omkring et halvt års tid efter. Umiddelbart efter, valgte jeg selv at købe en laptop, der kom med Vista (Home Premium, 32 bit) præinstalleret.

Og jeg må sige, jeg har ikke set mig tilbage siden.

Jeg valgte senere at skifte skifte til 64 bit, hvilket var et enormt spring fremad for min oplevelse med Vista. Det hele var bare klippestabilt, alle mine spil fungerede og det samme gjorde div. drivere.

For mig har oplevelsen med Vista (mestendels) været positiv. De negative oplevelser jeg har haft skyldes udelukkende sløve producenter. Dem jeg oftest har snakket med, der basher Vista, basher Vista, bare for at bashe. Dét, eller så ved de ikke rigtigt hvad der skal gøre med alle de optimerende funktioner.

Til dem der kritiserer systemkravende, og siger at XP kører langt bedre, har jeg blot at sige: Ja?! XP et styresystem fra tiden, hvor Pentium III og 512 MB RAM, var toppen af poppen. Hvis man forventer, at et splinternyt styresystem vil køre mindst lige så godt, på den gamle spand... tjah. Så vil jeg, som Tom81, sige - "Fejl40" 🤡

De fleste, som i dag interesserer sig for computere, lader til at have glemt hele perioden hvor også XP kørte af helvede til. Vi skulle frem til Service Pack 1, før der var tale om et operativsystem der var til at holde ud.

Der er også nogle, som undskylder sig med, at div. virksomheder ikke har eller vil skifte til Vista. Det er jo klart. Der er jo tonsvis af virksomheder som har en masse dyrt software, som er skrevet til eller kun supportes under XP. Så selvfølgelig vil de ikke skifte. Det er logik for burhøns.

Jeg har brugt min Vista-maskine til det meste. Video, billede, lyd og en del spil. Det hele har kørt som smurt i glidecreme og vaseline. Så Microsoft får helt klart thumbs up herfra, for at have lavet deres bedste operativsystem til dato.

Hele debatten med Vista + DX10 viser kun hvor lidt (nogle) folk i virkeligheden følger med. Den første DX9 pure titel, var 'FarCry' (sjovt nok fra CryTek). Den kom i 2004. Der skulle gå nogle år, inden vi så de efterfølgende titler, som ligeledes var rene DX9 titler.

Forskellen på DX10 og DX9 ligger i Direct3D, hvor dele af koden er blevet optimeret, således grafikkortet skal lave færre kald. Der er ikke noget DX10 kan lave, som DX9 ej heller kan lave. Det er blot et spørgsmål om at kigge lidt i dokumentationen, i stedet for at slå hjernen fra og bare gentage hvad andre siger - fordi man selv mangler nok logisk tænkning til lige at undersøge sagerne.

At DX10 skulle levere flottere grafik skyldes ikke direkte forskel i koden, men den bedre fordeling af regnekraft. Argumentet om, at man skal skifte til Vista for at kunne udnytte DX10 er langt ude, og det er jeg bestemt heller ikke enig med folk i. Man skal skifte til Vista, hvis man gerne vil have morgendagens operativsystem.

Men, for at være helt ærlig. Hvis folkene i Redmond kan nosse sig sammen, så kan Vista nok ende med, at være den nye udgave af Windows Me. Hvis det viser sig at være udfaldet, er jeg egentligt en smule ligeglad. Bare jeg har den nyeste software, de nyeste drivere, opdateringer, patches og hotfixes... eller, for at sige det på en anden måde: Så længe lortet fungerer, så er jeg glad.

Vista fungerer -> Jeg er glad.

EDIT: Og jeg synes bestemt man skal give Vista lidt mere end 4 timer. Det lyder, for mig, lidt for meget som om man bare har tænkt: "Fuck det. Jeg har ikke hjerne til at sætte mig ind i det. Så er det garanteret herre-dårligt." - Tænk hvis folk var på samme måde, når de skulle lære at køre bil -> "Fuck det. Jeg kan ikke finde ud af det. Den her bil er helt sikkert defekt." - Flot Karl Smart 😎

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
20-08-2008 00:15:46
Svar/Indlæg:
5363/442
#17 Enig enig.

Med hensyn til det med at virksomhederne ikke skifter, så har det jo også noget at gøre med de maskiner der har stående. På mit arbejde ville 30-40 procent af maskinerne slet ikke være i stand til at køre Vista. Og jeg tør SLET ikke tænke på hvor mange timer/dage/uger vi i IT-afdelingen skulle lægge i det, hvis alle skulle køre med Vista.

Det giver jo ingen som helst mening, hvis vi skulle bruge uanede mængder af resourcer på at opgradere til et styresystem, som ikke giver nogen revolutionerende ændringer i forhold til forgængeren.

Ikke at jeg er utilfreds med Vista, som sagt kører jeg det selv, og er rigtig glad for det 🙂

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
20-08-2008 01:04:52
Svar/Indlæg:
2600/84
#17+#18

word up. vista er fedt.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 05:25:56
Svar/Indlæg:
1915/57
#17 you said it 🙂 Alt det vista-basher'ri handler bare om :Quote mig selv fra en anden tråd "humanitys dislike of change" eller på godt dansk. Frygt for forandring "
Det er selvfølgelig nogen imellem som er uheldig med hardware kompatilitet,men det er ikke meget der er tilbage der ikke virker på vista.Jeg har selvfølgelig respekt for folks valg hvis de bedre kan lide XP,Det er jo en smagssag.Men lad være med at bashe vista.

