Støjsvag PC - hvad kan anbefales?

Luftkøling d.  03. september. 2008, skrevet af Zeuner
Vist: 658 gange.

Zeuner

Overclocker
Tilføjet:
03-09-2008 20:59:22
Svar/Indlæg:
2/1
Jeg vil samle mig en ny PC. Jeg har det krav til den at den skal sige så lidt som muligt. Nogen der har nogen anbefalinger af støjsvage produkter? Overvejer også om jeg skal over i noget vandkøling.
Hvad med strømforsyninger uden aktiv køling - er det noget der dur?
PC'en skal ikke være nogen monster gaming PC så komponenterne bliver hvad der prismæssigt er fornuftigt for tiden.
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:00:37
Svar/Indlæg:
20170/383
Hvad må skidtet koste ??

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:06:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Velkommen til forum 🙂

Du kan evt. tjekke systemet i min profil. Alle delene er splinternye og har samlet set kostet omkring kr. 4.000,- Min eneste anke er, at jeg gerne vil have det puttet i et mere kompakt kabinet, men det hører under et senere projekt.

Der er i alt tre aktive blæsere i mit system. Strømforsyning, CPU og grafikkort. Jeg har planer om noget vandkøling, så jeg - foruden at gøre systemet HELT kompakt - også har støjsvag computer. Jeg anvender mest min computer til Photoshop, lidt videoredigering og en smule gaming.

Til de to første formål er det alfa og omega med en computer der ikke alene har en god ydelse, men samtidig også er til at sidde ved siden af flere timer i streg. Så der er ingen tvivl fra min side. Vælg nogle komponenter med en lille varmeudvikling (få watt): eksempelvis en low-watt CPU, grafikkort og 2.5" disk(e), så du ligeledes får brug for svag køling.

Omvendt, så må jeg sige, at den - til dato - bedste løsning jeg har haft var konstellationen af en Mach II kompressorkøler og vandkøling til grafikkort og nordbro.

Men igen. Det er jo et spørgsmål om økonomi og personlige præferencer 🙂

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:08:50
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er jo ganske pudsigt, din stock køler på den X3 siger jo faktisk ikke en skid. Det eneste man man høre er blæseren på det 4850.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:11:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Mjaeh... Der er jo to blæsere som kører på samme tid. Hvis jeg sætter fingeren på blæseren til grafikkortet og holder på den, kan jeg ikke høre blæseren på CPU'en. Omvendt, sætter jeg fingeren på blæseren til CPU'en, har jeg svært ved at høre grafikkortet.

Det er nok noget med, at når der kører to blæsere, så kommer vi over de magiske 3 dB, hvor jeg kan høre dem begge. Altså, de bliver "bemærket". Men derudover, så er der ingen reel støj, nej. Det er nok mest grafikkortet der larmer.

Faktisk. Så er det der larmer mest, den ene af de to 3.5" harddiske jeg har smidt i. Du kan jo selv gætte hvilken 😀 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:11:53
Svar/Indlæg:
20170/383

Det er vel min den gamle HDD 🙂

Zeuner

Overclocker
Tilføjet:
03-09-2008 21:23:01
Svar/Indlæg:
2/1
Jeg havde tænkt mig en quad processor så den kan vel ikke siges at være med lav varmeudvikling.
Prisen er ikke det vigtigste - det vigtigste for mig er at den siger så lidt som muligt - helst ingenting. Så kan i anbefale nogle cpu kølere f.eks. som ikke rigtig siger noget. Og stadig - PSU uden aktiv køling - nogen der har erfaringer?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 21:30:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Det er i hvert fald den ene af de to Seagate. Tror det er 160'eren.

-> #6

Som jeg skrev, så kan du jo smide et kig i min profil. Jeg har også skrevet hvad jeg bruger min computer til. På den baggrund vil jeg sige, at AMD-all-the-way nok ikke er så skidt et valg, såfremt du mener det seriøst. Altså, det der med "støjsvag" 🙂

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 22:39:24
Svar/Indlæg:
3011/103
Det er faktisk ganske nemt at sammensætte en computer der mere eller mindre intet siger.

