Krisen i IT branchen gør ondt...

Litteratur d.  02. september. 2008, skrevet af The Boss
Vist: 1072 gange.

The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
02-09-2008 10:38:11
Svar/Indlæg:
4741/1690
Endnu en nedtur i den danske IT branche..

Læs hele nyheden her: http://www.hwt.dk/newsdetails....
Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
02-09-2008 10:47:23
Svar/Indlæg:
5363/442
Det kan ikke komme som den store overraskelse. Konkurrencen er benhård, og avancerne er lave.

Man kan jo håbe på at krisen renser lidt ud, så det kun er de sunde forretninger der er tilbage 🙂


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 10:50:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jeg frygter lidt det omvendte. At "folk" (læs: forretninger) bliver så fokuserede på at tjene penge, at servicen går lidt tabt. Men du har nok ret. Når konkurrencen er hårdere, så tvinger det dem til at yde en service, så folk kommer tilbage og handler.


PoloDude
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 10:50:18
Svar/Indlæg:
1084/4
#1 dvs dem tilbage som tar en god avance så de kan leve 😳 tja, godt at butikken har åben den dag man skal bruge en RMA, men man skal så betale en højere pris for sin hardware.... Det er ikke helt en "win, win situation" 😕


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-09-2008 11:02:59
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tror der er mange grunde:

1. Markedet er idag rettet mod bærbare frem for staionær
2. Nørderne er ikke nørder som for 10-20år siden. bambusPC'en er død
3. Selvfølgelig den danske recission, inflation der æder renterne op osv.
4. PC'en er yt. Fladskærme er ind. Folk investere deres penge anderledes.
5. Folk er efterhånden åbne for at nethandle i udlandet (jeg handler jævnligt fra tyskland)
6. Markedet er nu mættet, efterhånden også for bærbare.

pointe: Der har aldrig været noget grundlag for alle de EDB-butikker, og de har hygget sig på en bølgetop der har grund i en nu uddød mode, økonomsk nedtur og press fra globaliseringen, næsten må dø for at andre kan overleve.


mathiasm87
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:21:16
Svar/Indlæg:
626/77
#4 sorry ot men har du nogle link til tyskland som er gode??


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:29:29
Svar/Indlæg:
5750/124
#4 du har ret i det. undtagen at bambus PC'en ikke er død, bare kig på forsiden 🤣


dude1992
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:36:57
Svar/Indlæg:
789/17
Det værste er snart at selvskaber som SHG dummede sig så meget.

De havde et andet koncept med at man skulle give lidt mere for de mest populære ting. Men til gengæld også fik den bedre support. Det gjorde i mange tilfælde at jeg handlede der i forhold til andre steder.

Det er steder som det jeg savner nu 😉


season88
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:45:34
Svar/Indlæg:
1221/95
Der er jo kommet utroligt mange konkurrenter på markedet for desktops der allerede er samlet, og det samme gælder for de bærbare maskiner.

Butikker som Bilka, Føtex, Kvickly og Aldi(!) tilbyder jo de samlede løsninger i hver tilbudsavis der kommer, og det har da helt sikkert også taget en del kunder fra den "gamle garde" som de overnævnte butikker var en del af.


7913
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:51:37
Svar/Indlæg:
1124/68
#1 Jeg er bare ikke overbevist om at det kun bliver de sunde foretninger der bliver tilbage, for et firma når langt med bilige priser, selv om de har dårlig service. Der er alt for mange der går efter prisen og ikke efter service. Det er måske ikke folk herinde, men nærmere konfirmanden der skal have sine penge til at slå til.


#10
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 11:54:18
Svar/Indlæg:
5750/124
#9 er det ikke også dem vi hjælper en hel del af?


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-09-2008 12:07:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: jeg kender da et par stykker.
Elektronik:
www.jes.de
www.digitalo.de
Dem har jeg brugt til småelektronik som computerudstyr og kamera. har hørt de er ok til fladskærme også.
www.zooplus.de
Bruger jeg på kattemad, kattegrus, og ting til katten som kradsetræer, legemus osv. 🙂
www.nierle.de
Bruger jeg på brandbare medier.

