Lad mig slå et slag for Phenom og AMD

Diverse d.  03. september. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 3325 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 22:02:55
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey y'all

Som nogle af jer sikkert har set. Så har jeg (mildest talt) lovprist mit nye system. I kan se detaljer i profilen, men jeg kan da lige liste de væsentligste ting op hér:

Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
CPU: AMD - Phenom X3 8450
Grafikkort: AMD - Club 3D Radeon HD4850 512 MB
Ram: 2x 2 GB Kingston Value RAM PC2-6400
Harddisk: Seagate Momentus 5400.5 320GB (2 stk. i RAID på et tidspunkt)
CD/DVD Plextor PX-608AL DVD-RW DLl Slimline, Slot In
Strømforsyning: LC 420 Watt - midlertidig
Styresystem: Windows Vista 64Bit

Ser man bort fra Vista-licens og strømforsyning, så er alle delene splinternye og købt inden for de seneste 14-dage. Samlet sum? Kr. 4.000,- Der mangler dog et par småting, før det hele falder på plads og jeg har lige præcis den computer jeg drømmer om.

Hvad mangler du?

Jo. Jeg mangler endnu en disk, så jeg kan lave mig et RAID1 (2x 320 GB Seagate), en kompakt strømforsyning (enten Shuttle eller Morex) og yderligere 4 GB RAM (2x 2 GB).

Hvad bruger jeg min computer til?

Jeg bruger den primært til Photoshop, lidt videoredigering og lidt spil.

Hvordan er den så i brug?

Jamen, den er simpelthen skøn. Jeg har ikke haft helt nye dele i min computer siden jeg fik en i konfirmationsgave (hvis vi fraregner de to bærbare jeg har haft i mellemtiden). Dvs., at jeg er mildest talt imponeret over hvad den duer til.

Bevares, den starter op i Windows som enhver anden laptop (vi snakker omkring 1½ minut, kontra 50-60 sekunder på de fleste stationære). Men når den er bootet op og det hele kører, så er der ingen forsinkelse på. Jeg giver 2.5" disken skylden for dén oplevelse, og satser på, at en disk mere gør op med det problem.

Hvad var min hensigt med denne computer?

Jo. Den skulle først og fremmest være strømbesparende. Hvilket også var grunden til at jeg havde lange øjne efter en Mac Mini. Men problemet ved dén løsning (og div. alternativer) var, at jeg havde en computer der brugte omkring 100-120 Watt, og jeg havde ingen reel mulighed for at opgradere (tænker her på RAM, primært).

Jeg skulle have en computer der var støjsvar, strømbesparende og havde en fænomenal ydelse i forhold til (først og fremmest) prisen, men også de kr/øre den trak ud af stikkontakten i væggen.

Derfor faldt valget på en Phenom X3, der (iflg. div. benchmarks) havde en ydelse marginalt under en X4/Intel Quad, men til en brøkdel af prisen. Så det var nærmest oplagt at denne skulle være min primære kandidat.

Så ville skæbnen, at Tom81 skulle samle en billig computer til et familiemedlem. Han havde indkøbt et Gigabyte-bundkort med en ganske hæderlig onboard-grafikdel. Lige for at sætte det i relief, så kan det (grafikkortet) trække 'Supreme Commander' i opløsningen 1920x1200, med medium detaljer og uden AA/AF. Derudover, så er bundkortet baseret på mATX-standarden (24x24 cm*cm), hvilket passede godt ind i mine planer om et kompakt system.

Derefter kom valget på RAM. Jeg har altid ment, at kvantitet (mængde) gik forud for hastighed. Kort sagt. Hellere vælge den dobbelte mængde, end at betale den dobbelte pris, for RAM der er 2/3 hurtigere i MHz. Det valg har for det meste givet pote, så derfor valgte jeg straks de billigste DDR2 PC-6400 RAM jeg kunne finde. Kinston ValueRAM var det oplagte valg.

Næste punkt var harddisken(e). Ikke alene skulle de have en fornuftig ydelse, men også være støjsvage og strømbesparende. SSD-diske var (meget) kort inde og vende, men da jeg tjekkede priserne tog jeg en Cola og sank en klump i halsen. Valget faldt på 2.5" standarden. Derefter kom en lang periode med læsning af div. tests og fandt frem til, at Seagate's Momentus 5 drev ikke alene havde en ganske hæderlig ydelse. De var også til at betale og udviklede derudover heller ikke særlig meget varm ( = lavt strømforbrug). Seagate it was.

Dernæst kom det sværeste valg. Om jeg skulle lade mig "nøjes" med et onbard eller satse og købe en diskret løsning. Endnu en gang lykkedes det Tom81 at overtale min sarte sjæl og fleksible regnorme rygrad til at kigge på et medium/high-end grafikkort. HD4850 virkede som det oplagte valg, men jeg havde mine tvivl.