Som eksempel på dele kan nævnes.

Kabinet: Antec Solo
Strømforsyning: Chill Innovation 450W modulær udgave og mere stille end Corsair som ellers er meget rost.
CPU køler: Scythe Ninja
Grafikkort: Et passivt kølet kort, men Sparkles passive 8800GT 512MB er godt, hvis passiv er formålet.
Harddisk: Solid State Disk

Du behøver ikke andre blæsere i kabinettet end den der sidder i strømforsyningen, da den både hiver luften fra grafikkortet og CPU ud af kabinettet. Er temperaturer en anelse for høje kan du altid montere en Scythe S-Flex 8,7dB i enden af kabinettet, og så er der i hvert fald INGEN problemer med varme.

Jeg har selv haft lavet et lignende setup tidligere på året, og jeg kunne ikke høre om computeren var tændt eller ej. Det var dog med en SATA disk og ikke SSD, men med SSD kommer du lidt længere ned i støjniveau, og så behøver du ikke tænke på køling til den.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 02:35:07
Svar/Indlæg:
1643/172
Du kan lave et godt lydløst kabinet med mange blæser der køre under 800 RPM og stadig opnå rimeligt airflow et sådan setup kunne f.eks se sådan her ud. Så ved at vælge et rimeligt kabinet med plads til en masse 120mm blæser og skifte alle blæser ud med Noctua 800 blæser så opnår et fint airflow lydløst. Ved at vælge et kabinet med der bruges i dette eksempel så er PSU'en placeret i bunden at kabinettet hvor der er mest køligt og det vil sige at PSU bliver stresset mindstmuligt og derved holdes PSU'ens automatiske RPM blæser på laveste RPM nivo (Chill PSU'er og Corsair PSU'er har auto blæser styring).

Eksempel:

Kabinet:
Antec Three Hundred
http://edbpriser.dk/Products/L...
Pris: 342 kr

Blæser:
Noctua NF-S12-800
Pris: 135 kr pr stk

Så med det valgte kabinet og 5 Noctua blæser kan du havde et passivt kølet GFX kort og evt CPU så længe den ikke skal OC's eller er der også muligheden for at købe en Northq Siberian Tiger system og fjerne den medfølgende blæser fra NorthQ og lave en sandwich løsning med 2x Noctua blæserne en på hver side af NorthQ Siberian Tiger køleren hvor den ene blæser på radiatoren og den anden blæser væk fra radiatoren hvor man derefter så monter den fast i kabinettet.

Evt CPU køler alternativ til passivt CPU køling:

NorthQ 3580 Siberian Tiger Water Cooler
Pris: 497 kr

Når det kommer til valg at mest lydløse HDD på markede uden at gå over i SDD HDD er valget klart der er ingen vej uden om WD green serien som slår selv de legendariske Seagate Baracuda IV, men vis man vil havde lidt mere performens og lidt mere støj uden at det bliver alt for slemt så er Samsung F1 serien stadig et fint valg så længe de ikke arbejder alt for hæftigt.

Mest lydløse SATA HDD på markede:
WD Caviar Green 500 GB udgave (Findes i op til 1TB)
Pris: 430 kr

Vil også anbefale at HDD'en kommer op i nogle gummi ophæng der sænker resonans. Så noget ala ZALMAN ZM-2HC2 vis kabinet skal overleve transsport uden at HDD falder ud. Har selv Chill CH-KIT som desvære ikke laves mere, men som jeg selv syndes er langt bedre end Zalman ZM-2HC2 da jeg selv har haft begge og opleved mest vibrations nedbrydning med Chill CH-KIT.