Alle sammen butikker jeg har gode erfaringer med. og i hvertfald de tre første er reelt internationale, med netshops i enten flere lande, eller sender generelt til udlandet uden problemer.


mathiasm87
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 12:37:26
Svar/Indlæg:
626/77
#11 takker


Trueson
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 12:54:26
Svar/Indlæg:
638/62
#11 Jeg synes ebay.de er undervurderet, der er tusindevis af gode tyske forhandlere koblet til under ebay shops... og kigger man sig lidt for er det ligeså sikkert som igennem en dansk IT shop...

#0 Er der lige nogen som vil forklare mig hvad og hvordan med shg? De lever da endnu, men er de købt op eller?


#14
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 13:13:23
Svar/Indlæg:
5750/124
#13 proshop opkøbte dem, og lukkede biksen med konkurs begæring, og startede forfra. Det er derfor mange er sure, da deres ting ikke længere kan komme til RMA. 😕 (dette inkludere næsten mig, jeg har ting fra dec 07, men jeg råber ikke op omkring det. Man kan jo smide det afsted til producenten 😉 )


angloamerikansk
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 13:40:12
Svar/Indlæg:
978/160
Jamen sådan må det jo gå når der laves et edbpriser.dk hvor alle hele tiden kan købe BILLIGST uanset hvor, døgnet rundt. Synes det er logisk.


Trueson
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 14:23:19
Svar/Indlæg:
638/62
#15 Bare edbpriser.dk ikke går konkurs er jeg glad 🤣


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 14:26:08
Svar/Indlæg:
20170/383
#16

Det kan vel snart være ligemeget så ringe som deres service efterhånden er 😕

synes ofte det er nemmere at søge direkte hos de forskellige forhandlere end at bruge edbpriser.dk


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 15:21:19
Svar/Indlæg:
3485/76
#0 hvilket stof til eftertanke?
butikkerne har markedsført forkert basicly, hvis de havde haft sans for at gøre forretning ville de stadig leve idag. så det går nok, der skulle gerne stadig være et PAR internet shops tilbage i flokken.


Trueson
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 15:51:43
Svar/Indlæg:
638/62
#17 Det er nu meget rart at have det samlet et sted, selvom der self. er alternativer... Hvad mener du med servicen er dårlig?


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 16:21:04
Svar/Indlæg:
7263/260
#17

Fuldstændig enig.


Campin
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2008 18:30:20
Svar/Indlæg:
347/51
#17 Det ville da være meget rart at have det hele samlet på et sted MEN Hvis det kun er én butik er de jo dem der bestemmer priserne... Så måske ikke så smart igen, man skal jo huske på at priskrig er = Bedre priser som kunde! 😉


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-09-2008 19:15:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
hmmm.. folk er vel selv uden om det.

EDB-pusheren eksisterer ikke mere, takker være os og internettet. Hvad blev der af silicon-street her i københavn. Den består idag kun af mulitmedia-world/getmore alle andre har måtte dreje nøglen. Hvem husker ikke de lykkelige 90'ere hvor der var ca. 10computerbutikker, netcafeer, telefonbutikker osv.
Det var der at elektronikhandlen skulle blomstre, tiltrække folk fra nær og fjern for at gøre en god handel. Her var god service normalt, og det var hyggeligt sted at bruge en dag til at powershoppe sin nye bambus-PC. (huhuhu AMD Duron 800Mhz)

Der er kun en der har skylden for service og nærvær og det er kunderne.
Nu er det så internetbutikkerne der går under, og hvis skyld er det....?? det er kunderne. Vi skal have det billigst, så hvorfor ikke handle hos komplett(norge) eller tage til Tyskland og købe vores brandbare medier. Fjernsynet skal være parallelimporteret og konen fra Thailand.

Skal det være billigt, så skal vi også regne med at servicen ryger sig, og at markedet bliver usikkert.

Thats it... Det er din, og din og din skyld. Ikke butikkernes, jeg er helt sikker på at de gør hvad de kan for at overleve. 😉


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-09-2008 19:16:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
må fan'me til at få mig en blog herinde 😀


Xtream_metro
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:54:11
Svar/Indlæg:
252/18
tja det skulle være ligesom i t-hansen.

der er avancen på mange ting 5-6-7-800 procent. some tider mere.

eks. en type h7 pære koster i indkøb 69 øre. men sælges 129kr. det er jo sygt.

og sådan er det med rigtig mange ting. 😎 Det tjene kassen.


finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 22:08:16
Svar/Indlæg:
571/106
Hvilke 2 butikker er det zitech lukker? synes ikke jeg kan finde noget på deres site.
Jeg bemærkede godt nok at butikken i Lyngby så noget tom ud forleden...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 23:03:04
Svar/Indlæg:
20170/383
#19

fx søgefunktionen, den er da mildest talt latterlig ringe.. Vælg fx en given producent og et par søgekriterier. du kan næsten være sikker på at der så ikke dukker et eneste søgeresultat op.


