Så er jeg snart også på vandkølings-patten

Vandkøling d.  25. august. 2008, skrevet af genuz
Vist: 540 gange.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 22:26:49
Svar/Indlæg:
798/19
Jeg har længe gerne ville pjaske med vand, men det fylder og koster jo en del.

Jeg vil gerne have nogle kommentarer til følgende indkøb, jeg overvejer. Det helt vidunderlige er, at hvis jeg flytter harddiskskufferne i mit kabinet, er der plads, uden jeg skal tænke på noget andet eller have radiator hængende på ydersiden.

CPU Kølehoved + Pumpe: Swiftech Apogee Drive 350
Løftehøjde: 3,3 meter
Liter/timen: 330
Input Power (W): 8,3-12W
Vægt: 286g

http://coolerkit.dk/product.as...

Nordbro: Swiftech MCW30
Lav flow modstand
http://www.coolerkit.dk/produc...

Reservoir: Tecnofront Bay Trap
Type: 5.25" Reservoir
Material : Plexi

http://www.specialtech.co.uk/s...

Radiator: 2 stk. Black ICE GT Stealth Lite 120
Materiale: Messing/Kobber
mål: 155 x 120 x 29.6mm

http://www.caseking.de/shop/ca...

Fittings: ¼" BSPP (G1/4) - 3/8" (10mm) - High Flow

Slange: Feser Tube 3/8" ID - 1/2" OD Black
http://www.specialtech.co.uk/s...

Blæsere: Mine trofaste Scytche S-Flex 1200rpm

Pris: Lige under 1500,- incl porto fra England/Tyskland

De to radiatorer skal monteres liggende i fronten af mit kabinet, pga. jeg kun har 24cm at gøre godt med i højden. Kan det give problemer?

Det skal kunne køle en overclocket Q6600. Kan det betale sig at tage nordbroen med, når jeg har Thermalright H5 IFX monteret?

Hvordan vil ydelsen i det hele taget være på den her omgang vandkøling?
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 22:28:44
Svar/Indlæg:
20170/383
drop den Pumpe/kølehoved og køb nogle ordentlige sager separat.

FX en Laing D5 pumpe og et EK Supreme eller D-Tek Fuzion V2 kølehoved.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 22:35:26
Svar/Indlæg:
798/19
#1 Det er ikke en mulighed. Så skal jeg skifte kabinet for at få plads, og det sker ikke.

Det eneste den løsning, jeg har fundet her, kræver af plads er 1x5,25" og som sagt radiatorer i fronten. Alternativt skal jeg finde en pumpe/reservoir løsning i 2x5,25" størrelse og sløjfe en harddisk.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 22:38:21
Svar/Indlæg:
20170/383

så er denne her en mulighed http://coolerkit.dk/product.as... . Grunden til at synes du skal købe noget andet er at der har været en del snak om at et kombinerede kølehoved/pumpe vibrere meget. Desuden er det jo heller ikke fedt hvis du skifte CPU sokkel eller andet..

Men der burde da ellers også nok være plads i dit kabinet til en pumpe, og så evt. radiatoren boltet bagpå.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 22:49:32
Svar/Indlæg:
798/19
Den du linker til der har også været med i mine overvejelser.

Er det kun liter i timen der betyder noget, eller har løftehøjden også noget at sige?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2008 23:27:11
Svar/Indlæg:
20170/383

løftehøjden har mest at sige. Jeg ved godt at den du pumpe/kølehoved har større løftehøjde. Men jeg synes bare ikke det er et kompromis der er værd at overveje. Men ellers, hvorfor ikke en Laing DDC pumpe der passer i en 3,5'' drevplads ??

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 20:20:11
Svar/Indlæg:
798/19

Så vidt jeg kan se, er der ingen Liang pumper, der kan være i én 3,5"

Angående det apogee drive har jeg læst lidt på sagerne. Der er åbenbart stor forskel på, om folk har problemer med vibrationer i bundkortet eller ej, og hvis det skulle vise sig at være et stort problem - eller jeg skal skifte sokkel - så kan man vende kobberpladen i kølehovedet og bruge den som en almindelig 350l/t og 3,3m løftehøjde pumpe.

