#0 Jeg gider ikke at dømme, eller være fordømmende. Men, der er sket det der nu engang er sket, og så må du tage konsekvenserne. Den slags ting kan man ikke snakke sig ud af...det har politiet hørt for mange historier til. Når møllen kører kan du ikke stoppe den, that's life.
Du må da have blæst i ballonen, ellers ville de ikke have forlangt en blodprøve? De har ikke "truet" dig til, at aflægge blodprøve, for de er i Deres fulde...høh...ret til at anholde dig, hvis der er mistanke om spirituskørsel. Hvis du ved hvad alkometeret sagde, kan du stole rimeligt meget på det, og regne ud hvad straffen bliver.
Det #6 siger passer ikke helt. Hvis du har haft en promille på mellem 0,5 og 0,8 får du en bøde på 4000,- plus du skal betale mellem 500,- og 1000,- for blodprøven. (Lægen vil nemlig have penge for sådan noget). Samtidig får du en betinget frakendelse af kørekortet i 3 år.
Nu ved jeg ikke om du arbejder, men er din promille mellem 0,8 og 2,0 bliver bøden din månedsløn netto, ganget med promillen. Dvs. hvis du har 15000,- udbetalt om måneden, får du en bøde på 22.500,- hvis din promille fx. er 1,5. Desuden mister du dit kørekort i min. 1 år med en prøvetid på 3 år. Så kommer A&T kurset til ca. 2000,- og generhvervelse ca. 3000,-. Altså i alt ca. 27.500,-
Er din promille over 2,0, (det tvivler jeg dog på), og det er første gang du bliver stoppet, får du en brutto-månedsløn i bøde og 30 dages betinget fængsel, som bliver til ubetinget + en MEGET større bøde, hvis du bliver stoppet med så meget som 1/1000 promille over 0,5.
Hvis det er din egen bil, og du mister kortet, vil jeg fraråde dig, at tage en smut-tur engang imellem, for ligger der en vogn bagved dig tjekker de nr.pladen, og du får en bøde på min. 5000,- og din generhvervelsesdato bliver lige rykket 1 års tid.
Det er baseret på de domme, folk jeg kender, har fået irl.
Uanset hvad, bliver det ikke billigt hvis din promille er over 0,5.
Hvis dine kammerater, er nogle rigtige kammerater, betaler de din bøde. Resten må du selv stå for. Hvis de ikke vil, er de ikke dine venner, færdig...og jeg håber du har lært lektien. Det er surt lige nu, men livet går videre, skal du se. Så tag den straf der kommer, og lad være med at gøre det igen.
Jeg ved selv, at bliver jeg stoppet på mc'en ude på landet en dag, mister jeg kortet pga. af fart...det er næsten 100% sikkert. Men det kostede mig da en bøde på 1500,- i lærepenge for ca. 3 år siden, at man ikke skal have for travlt i byzonen. Det var rent held, det ikke var 2 min. før jeg blev stoppet, for så havde jeg først været ved at generhverve nu.
Du er sq ikke den eneste, der har været ude for det her. Hvis du har lært af lektien, ved du det ikke sker igen. Men som sagt: Det bliver surt, og du skal nok en tur i retten, men det er ikke noget du skal gå helt ned med flaget over. Der findes værre ting i livet end det, og desuden tror jeg din samvittighed plager dig mere end, (forventningen om), straffen gør.
Jeg hverken kan, eller vil prøve at retfærdigøre spritkørsel, eller at køre for hurtigt. Det kan jeg ikke. Men alle dem der er dødtrætte, og alligevel sætter sig bag rattet, er faktisk mere farlige end promillerytterne. Så vil jeg lade det være op til alle dem, der har været søvnige og kørt bil, dømme.