JonasL72
 
Overclocker
Tilføjet:
02-09-2008 23:31:15
Svar/Indlæg:
2/0
#22

Forkert. Kunden vil aldrig kunne gøres ansvarlig for at en forretning/branche går på røven. De fleste pc-forhandlere har haft den opfattelse at det udelukkende er prisen vi shopper efter, men er det tilfældet? Ifølge de indlæg man læser i denne tråd er det servicen folk fokuserer på. Da man ikke kan tjene penge på at yde service (service er ikke et produkt man køber..for så er det ikke service men et produkt) er det klart at dem med de højeste omkostninger på lukke, eks Zitechs butikker. Kunden kan jo ikke mindske en forhandlers omkostninger.

Et godt eksempel er hi-fi klubben. De yder den bedste service i Danmark i deres branche og de sælger ikke deres produkter på pris.



v00d00
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2008 00:26:16
Svar/Indlæg:
117/7
#27

Der er mange (ligesom os "nørder - der er kendt i branchen) Som går efter Service og bedste kundehandlingen, netop fordi vi har indset at elektronik kan gå i stykker og det kan være en sej kamp af få gennemført en RMA.

Men stadig største delen af online shopper, går efter prisen. Mange har forsøgt at satse på service osv, men det er jo svært at overleve, når kunderne gang på gang
klikker sig ind på Getmore, lige for at spare den sidste 5'er og han gang på gang skuffer folk med rma og leveringsproblemer...


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 00:36:04
Svar/Indlæg:
20170/383
#27

at hifi klubben yder den bedste service i branchen er noget af et postulat. jeg er selv kunde i hifi klubben, og udemærket tilfreds. Men der findes forretninger som fx dans TV og andre små butikker som hifi klubben slet ikke kan konkurrer med hvad service angår. Så det er vist ikke en diskussion der er værd at tage, ej heller et eksempel der helt er værd at bruge.

Undskyld for lidt OT.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 01:05:59
Svar/Indlæg:
3065/208
#23 Helt klart, du skulle satme være erhvervsminister 😲


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 01:52:34
Svar/Indlæg:
5874/1287
#28 du har helt ret, tror jeg. Folk (incl mig selv 😳 ) siger, at de ønsker bedre/bedste service, så længe de ikke mangler hardware, men den dag de skal købe nyt bundkort eller grafikkort eller ???, så undersøges først, HVEM HAR DET PÅ LAGER, og dernæst, HVEM AF DISSE HAR DET BILLIGST. For når alt kommer til alt, så er den modtagne hardware jo ens uanset om den koster 100,- kr mere eller mindre, "og det går jo nok ikke i stykker denne gang, så jeg skal ikke bruge RMA"


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
03-09-2008 08:28:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
#31: Ærligt.. Jeg har 3-4foretrukne herhjemme i dk, og ligesom dig. Jeg tjekker først hvem har det på lager, og derefter hvem der giver den laveste samlede pris.
Jeg er da også en pengeluder.
Problemet er at jeg enten tænker... Ahh hos getmore kan jeg få et radeon 4870 til samme pris som EDB-pusheren skal have for et 4850.
Jeg efterlader altså den butik jeg burde støtte. Mine tanker at ved at nærme sig: I tyskland kan jeg købe et radeon 4870 til samme pris som et 4850 ksoter på internettet i Danmark. Ærligt.. jeg handler i Tyskland. Samhandlen og lavere moms i tyskland gør at jeg bliver nærig, og ærligt... jeg er helt ligeglad med servicen, for chancen for at produktet går i stykker er måske 1:20.


Husk at hifibranchen typisk har avancer over 50% efter moms på deres produkter. Hifiklubben har typisk endnu mere (+20%) pga. at de selv importere. Hifiklubben har ingen problemer med at overleve da de praktisktaget har udryddet alle tænkelige konkurrenter. Deres produkter er unikke for hifiklubben, og de har opbygget et brand. Der er ingen konkurrence, og jeg kan love jer for at hifiklubben vil flippe ud, hvis en anden begyndgte at sælge parrallelimporterede B&W-højtallere fra Kina.

