Identifikation af radiator

Vandkøling d.  02. september. 2008, skrevet af nutman
Vist: 420 gange.

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:05:48
Svar/Indlæg:
397/35
Jeg har købt en radiator i den tro, at der var tale om en kobberradiator, men jeg er efterfølgende kommet i tvivl!

Sælgeren kaldte den for "Aqua Power" radiator og den blev solgt med en rad-grill fra Aqua Computers. Så var det jo nærliggende at tro, at det også handlede om en Aqua Computers (AC) radiator, så jeg måtte google lidt.

Nuvel, søger man på "Aqua Power" så finder man hurtigt ud af, at AC engang HAR lavet en produkt, der hedder "Aqua Power" - det var bare en vandkølet PSU og ikke en radiator!

Anyway, sælgeren KAN jo huske forkert, så jeg checkede lige billederne af AC's radiatorer, og jeg må sige, at min radiator ligner AC's Airplex XT 240 RET meget!

Jeg målte min radiator til flg. mål:

Højde: 43 mm.
Bredde: 132 mm.
Længde: 278 mm.

Disse mål sammenlignede jeg med Airplex-målene:

Højde: 45 mm.
Bredde: 120 mm.
Længde: 276 mm.

Mjaeh...det er sgu' nok ikke den samme radiator.

Se lige billedet af Airplex XT 240:

Og sammenlign med billeder af min radiator:

Som I kan se, har jeg taget et billede NED i min radiator, hvor jeg har forsøgt at skrabe lidt af korrosionen bort og det LIGNER altså ikke kobber derunder, men nærmere messing? Det kunne MÅSKE godt passe, for noget af AC's Airplex XT ER lavet af messing - f.eks. rammen - men in- og outlets bør vel ikke være lavet af messing, netop for at undgå at blande metallerne i sådan et loop?

Jeg har også skrabet lidt af malingen af et af rørene og det ligner enten aluminium, eller galvaniseret stål? Der KUNNE selvfølgelig være kobber på indersiden, men er det ikke lidt langt ude?

Vægten ligger på 1200 g., målt med alm. køkkenvægt (analog, ikke digital)

En sidste mulighed kunne jo også være, at AC engang for længe, længe siden HAR lavet en serie, der hed "Aqua Power", hvor måske bare PSU'en er det eneste produkt, der har overlevet.

Kan I hjælpe mig med at identificere denne rad?
T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:19:32
Svar/Indlæg:
452/23
Hej Nutman!

Jeg er 99.99% sikker på at det er en "HW Labs Black ICE Extreme II" du har fået dig. Det er såmænd en OK radiator så vidt jeg husker...

Liger den i hvert fald meget:

Og en til:

Jeg mener også at Asetek har solgt dem under deres waterchill navn

Mvh. Henrik

P.s. kanalerne er vidst i alu og selve enderne i messing.

EDIT: Og dog... Blackice skulle være i kobber:

http://www.sidewindercomputers...

Men ved en vægt på 1.2kg så kan den næsten kun være kobber?

don

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:35:38
Svar/Indlæg:
1380/8
det kunne også være en Alphacool NexXxoS Xtreme II
http://www.cbsd.dk/shop/alphac...

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:38:05
Svar/Indlæg:
452/23
#2 det lyder sgu meget fornuftigt imo. "prækammer lavet i messing"

#0 Kan du se om lamellerne er kobberfarvede under malingen?

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:39:03
Svar/Indlæg:
397/35
#2: Det tror jeg så ikke, da blæsermonteringen ser anderledes ud på Nexxos'en end på min. På Nexxos'en er "pladerne" med blæserhullerne næsten vinkelrette (90 grader), mens de på min er 45 grader.

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:46:26
Svar/Indlæg:
397/35
#3: Mjaeh, lamellerne har faktisk at rødligt skær, når man lige skraber lidt maling af enderne på dem. Rørene er faktisk også lidt gyldne, når man graver lidt ned under malingen. Kunne være messingrør, men også ret lys-gul/røde kobberrør?

Spørgsmålet var så, om man ikke kunne fjerne korrosionen helt, evt. ved at lade den køre med lidt citronsyre-opløsning i loopet i et stykke tid?

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:50:11
Svar/Indlæg:
20170/383
kunne det være sådan en her http://vcore.dk/shop/tfc-xchan...

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:54:39
Svar/Indlæg:
397/35
#6: Nej, slet ikke. Den er for høj og der er identifikationsmærker på enden af den. Det er der slet ikke på min.

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 19:56:48
Svar/Indlæg:
452/23
#7 Jeg er stadig rimelig sikker på hvad jeg skrev i nummer 1, tror det er en ældre blackice.

Ved du hvad den har kørt med at vædsker?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
02-09-2008 20:02:39
Svar/Indlæg:
5039/109
Messing er en legering af kobber og zink, og burde derfor ikke være noget problem. At der er en hvid metal farve, kan skyldes lodninger mellem rør og lameller. Det er nemlig blankt når man skraber i den.

Jeg har selv 2 radiatorer med både messing og kobber i, og der er absolut ikke nogen misfarvning af vandet.

Jeg vil også tro at de fleste radiatorer på markedet er bygget op af messing og kobber.

Hvis den køler godt nok, kan jeg ikke se problemet.

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 20:35:45
Svar/Indlæg:
397/35
#8: Jeg er enig - selvom målene ikke passer HELT med Black Ice Extreme II (den er 273.4 mm. lang, hvorimod min rad måler 278 mm.), tror jeg der er tale om en ældre Black Ice. Jeg ved desværre ikke hvilken væske, den har kørt med.

Jeg vil prøve at rense den og se hvordan den så ser ud.

#9: Jeg overvejer også at prøve at sætte et testloop og og lade det køre et par dage for at se, om der skulle danne sig misfarvninger i vandet.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 20:36:13
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg vil give #1 100% ret.
Jeg har selv haft 2 eksemplarer, som jeg dog har haft skiftet til en anden model, men har stadigvæk single versionen.

De er lavet i Messing, med lameller af messing også (har set metallet hele vejen, på alle overflader).
Der hvor du har skrabet maling af, er hvor lamellerne er loddet fast på de flade rør, og derfor er det primært Tin du kan se, og det har en blank overflade, tilsvarende det du har på billedet.

Så med 99,99% sikkerhed, så er det en Hardware Labs Black Ice Extreme II.
Jeg har selv 2 af X-flow modellen (dual radierne i mine loops) og en single af samme model som den du har købt dér.

Aquacomputer lavede EVO radiatorene, og det er seriel rør system de bruger, tilsvarende det på MoRa radiatorene.
De var/er mega restriktive, da selv 240 versionen kun har ét rør der strømmer frem og tilbage, og det rør har en indvendig diameter på kun 3-4mm.
Så det er bestemt ikke nogen AC radiator du har der.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 20:38:52
Svar/Indlæg:
4112/53
#10 du kan ikke undgå korrosion på en messing overflade, da det er dén korrosion der gør at messing har en beskyttet overflade, efter samme princip som rustfast og syrefast stål gør, hvor det så er en overflade af silicium oxid der typisk er den beskyttende hinde, hvor det på messing er kobber oxid (ir) der udgør beskyttelsen.

nutman

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2008 20:42:24
Svar/Indlæg:
397/35
#11: Ok, jeg er også ved at være overbevist. Der er så lige problemet med længden af radiatoren, men det er jo ikke til at vide, hvordan HW Labs har målt den - eller om referencedesignet har ændret sig lidt med tiden.