Så de ting, jeg kan se taler for at købe den, er:
- kompakt
- slipper for at finde en løsning der fylder mere
- god ydelse i følge anmeldelserne
- ekstrem lav pris i forhold til andre løsninger med samme ydelse

tom81, jeg er på det sidste stødt på en masse indlæg af dig i forbindelse med jeg har læst topics igennem om vandkøling, og du er meget usympatisk i forhold til at dominere andre ved at diktere, hvad de skal købe og hvor de skal købe det i stedet for at komme med brugbare argumenter. Så der skal altså lidt flere boller på suppen, før jeg køber dine råd, uanset hvor gode de måtte være i praksis.

Er der virkelig ikke andre, der har gode råd herinde? 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 20:45:47
Svar/Indlæg:
20170/383

jamen så kald du mig usympatisk.. er sgu ærligt talt lidt ligeglad... Men du kan da linke til de tråde du mener jeg diktere for meget efter din smag.. Ja og giv mig da din adresse, så sender jeg en pakke kiks..

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 21:00:30
Svar/Indlæg:
798/19
#7 Det er fint at være bedrevidende, men hvis man ikke kan formidle den viden, så tror andre bare man er en idiot.

Arbejder du på en kikse-fabrik? Synes jeg har set dig skrive det med kiksene et par gange før herinde 😀

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 21:02:20
Svar/Indlæg:
20170/383

kiksefabrik eller søværnet.. jeg tror sgu det er et fedt 😀

Jamen er du i tvivl om hvad jeg mener, så spørg da endelig.. så skal jeg skam nok formidle min viden eller manglen på samme videre så godt som muligt..

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 21:13:13
Svar/Indlæg:
798/19
Det er altid rarere at få at vide, hvad man skal være opmærksom på i forbindelse med at man køber noget, end at få besked på, hvad man skal købe uden videre begrundelse som i #1.

Det er fedt nok dit indput med, at jeg skal passe på vibrationer fra den pumpe, det var ikke en ting jeg havde overvejet. Men jeg tror godt jeg tør tage chancen, da det kun er en halv katastrofe, hvis det går galt.

Men jeg er faktisk totalt nybegynder til vandkøling, så mine egentlige spørgsmål i #0 står stadig mht. radiatorer, nordbro og ydelse. Dem er der ikke kommet svar på endnu 🙂

Mit køb står og falder med, om systemet vil yde fornuftigt med de ting, jeg har valgt.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 21:20:17
Svar/Indlæg:
8762/174
jeg er enig med tom køb en laing dcc pumpe den passer i en 3,5" plads også har du mere gang i vandet 🙂
En 10 watt laing dcc pumpe koster jo ikke alverden og med sådan et reservoir her så sparer du også lidt plads 😉

http://www.coolerkit.dk/produc...

så kan du også roligt tage enten en d-tek v2 blok eller det Ek supreme
Jeg kunne få plads til vandkøling i mit gamle compucase kabinet så kan du også får plads til vand i dit det er jo ikke farligere ind at man skal skære lidt i det 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 21:23:00
Svar/Indlæg:
20170/383

Til nordbroen vil jeg mene at du sagtens kan snuppe det billigste kølehoved du kan finde. Så meget varme udvikler den heller ikke.

Ang radiator og reservoir. Hvorfor ikke bare snuppe det hele fra fx coolerkit.dk i stedet for at handle hos forskellige udenlandske forhandlere og betale dyr fragt??

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2008 22:05:28
Svar/Indlæg:
798/19
#Rasmus66, så vidt jeg kan se i dit system, køler du 2 grafikkort + nordbro + cpu med en pumpe, der yder 1/3 mere end hvad jeg skal bruge til cpu + evt. nordbro. Så mon ikke den apogee drive pumpe er kraftig nok, hvis det bare er det, det kommer an på? 😉

Jeg har et 3,5" slot jeg sagtens kunne sætte en pumpe i, men så vidt jeg kan se, er Laing pumperne 3,8mm høje, så de kan simpelthen ikke være i et 3,5" drev. Med mit raidsetup har én 3,5" drevplads og én 5,25". Hvis jeg finder en rigtig god løsning, kan jeg til nød få endnu en 5,25" ledig, men jeg vil hellere undvære 1 eller to grader på toppen, end jeg vil begynde at slagte mit raid.

