SSD "hangs" problem

Diverse d.  31. august. 2008, skrevet af Aatind
Vist: 329 gange.

Aatind

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2008 12:13:38
Svar/Indlæg:
5/4
Hej.

Jeg har erhvervet mig en 32 GB OCZ SSDisk som kan ses på linket her: http://shg.dk/p/2113936

Bruger den kun som OS disk, hvor jeg har 2x320 GB diske i raid0 til de gængse spil og filer. Diskene er på samme onboard controller.

Bootup foregår meget hurtigt, men det er somom der opstår nogle "hangs" hvor tingene bare går i stå i flere sekunder. Har kørt en HDtune test for at se udfaldet ved brug: http://www.gratisupload.dk/sho...

Som i nok kan se er performance ikke stabil da den svinger meget. Jeg mistænker controlleren på mit Gigabyte DS-4 (i965) for at være årsagen til problemet.

Har forsøgt at koble raid diskene fra for at se om de forårsagede problemet, men uden held. Desuden har jeg læst mig frem til at AHCI mode skulle sløve disken da det egentlig ikke er understøttet. Det har jeg også frakoblet i bios (dog viser raidcontrolleren beskeden "AHCI bios loaded" ved bootup screen)

Finder det bare ikke optimalt at ydelsen ikke er stabil. I det ene sekund loader programmer osv. op som en drøm, og i det næste "hænger" det.

Er der nogen der har oplevet lign. eller har et bud på hvad problemet kan være?

Jeg har installeret sidste nye bios, chipset og satacontroller drivere.

Mvh.
Aatind
Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2008 13:11:51
Svar/Indlæg:
6293/359
Ved ikk helt hvad det kunne være, men jeg ville købe 1 mere hvis jeg var dig og smide i RAID, så alt på din controller er i RAID

SSD i RAID0 er endnu mere uber end ellers

men ellers, så prøv at se om du ikk kan optimere dit windows lidt - rydde lidt op og optimere pagefile og diverse tweaks

slå automatisk defragtmentering fra, endelig, det er jo den visse død for SSD 😲

Smid også pagefilen over på dine normale diske og sæt den til 3gb fast størrelse da du jo har 2gb RAM "kun" - det hele handler lidt om at minimere writes til SSD så meget som man kan - det vil få den overall performance til at gå i vejret

gå i regedit og tryk F3, søg på "disablepagingexecutive" og sæt "0" til "1" - bliv ved med at trykke F3 og gentag nogle gange indtil søgning er afsluttet 🙂

Prøv ellers at google på SSD tweaks eller noget - der er helt sikkert meget at hente derude - men her var da lidt forslag fra mig 🙂 som sagt tror ikke din disk fejler noget som helst

download evt. en prøveversion af Auslogics Boostspeed og kør noget optimering og tweaks - det er ret genialt det program - dog ville jeg holde mig fra defragtmentering på din SSD indtil vi ved lidt mere om det er noget man skal kaste sig ud i, da det er en form for write og vil slide disken ned hurtigt

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2008 13:42:30
Svar/Indlæg:
10398/435

Aatind

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2008 19:05:11
Svar/Indlæg:
5/4
1#

Jeg har allerede lagt pagefile over på mine normale diske, glemte jeg bare at nævne :).

Jeg vil forsøge at tweake OS lidt igen.

Mange tak for svaret, jeg vender lige tilbage om jeg efter tweaks er kommet nærmere en løsning.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2008 20:05:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Kunne det tænkes at den dropper hver gang cachen er fyldt...? Dataraten på flash kan vel ikke konkurrere med en traditionel disk, så den skal vel have nogle åndehuller engang imellem til at skrive indholdet af cachen til flashen.

Aatind

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2008 20:17:39
Svar/Indlæg:
5/4
4# du siger noget!

Ifølge sisoftsandra har enheden 24 kb cache pr. gb.

Mon det kunne være problemet.

Jeg tweaker videre og ser om der viser sig lys for enden

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2008 20:48:42
Svar/Indlæg:
6293/359
#2 ok ja det ku da tyde på et generelt problem for de OCZ diske?

Aatind

Overclocker
Tilføjet:
31-08-2008 21:05:04
Svar/Indlæg:
5/4
Har afinstalleret XP3, fravalgt indeksering og været inde at frakoble pagingfilen via regedit som Mathis anbefalede, og det kører faktisk noget mere stabilt hvis man tager HDtune i betragtning. Den hopper ikke ned på 4 mb/s som den gjorde før, men dykker dog til de 70 mb/s sommetider. Average er 118 mb/s transfer rate.

Vil vise sig om noget multitasking kan få den i knæ

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2008 21:14:34
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 ok jamen det er da store fremskridt allerede

ja jeg læste en hel masse om SSD optimering da jeg lavede min artikel tilbage i det tidlige forår - og man skal helt undgå writes hvis man kan - det sløver bare det hele lidt - og de ældre SSD modeller kunne ligefrem blive slidt helt i stykker før tid, hvis man ikke optimerede og tweakede lidt 🙂

men gratz da at de dyk til 4mb/s er væk nu - det er da herre nice 🙂