Det primære mål var jo minimering af støj og strømforbrug. Dertil måtte et HD4850 ikke passe ind i ligningen. Det viser sig imidlertidig så, at et HD4850 ikke alene har en ganske formidabel pris (Club3D HD4850, købt hos PC-lageret i Århus til kr. 1.200,-) men også et lavt støjniveau og bruger omkring 100-110 Watt i allerværste fald.

Hvad skete der så?

Jo. Så kom dagen jo, hvor tingene skulle samles. Ikke alene yder systemet som et ganske mildt high-end. Det er stille som graven og der er endda mulighed for yderligere støjreduktion ved valg af vandkøling (... lykkes det jo Tom at overbevise mig om). Ganske rigtigt.

... Jamen. Var din plan ikke?!

- Jo. Min plan var et kompakt, støjsvagt og strømbesparende setup. Det er præcis hvad jeg har fået.

Jamen... Prisen?

Prisen var, som sagt, kr. 4.000,- Men der er yderligere planer for systemet. Læs videre 😉

Hvad er det så for noget?

Ser du. Mit oprindelige mål var et kompakt system (alá Mac Mini) jeg kunne have til at stå "fremme, men alligevel gemt lidt væk". Derfor fik jeg den geniale idé selv at lave et kabinet.

Hvorfor nu det?

Fordi der ikke findes et kompakt kabinet til mATX bundkort, der både har plads til 5.25" slim-line optiske drev og samtidig et full-size grafikkort.

Hvordan får du så det til at gå op i en højere enhed?
Det gør jeg ved at købe et PCI-e riser card, lægge grafikkortet ned og smide vandkøling på grafikkortet og CPU'en.

Det må da fylde mere end hvis du blot havde...?

Det var også min umiddelbare tanke. Men nu er det så, at der kommer tre geniale komponenter ind i ligningen.

Jeg havde forestillet mig, at det samlede system kommer til at fylde omkring 30*25*10 cm (bredde*dybde*højde). Jeg skal nok smide en tegning op senere til dem der har lyst til at følge lidt med.

Derfor skulle vandkølingen fylde så lidt som overhovedet mulig. Jeg har "arvet" en Hayden radiator af vores allesammens B@NG. Det er selvsamme radiator han brugte i sin "Fuck_nu_nej"-vandkølingsartikel, til dem der kan huske den (til de interesserede: http://hwt.dk/literaturedetail... ). Den fylder forbavsende lidt og yder tilsvarende godt.

Så er der pumpen, der er Swiftech og Laing gået sammen og har lavet den geniale løsning der har det mundrette navn: "Swiftech Apogee Drive 350" - http://coolerkit.dk/product.as...

Sidst, men ikke mindst, så er der kølingen til grafikkortet. Kravet er, som sådan, at det må ikke fylde mere end single-slot køler, hvormed full-cover eller et kompakt Koolance kommer på tale. Eksempel: http://coolerkit.dk/product.as...

Dermed burde jeg kunne samle mig et kompakt vandkølesystem, der ikke fylder alverden og yder relativt godt.

Prisen bliver, for det endelige system, selvfølgelig en helt anden end oprindeligt. Men det er jo det smukke ved denne slags projekter. Man ved aldrig helt hvor man ender.

Hva' så nu?

Når jeg engang får mig et sted at bo (er pt. lidt hjemløs 😳 😩 ), så vil jeg nosse mig sammen og få lavet et par skitser i SketchUp, så de interesserede kan se hvad jeg har i tankerne.

Indtil da, så vil jeg blot slå et slag for AMD-all-the-way, og deres Phenom der har imponeret, ikke alene mig, men mange andre. Jeg tror, at det røde hold står stærkt i tiden. Jeg er i hvert fald af den klare opfattelse, at der er god ydelse at hente, til relativt få penge.

Tak fordi du fulgte med. Måske der bliver en artikel ud af det. Så må vi se, om jeg kan følge B@NG i hælene, og gøre det mindst lige så interessant at se hvad det her ender med 🙂
Stumpii

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 22:12:20
Svar/Indlæg:
1541/132
Rigtig spændende læsning, var helt optaget og opdagede ikke de gamle råbte efter mig 😀

Jeg glæder mig rigtig meget til at følge med i dit projekt!! Held og lykke herfra 😀

Bare klø på!! :yes:

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 22:12:45
Svar/Indlæg:
20170/383

Selv tak buddy 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-09-2008 22:58:13
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er virkelig skønt at se at flere har fået øjene op for Phenom på trods af svære tider mod Intel. Jeg ved at Intel maskinerne har den høje og hurtige ydelse, men altså med en Phenom i maskineriet føles det hele bare lidt mere anderledes.

Fra spillerens synspunkt.
Jeg ved at Dnomi/Dnope og Kvist ofte har prædiket for AMD'en og den jævne stabile ydelse uden de store udsving i FPS spikes i spil mv. Men altså - det er rigtig nok, der er faktisk noget der passer her. Det er muligt at Phenom'en ikke skyder 100vis af FPS ud, men den gør det med måde og stor stabilitet. Jeg har bl.a siddet og målt FPS/Lag spikes på Phenomen (1280x1024 mindste detaljer for gfx skal have mindst mulig indflydelse), og udsvingene er altså ikke ret store - de ligger jævnt over hele linien og sørger for et dejligt jævnt gameplay.