Der er absolut ingen plads på bunden af kabinettet, og jeg vil absolut ikke have noget hængende uden for eller skære huller i siden ☹

Jeg vil lige udpensle igen, at mine købekriterier er plads, pris og en ydelse, der kan slå en TRUE med en stor nok margin, til at det kan betale sig 🙂

Så hvis jeg ikke har utrykt mig tydeligt nok, så handler topic om, om det jeg har sammensat ser ud til at give en fornuftig ydelse, eller om jeg skal tænke det helt forfra. Der skal ikke bare skiftes en pumpe eller en køleblok hist og her. 🤣

tom81. Køber i udlandet, fordi det er 600kr billigere inklusiv den dyre fragt, hvis jeg bestiller nøjagtig det samme fra udlandet frem for at bestille hos coolerkit.dk (2100,- vs. 1500)

Derudover kan jeg få et 5,25" reservoir, som det er muligt at skjule bag fronten og nogle bedre radiatorer 🙂

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 13:15:54
Svar/Indlæg:
8762/174

Jo det ser godt ud men hvis du ikke vil gøre det rigtigt første gang så må du selv om det 😉
Du kunne jo evt starte med at skifte dit kabinet så du har noget plads at gøre godt med.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 13:26:24
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvad med denne pumpe http://coolerkit.dk/product.as... ??
Den er ikke så høj.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 14:31:33
Svar/Indlæg:
798/19
Måske, men lige nu vil jeg gerne have ontopic svar.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 14:52:40
Svar/Indlæg:
20170/383

du må meget undskylde, men er blevet lidt forvirret nu. Hvad er det du vil have svar på ??

edit..

som jeg læser det vil du bare gerne vide om det du har valgt giver fornuftig ydelse. Og jo det gør det da. Men jeg er bestemt ikke vild med den pumpe. og den er vel en del af systemet, ikke ?? Så kan jeg vel også godt tillade mig at komme med forslag til en anden pumpe.
Kan også se at de radiatorer du har valgt er en billigere version end den Black Ice fx coolerkit.dk sælger. Så mon ikke du er ligeså godt tjent med at handle i dk. Det er i hvertfald ikke samme radiator, det kan jeg da se. Her tænker jeg så at du fx kan købe XSPC radiatorer, de er også billige og ligner meget dem har du valgt.

Ellers synes jeg nu det ser fint ud.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 15:04:31
Svar/Indlæg:
5750/124
#16 du har rent faktisk fået svar på dit topic, og Rasmus og tom kommer med forslag til hvad du bør ændre, for at få en del ud af dit system.

Og de test som siger at din pumpe/kølehoved skulle være godt, har du ikke skrevet andet end du har læst her inde. Hvis du nu lavede et link til den, så ville de andre også kunne sige om det er en test som er værd at tro på.

Jeg har heller ikke selv den store vide inden for vand, og jeg vil også gerne selv have noget. Jeg har dog lært en ting eller to om vand, bare ved at læse om det. Skift din pumpe og dit kølehoved ud med DDC 10/18WATT, og find et resuviur (kan jeg ikke finde ud at stave til) og et EK supreme eller D-TEK fuzion v. 2. Det vil du måske få 5-10 grader mindre ud af, hvilket måske kan betyde 500MHZ!

håber du kan se pointen, da du egentlig har fået hvad du har bedt om.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 21:37:06
Svar/Indlæg:
798/19
#17, Jeg sparer 600 kr, når jeg vælger nøjagtig samme produkter hos coolerkit som jeg gør i UK, så det er en helt fair sammenligning. Selv om jeg handler i DK er coolerkit ikke det billigste sted, og jeg har virkelig god erfaring med vcore.dk, så de er oplagte at handle hos (og billigere med de samme produkter jeg har set på).

