Formatering?

Software d.  27. august. 2008, skrevet af Njaaaah
Vist: 235 gange.

Njaaaah

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2008 12:52:45
Svar/Indlæg:
1/1
Hej

Håber der sidder nogle kloge hoveder et sted derude som er parat til at hjælpe mig 🙂

Jeg står i den situation at jeg lige har fået en ny computer, og den har jeg fået af en ven uden nogen form for CD'er eller lignende. Nu vil jeg så gerne formatere min nye computer for at jeg kan få fuldt udbytte i den.
Fra min gamle computer har jeg en recovery-CD hvorpå der står:

"Softwaren på denne recovery-CD-ROM er præinstalleret på din harddisk fra fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system, De har købt hos Medion."

Umiddelbart ser det ud som om at man ikke kan bruge denne CD, men da jeg har taget den ene harddisk der var i min gamle computer og i min nye computer, har det så noget at sige? Tror I så jeg kan få det til at fungere?

Og et andet spørgsmål:
Den nye computer blev leveret med 2 stk. harddiske hvor hver af dem havde windows installeret - altså 2 stk. windows på computeren. Kan jeg så bruge min egen recovery-CD-ROM til at slette de 2 windows-systemer?

Jeg ønsker kun svar fra nogen der har forstand på det - eller erfaringer. Fortæl gerne hvilke risiko'er jeg kan løbe ved at gøre det du måtte foreslå samt konsekvenser.

Med venlig hilsen

Martin 🙂
NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2008 13:16:04
Svar/Indlæg:
2600/84
Hvis du har slettet data på diskene, så skal du købe dig en ny windows licens.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 13:27:23
Svar/Indlæg:
2516/381
Det skal du ikke regne med at kunne..

cd'en til din gamle computer er lavet til det hardware der sad i den, af bundkort, grafikkort osv,, Driverne og programmer, og alt andet der ligger den cd, ville ikke på nogen måde passe til din nye pc.

Konsekvens, tja, du kan måske få slettet de 2 nye diske med cd'en, men meget usansynligt, men hvis det skulle lykkes, så passer cd'en stadig ikke til det nye hardware, og vil være ubruglig,,

Køb ny windows, som #1 siger,, eller prøv at bruge en af de windows der ligger på de nye diske

Njaaaah

Overclocker
Tilføjet:
27-08-2008 14:44:32
Svar/Indlæg:
1/1
Vil det så sige at jeg ikke kan få formateret min nye computer? Jeg har 3 forskellige windows installeret over 3 harddiske. Jeg kan sagtens bruge min computer, da jeg har 2 forskellige windows i opstarten af computeren at vælge i mellem. Men ville bare være meget rart at kunne formatere den.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2008 15:43:29
Svar/Indlæg:
2516/381

Forstod du ville bruge din windows fra din din cd.. på den nye pc

Men hvis du vil have renset lidt ud, så få fat i windows cd. der passer til en af de 2 windows der er på de nye diske..

Sæt i, og vælg instalation, Og afterlad det aktuele filsystem intakt, Det bliver ikke en helt frisk pc, men hvis den er meget sløv, kan det hjælpe..

Du også starte computeren op, og vælge styresystem, og formatere, den anden disk inde fra windows, via diskhåndtering, under administration