Af valg af PSU så er det enten Corsair eller Chill du skal gå efter. De nye Chill der ender på M skulle efter siges være mere lydsvage end Corsair PSU'erne

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 08:01:43
Svar/Indlæg:
3011/103
Det kabinet du købte af mig er også super godt til at bygge en støjsvag computer ud af (Mini P180). Passiv PSU i bunden hvis man har en, stor 200mm blæser i toppen på laveste omdrejninger, og en super stille blæser i bagenden, det kan også give et vel-ventileret system som stadig er super stille.

Nice info btw. mht. de WD Green, jeg var ikke klar over, at de var SÅ støjsvage igen.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 11:20:22
Svar/Indlæg:
1643/172
#11 Nu var det mere for at vise at man godt kunne lave et rigtigt billigt kabinet eller ens eget kabinet til et lydløst monster. Vis bare man skifter blæserne ud. Det kabinet jeg linker til er skam også bare et eksempel da det har plads til en masse 120mm blæser samt at PSU'en er placeret i bunden. For at PSU's blæser ikke går op i RPM under varm stigning af kabinet. Denne form for kabinet opbygning er det mest perfekte man kan få når det kommer til at bygge en lydløse maskine fra bunden af.

Men ja kunne jo godt anbefale det kabinet jeg købte af dig Soundwave til #0, men det er nu kun mATX only kabinet. Så vis #0 ikke skal lave en maskiner med et mATX bunkort så kan #0 ikke brugt det. Men et pisse lækkert kabinet ellers det der Antec Mini P180.

Men prøvede mere at stille nogle regler op for hvad der skal gøres for at opnå lydeløshed i ens gaming PC. Altså det med at det er nok at havde en masse 120mm blæser der køre på 800 RPM for at få et okay airflow ind i ens lydløse gamePC. Og at man så kunne køre med passivt kølet GFX kort og evt CPU alt efter om man OC'er og hvilken en CPU man ender op med at bruge.

leon2008

Overclocker
Tilføjet:
04-09-2008 11:35:15
Svar/Indlæg:
228/35
Apro pro støjsvag PC.. Så tænker jeg.. Kan man få en CPU kølet passivt? og hvad med PSU'en?

Jeg tænker at hvis man kunne få kølet hene sin PC passivt ville den med en SSD være helt lydløs...

Nogen der ved hvad mulighederne er? Eller skal man have en hvis form for flow i kabinettet før passiv køling virker?

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-09-2008 11:41:22
Svar/Indlæg:
15982/637
PSU mæssigt ville jeg kigge på CoolerMaster Silent Pro serien... jeg har haft de fleste Corsair PSU ml. hænderne og CoolerMaster Silent Pro er noget mere stille.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 11:54:23
Svar/Indlæg:
3011/103
PSU'en kan du sagtens købe som passiv. Jeg har f.eks. 2 helt passive liggende (FSP Zen 300W og 400W). De behøver ingen ekstra køling. Hvis du vælger de rigtige komponemter som ikke afgiver alt for meget varme vil jeg våge den påstand, at det godt kan lade sig gøre med passiv køling, eller som sagt med en enkelt meget stille blæser, og så vil du ikke kunne høre computeren.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 12:20:17
Svar/Indlæg:
1643/172
#12 Jeg vil sige at passivt kølet PSU ikke kan betale sig da de er for dyre og yder for dårligt til gamingPC'er, som #0 er ved at lave og at deres elektrolytter piver under hård belastning. Så heller bare få fat på en PSU der er støjsvag og som har ECO80 logoet. ECO80 betyder også at PSU'en frigiver mindre varm og har en bedre udnyttelsesgrad som så vil betyde laver støj under højre belastning.

SoundWave

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 14:59:58
Svar/Indlæg:
3011/103
Hverken min 300W eller 400W passiv piver under hård load. 400W'eren har været testet ved 400W load præcist, og der var ikke det mindste. Men ja, de er dyre 🙂

Zeuner

Overclocker
Tilføjet:
04-09-2008 20:56:17
Svar/Indlæg:
2/1
Tak for svarene - det var en dejlig masse input at gå igang med!