#18, hvis du læser topic igennem spørger jeg i øst og får svar i vest... Og jeg har efterhånden forstået at ddc, ek supreme og coolerkit bliver hypet herinde.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 21:41:30
Svar/Indlæg:
20170/383

Det har ikke noget med Hype at gøre. DEt har noget at gøre med at Laing DDC og D5 pumperne ganske enkelt er noget at det bedste man får lige pt. Hvad tror der sidder af pumpe i det Swiftech pumpe/kølehoved du har fundet dig ???

Vcore.dk er skam også helt fint, synes jeg. så ingen problem i det. dog har de lidt for meget skrammel synes jeg, og de er lidt for lang tid om at få de nye rigtig gode ting hjem.

De radiatorer du linker til i #0 er IKKE de samme som fåes hos coolerkit.dk eller vcore for den salgs skyld. derfor kan man ikke sammenligne det.. Men hvorfor spørger du også om hjælp, jeg synes egentlig du mere mere på tværs en modtagelig overfor den hjælp du nu engang får.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 22:44:27
Svar/Indlæg:
798/19
Det er heller ikke den radiator jeg valgte da jeg sammenlignede. Det er næsten umulig at finde GTS-Lite udgaven. Jeg har kun fundet den hos Caseking og hos studiedata, der har én på lager og får ikke nye hjem.

Jeg har brugt XSPC RS120 da jeg sammenlignede. Den er kun 1mm bredere end GTS-lite, så den køber jeg måske i stedet.

Jeg er helt vild med idéen om, at jeg lige nøjagtig kan snige 2 små radiatorer ind i fronten. Det kan godt være ydelsen ikke bliver toppen af poppen, men jeg er lidt hooked på noget vandkøling, der yder rimeligt og lige nøjagtig fylder pladsen ud i kabinettet. Sådan som jeg forestiller mig det, er jeg næsten fristet til at finde saven frem og alligevel save i kabinettet, bare for at få et sidevindue :P

Men det holder bare ikke når man har tøsebørn med hjem, at der skinner UV lys ud gennem siden af puteren 🤣

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2008 16:16:59
Svar/Indlæg:
798/19
Lige nu er mit bedste alternativ (Så i fik mig alligevel presset selvom jeg er ret stædig)

2m Feser Tube 3/8 black

8 1/4" EK High Flow Barbs for 3/8" tubing

10 Nylon Hose Clamp

Laing DDC-1T 420L/H

EK Supreme CPU Acetal

Tecnofront Bay Trap 5.25" Reservoir

2 stk. Alphacool NexXxoS pro I rev 2

i alt 1675,25 kr inklusiv VAT og fragt fra www.specialtech.co.uk

Det er kun 250kr dyrere end hvis jeg vælger apogee drive løsningen og jeg tror jeg har fundet en løsning på pladsproblemet. Så må nordbroen nøjes med mit thermalright heatsink indtil jeg finder ud af, jeg ikke kan klare mig uden vand på den også.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2008 19:04:42
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg synes bestemt der ser fint ud det der. Hvad vælger du at pumpetop til den pumpe ? eller passer 10mm ID slange direkte på pumpen ??

Husk endelig at få bagplade med til CPUkøleblokken. Det gør så meget for køleevnen, og gør også at du kan spænde blokken bedre fast uden at bøje bundkortet.

genuz

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2008 19:51:35
Svar/Indlæg:
798/19
Så vidt jeg kan se, passer den med 3/8" ID slanger, men hvis den ikke gør, så bliver det bare en XSPC top, for den er billigst.

Godt tip med bagplade. Jeg har et par lga775 bagplader liggende, så skal lige prøve at finde ud af, om jeg ikke bare kan bruge en af dem.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2008 19:53:18
Svar/Indlæg:
20170/383

Det burde du kunne. så bare husk at give dem en god gang tape så de er godt isolerede.

XSPC toppen er vist også ret god.

Jeg er spændt på at høre hvordan det hele er når du får samlet skidtet.