Ærligt, jeg finder service en god ting, men det er desværre ikke noget der ligger på nr.1 over mine ønsker. pris er typisk vigtigere.


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 17:37:46
Svar/Indlæg:
6531/410
Jeg syntes faktisk det er lidt morsomt høre folk pive over det går skidt for div shops.

især set i lyset af mange jublede da da den der store norske kom til dk for nu kunne man få det hele billigere, uden at skænke det en tanke at de så tog brødet ud af munden på deres lokale pusher.

Jeg har stortset kun handlet ved shg i mange år men efter deres lukning og genstart handler jeg andre steder da jeg føler mig røvrendt af den måde de har gjordt det på.

Jeg har smidt rigtig mange penge der ude og idag kan jeg hvis jeg er heldig få lov at sende defekte vare til tim bak tu til rma.

så kan jeg lige så godt handle ved århus pc lager også håbe de gider tage sig af min rma skulle der komme noget.

på den anden side er jeg helt holdt op "næsten" med at gå op i hardware og at have det nyeste så det er ikke længre så vigtig for mig faktisk er jeg nærmest ved at være ligeglad men hardware. overvejede en overgang at arbejde med det igen men gider simpelhen ikke mere.
Det er også derfor jeg er herinde meget lidt som nogle sikkert er glade for 🤣

bare min maskine kan gå på nettet og spille et spil eller 2 uden at hakke og pruste er jeg glad.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 20:21:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
#33 Det er faktisk utroligt så mange der ser på hardware nu som du gør i sidste del af dit indlæg. Jeg selv er en af dem. Før i tiden skulle man hele tiden have det nyeste nye for at kunne spille sit ynglingsspil i højeste settings med alt "max'et out".
Måske det er fordi vi i dag kan gøre dette med hardware som ikke er helt på toppen? Hardwareindustrien har overhalet spilindustrien for meget til, at det stadig er "sjovt" at have det heftigste hardware man kan købe. Så er der gået mere sport i at OC billigere hardware (det er heller ikke så dyrt, når/hvis man bliver for ivrig 🤡 ), så derfor er en web-side som hwt.dk stadig spændende at besøge, og det er da også sjovt at læse om nyeste og bedste hardware, men langt de fleste af os venter nu med at købe til den værte hype har lagt sig.
For snart 2 år siden kom DX10, og alle mente man ikke kunne leve uden DX10, hvis man ville spille noget vildere end 7-kabalen, så alle har slået sig på at de havde/har DX10, og dx10.1, kort, men hvor mange spil er det indtil nu der kræver eller som bare har _væsentligt_ bedre grafik/lyd med dx10? Vi venter stadig ....
Helt ærligt, hvor mange herinde kan se det sjove/fornuftige i at have tripple SLI med 3x GTX280 kort? Det kan jo købes, men hvad kan det _reelt_ bruges til udover at få en høj score i et benchmark program? Hvilket spil vinder stort ved at have en Quadcore fremfor en dual-core?

Til gengæld vil jeg da være lidt ked af, hvis den lokale Zitech biks lukker. Får når man nu har købt nyeste CPU-model, mobo, ram, grafikkort og ny psu (forskellige steder selvf. får at få hver ting så billigt som muligt), og lortet ikke spiller, hvor skal man så gå hen og udskifte en af tingene indtil den kan starte op? Hvis jeg ikke gør det, så aner jeg jo ikke hvilken del der er defekt og som skal til RMA. Efter man har betalt Zitech-mekkeren lidt knaster, lover man sig selv at støtte hans biks ved næste HW indkøb, men man har alligevel glemt det, når man vil handle næste gang. Egenligt lidt utroligt, for Zitech har nogengange tilbud som dem på edbpriser.dk ikke kan hamle op med, og det har Bilka sjovt nok også. Det er bare ikke synderlig "nørdet" at gå i Bilka og købe nyt tastatur og 2 frosne kyllinger, paprika og 5 pakker printerpapir. Og Bilka har ellers den bedste retur-service i en "rigtig" butik. Der er aldrig vrøvl, når man vil returnere eller bytte et produkt man måske har OC'et lidt rigeligt, eller bare har fejlkøbt. Til gengæld skal man nok ikke forvente den helt store datalog-forklaring hvis man spørger indtil det hardware man vil købe i Bilka 🤣