Harddisk vil ikke starte op

Litteratur d.  23. august. 2008, skrevet af Dumpen
Vist: 764 gange.

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 17:39:48
Svar/Indlæg:
47/21
Hej.

Jeg har et problem jeg håber i kan hjælpe mig med at løse

Sagen er den at jeg skulle pille min harddisk ud af kabinettet. men da der var en skrue ødelagt måtte jeg nød til at brække lidt i harddisken.

Den kom dog ud til sidst.

Da jeg så skulle sætte den i igen virkede computeren ikke ordenligt.

Den går fint forbi bios og skal til at læse fra harddisken, men så kommer der bare er en _ der står og blinker i cirka 1 min

Efter det 1 min kommer den med fejlen:
"Reboot and select proper boot device or insert boot medie in selected boot device and press a key"

Jeg har prøvet med en anden harddisk og den virkede..

Jeg tror næsten det har noget med primary master og slave, men er ikke sikker

Har googled en masse egentligt uden at finde et svar der kunne bruges

Harddisken er sat til primary master og er forbundet med et ide kabel

Kan harddisken have taget skade af volden eller er det noget i opsætningen?

Jeg er helt ny til hardware (stort set), så der kan sagtens være den mindste ting der gør fejlen

Det skal lig siges harddisken bliver vist under "Boot Sequence"

Her er mit setup:
CPU: Intel Core 2 Duo E6550 2335
Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
Ram: Kingston 1 x 2 GB DDR2
Grafikkort: Radeon X1950 Pro (512mb)
Lydkort: Realtek High Definition Audio
Harddisk: Seagate 160GB, 8mb, ata
Kabinet: Spire BlackFin Case, Black
PSU: Corsair CMPSU-520HXEU, 520Watt

Er nærmest 99% sikker på det ikke er de andre dele der spiller ind i problemet
illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 17:44:24
Svar/Indlæg:
264/40
Det er meget usandsynligt at den har taget skade af det. Prøv at tjekke i BIOS at Boot rækkefølgen er rigtig sat op :)

Emze

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 17:50:30
Svar/Indlæg:
666/100
prøv at sætte din harddisk til en anden pc via en form for ekstern tilslutning (endten boks eller sådan en lille usb fætter man sætter i)
hvis du kan åbne disken er der ikke noget galt med den men hvis du ikke kan så har du vel slået den ihjel.. 😕
hvis du ikke har nogen mulighed for at tilslutte den ekstert så kan du også sætte den til en anden maskine men husk at sætte den til slave fordi den skal jo nødig boote fra den 😉 heh

🙂 Hilsen Emze 🙂

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 17:54:28
Svar/Indlæg:
2127/11
Vi burde ha en klapper i hænderne, eller thumbs up, smiley her på sitet. Fandme sjældent man ser en selverklæret nybegynder have hjernen til at forklare sin situation så grundigt som du har gjort #0. Respekt i den anledning 🙂

Mht harddisken: Hvis du ikke har ændret noget, lyder det lidt som om du har fået kvæstet harddisken. Som #1 er jeg dog lidt forundret, da de ellers godt kan klare lidt vold (så længe man ikke smider rundt med dem, især når de er tændt 🤡 ).

Fremgangsmåde (i tilfældig rækkefølge) er vel: tjek bios som #1 skriver, tjek om kablerne sidder ok og er hele (prøv rigtig gerne med et andet ide kabel. Det lort kan være gået kaput uden du har skyggen af chance for at se det), se om du kan se tegn på at den er skadet, prøv den i en anden maskine. Der ud over: tjek evt om producenten af harddisken har et harddisk tjek program på hjemmesidden, og kør en test hvis det findes.

Har du udskiftet et eller andet spændende i pc'en? Fx kan man sommetider opleve at visse ide enheder ikke vil køre sammen. Har du skiftet noget for nylig, starter du altid med at kigge der. Godt råd, uanset hvilke fejl du måtte støde på i fremtiden.

Så rakte hukommelse og fantasi ikke til mere lige nu. Det lyder ikke lovende, men jeg krydser fingrene.

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 18:02:16
Svar/Indlæg:
47/21
Hej.

Jeg har prøvet og se rækkefølgen i bios

Og den er sat korrekt (Der er kun harddisken i pt :P)

Jeg har for nyligt prøvet og sætte et gammelt cd rom drev i, det lykkes dog ikke, så derfor skulle jeg have harddisken i igen og det var faktisk der problemet opstod

Grunden til at jeg pillede harddisken ud var at ide kablet ikke var langt nok til både og give cd-rommet og harddisken tilslutning til motherboardet, så der skulle rykkes lidt rundt. (motherboardet har nemlig kun en ide tilslutning)

Jeg må lige prøve med min gamle stationær jeg har stående for at se om det nu er computeren eller harddisken.

Jeg har forresten også prøvet med 2 andre ide kabler uden held

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 18:07:09
Svar/Indlæg:
47/21
Forresten når man ændrer primary master til slave ved ide kablet (sort til grå) skal man så også ændre det på den lille ting der sidder på harddisken?

Se
den ting han har i hånden

Zenzei

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2008 18:52:52
Svar/Indlæg:
90/19
Ja det skal man.
Der er nogle få ide controllere der er ligeglade, med de fleste kræver at den sidder rigtigt (jumper/cable)
-->
<--

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2008 18:53:29
Svar/Indlæg:
1114/293
vil mene nej

illuzioN

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2008 18:59:25
Svar/Indlæg:
264/40
Du kan evt. prøve at kun sætte harddisken til :)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2008 19:27:49
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hvis din HD har mulighed for Cable select ved jumperen (den lille dims bag på HD'eren), så sæt jumperen der, og sæt KUN harddisken til i første forsøg. Så er det nemlig kablets forbindelse der bestemmer om den er master eller slave.

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2008 03:55:00
Svar/Indlæg:
47/21
Takker alle

Jeg må lige prøve og lege med det senere idag

Nu skal der soves 🙂

Forresten så var det et meget brugbart billede Zenzei 😀

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2008 16:11:50
Svar/Indlæg:
47/21
I min dumhed kom jeg til at sætte et forkert strøm stik i harddisken så den brændte af :(

Der er heldigvis ikke sket noget men det andet men så må jeg nok nød til at købe en ny harddisk :(

Dumpen

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2008 18:07:25
Svar/Indlæg:
47/21
Ok et par spg nu hvor min harddisk alligevel er død :S

Et sata kabel er dette
som forbinder motherboard og anden enhed (som harddisk, cd rom drev osv)

Et ata kabel er af den gamle model (før sata) og er dette
som også forbinder motherboard til enhed, men har den egenskab at den har primary master og secondary slave tilslutninger (Sort = master, grå = slave)

Men hvad dælen er et ide kabel så?

Der er 40 og 80 pin og 80 pin ligner da utroligt meget et ata kabel??

Og mht strøm så er der vel kun to?

Et med en hvid ende og et med en sort ende (hvor kabelet også er sort)

Men hvad hedder de? :S