Det er lidt det samme som hvis man skal diskuterer om et stykke musik er godt eller dårligt,nogen siger det ene,og nogen siger det andet. Der er ikke noget endegyldigt svar på det,da folk har forskellig smag.

Som du også skriver 17: Ahrr det er svært,det kan jeg ikke.Det er latterligt.Lortesystem.Jeg nægter og sætte mig ind i det. Det er IKKE en måde at lære noget nyt på,og det giver da en rimelig dårlig indsigt i det produkt man udtaler sig om.

Tænk hvis HELE menneskeheden reagerede sådan på forandringer og udvikling, Så ville vi stadig leve i stenhuler og slå kvinder ned med en kølle og trække dem hjem i hulen i håret 🙂

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 07:32:03
Svar/Indlæg:
6181/270
Jeg tvivler ærlig talt på at du har erfaringer med vista når du kun har brugt 4 timer på det.
Det tager nemlig 4 timer at sætte en computer op når man lægger et nyt OS ind.

MaddPirate88

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 07:40:21
Svar/Indlæg:
2576/125
Var også hårdnakket bruger af XP på et tidspunkt, men fik fat i en Vista licens og har ikke fortrudt siden. Gik endda tilbage til XP en dag, for syntes Vista kørte af lort. Det holdt cirka en time, og der var lagt en frisk Vista installation på igen.

Grunden til Vista var langsom var en virus. 🤡

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 08:28:10
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har kørt med vista siden det kom ud ( en af de små fordele ved at være forhandler af microsoft produkter er gratis prøver ) og kan heller ikke sætte mig i den snak om at det er skidt og træls som nogen skriver, jeg kan godt forstå at folk bliver træt af den sikkerheds foranstalting der er i men den kan jo heldigvis slås fra. Men tilgengæld er der så mange værktøjer i til at finde den fejl hr. og fru danmark har lavet i deres opsætning at det gør support en del nemmere.

Alt i alt er jeg temmelig tilfreds med vista og har ingen planer om at bruge XP mere.

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 08:44:17
Svar/Indlæg:
2587/91
Bruger begge dele i dualboot.. ❤

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
20-08-2008 08:55:48
Svar/Indlæg:
565/60
Jeg var også rimelig skeptisk i starten. Faktisk ville jeg slet ikke have vista, fordi alt det dårlige jeg havde hørt, fik mig overbevidst om, at det simpelthen var noget L... Men tiden kom til at jeg skulle have en ny computer og jeg fik en af min fars kollegaer til at hjælpe med at samle den. Han ville absolut have at jeg skulle have vista på, men jeg var stadig rimelig negativ over det, så jeg fik lov til at se selve systemmet, prøve det og snakke om det. Han havde ikke haft et problem, som ikke tog mindre en 5 min. og lidt søgning på nettet og som ikke kunne løses. Dette, samt min lille trial ( 😛 ), fik mig faktisk overtalt til prøve det. Dog valgte jeg 32-bit ☹
Nu har jeg så kørt med det siden April (ca. ½ år), og jeg har ikke haft nogle problemer, som ikke kunne løses. Det krævede næsten det samme som ham, der hjælp mig. 5 min. og lidt søgning på google.
Flere af mine venner synes også det er noget skidt, og jeg overtaler dem så godt jeg nu kan. Faktisk har de alle sammen, som har fået ny computer siden jeg fik min valgt vista :D

Vista er derfor vejen frem 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 09:45:21
Svar/Indlæg:
5891/423
#17 NoNig begynd at skrive en roman om hardware, det kan være den bliver bestseller 😛

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 10:37:44
Svar/Indlæg:
2263/135
#26 Det har han det tit med syntes..

Men jeg vil heller ikke gå tilbage til XP. Har også Vista 64 Bit og det kører som en drøm. Ja det bruger måske lidt mere Ram end XP, men nu er Ram heller ikke så dyre mere som de har været. Så det problem kan man ikke skyde efter Vista. Alt har virket efter min mening og som det skulle.

Der var nogen forandringer som man skulle vende sig til i starten men sådan er det med alt i starten jo. Kan kun sige at jeg er fult ud tilfreds med det. Og det er jo vejen frem jo.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 10:49:05
Svar/Indlæg:
5891/423
#27 hvad? 😲

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 12:40:56
Svar/Indlæg:
2440/66
#3 giv det mindst en uge.

#4 hørt.

immortaldk

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 12:55:03
Svar/Indlæg:
1166/120
Så er jeg nok ikke den eneste som hader vista. 🤣
Desuden Windows 7 skulle udkomme i slutning af 2009 i USA.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2008 23:55:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #26

Jeg er jo i gang. HWT.dk's forum, bliver min autobiografi der til sidst ender med at blive udgivet som bogen: "NoNig's greatest" 🤣

-> #27

😛