Jeg har både XP og Vista på min PC, og jeg hælder klart til XP. Hurtigere respons, savner ikke dx10 (endnu, hvilke spiltitler benytter rent faktisk dx10 til noget fornuftigt endnu, men det skal nok komme, som man også sagde for 1½ år siden)
Vista booter hurtigst til desktoppen, men inden sidebar og aero og alt det andet geil er loadet ind, er XP i fuld gang med at spille. Vista's søgefunktion er nu god, men lidt trist at WinFS ikke nåede med fra Longhorn.
I XP er der i de fleste lidt ældre spil bedre lyd og lydunderstøttelse for surround via directSound, som desværre ikke findes i DX10, gælder i hvert fald hvis man har et X-fi kort som mit. Mht sikkerhed, så tror jeg ikke rigtig på der er den store forskel, hverken XP eller Vista har en god firewall, og deres antivirus eksisterer slet ikke, malware og spyware har nok også ca lige store chancer på en (af 3. part) ubeskyttet PC for at forårsage deres unoder. Windows Mail i Vista er umanerlig tungt i forhold til OE, når man har mange gemte emails, idet Vista Mail gemmer hver enkelt email i en seperart fil. Vista har til gengæld en genial funktion med Readyboost, som gør, at nogle af de ting XP (og Vista uden en Readyboost-key) skriver i pagefilen, i stedet for skrives til key'en, hvilket gør søgetiden _meget_ mindre når disse data skal findes frem igen. jeg har ikke kunnet finde et program eller indstilling der vil lade XP gøre noget tilsvarende. Hvis man laver grafisk arbejde, videoredigering, musikredigering med mange spor eller lign som "behøver" mere end 4 Gb ram, så er Vista 64 bit LANGT at foretrække fremfor XP 64 bit, men i 32 bit, der synes jeg XP er det system der fungerer bedst, og jeg har endnu ikke set et eneste spil der har glæde af et 64 bit OS.
#8, Jo, Vista 64 bit bruger flere resourcer, det er vel også derfor du har købt 8 Gb ram? 🤣