Uden tvivl skal benchmarkerne og dem der vil det bedste af de bedste have Intels C2D'er og Quad-cores, men man skal ikke undervurdere hvad Phenom'en kan... måske ikke de højeste FPS; men så sandelig nogle r*vstabile nogen.

Fra multi-brugeren.
Det er som om AMD's integrerede memory controller harmonere bedre med Vista, da min oplevelse er at Vista afvikles meget jævnt og hurtigt, og sjældent med nogen som helst "udfald" eller episoder hvor man sidder og venter, på at komme fra det ene til det andet.
I Adobe Illustrator er det en fornøjelse at sidde med en god mængde ram og en Quad-core. Store og komplekse 3D objekter bruger ikke lang tid på at renderes - og meldingen om at en proces ikke kunne renderes pga manglende hukommelse er en saga blot... well indtil næste udgave.

Så, folkens.. der er stadig andet end Intel hvis man bare lige kigger og hvis man er villig til at prøve lidt nyt.

Jeg har pt en X4 9750 på vej jeg skal have testet lidt i min HTPC og det glæder jeg min virkelig til.
Faktisk spekulerer jeg på om jeg skal skifte min E8500+P35 bundkort ud med 790FX og en X4 9950 el. når tiden er en Deneb.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 23:02:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jeg glæder mig også til næste skridt. Jeg mangler stadig at få købt de sidste dele hjem så jeg kan få lavet mål og tegniner/midlertidige designs.

-> #2

Det var så lidt. En stor tak til dig, til trods for min - til tider - kællingetvære tilgang til dine konstruktive forslag. Så selvom jeg af og til lyder som en gnaven stodder, så er jo nu alligevel dig taknemmelig for, at have talt mig fra en Mac Mini og over til en PC.

-> #3

Der er vist heller ingen der har betvivlet mange af deres postulater. Men det er, som jeg også sagde/skrev dengang, først efter den nye (B3/xx50'erne?) revision den (Phenom) er, for mig, blevet interessant 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-09-2008 23:07:08
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: Nu har jeg så en X4 9600 altså en B2, og den kører fortrinligt... så jeg er ikke rigtig bekymret over B2'erne. De er faktisk lidt hurtigere i nogle båndbredde glade applikationer da deres latency er lavere end B3'erne hvilket er pga TLB rettelsen.
Men altså jeg har endnu 1år efter B2'ernes release ikke hørt om TLB buggen vise sit ansigt nogen steder. Så jeg er rigtig glad for min 9600er... men nu må jeg se om 9750'ern (95watt) vinder permanent indplads.
Det jeg savner mest er at MA78GM-S2H kunne tage en X2 9850 125watt CPU... den kan lige tage X4 9750 125watt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 23:12:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Om den kører godt eller ej, hvilket jo i og for sig er godt for dit vedkommende. Så turde jeg ikke at bruge penge på en teknologi der "måske" kunne konflikte med mit software. Mit dyrtindkøbte software. Så ville jeg være rigtig ked af, at skulle ud og investere i en ny CPU og sælge den gamle med argumentet: "Jeg ved ikke om den fungerer 100 % til det du skal bruge den til".

Altså. Det er jo lidt sat på spidsen, men jeg kan godt se hvad du mener.

Nu fik jeg en X3'er til kr. 600,- Hvilket jeg er svært tilfreds med. Især ydelsen taget i betragtning. Derudover, så kører den alligevel omkring 1 GHz det meste af tiden, så det er ikke alverden den udvikler af varme 🙂

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2008 23:12:54
Svar/Indlæg:
1643/172
Min næste PC opdate bliver også en AMD 790GX og en Phenom x4 9950/9850/9750 alt efter hvad priserne ender på når de nye priser endelig rammer DK som de har gjort på newegg.com

Grunden til skiftede er at jeg ikke længer spiller spil mere, men gerne vil kunne trække lidt Warcraft 3 når jeg keder mig og her har AMD bare den bedre platform. Intel Onboard GFX SUCK's og Nvidia frigiver aldrig 9300/9400 IGP løsning til Intel ud fra de bruger defekte G8x chips osv.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
03-09-2008 23:41:06
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: Kan nemt følge dig, men jeg ville dog stadig ikke være bekymret. Selv AMD har ikke kunnet crashe B2erne til at fremprovokere TLB buggen... man skal også huske på at det lidt er en storm i et glas vand, da alle CPU'er er udstyret med et errata nummer - altså en en eller anden del i CPU'en der ikke fungerer efter hensigten, men som dog ikke påvirker CPU'en umiddelbare brug... det gælder for alle CPU producenter.

Mit største ankepunkt er dog varme... 4 cpu'er i een det afgiver altså noget hede i en lille kasse.
Mht Cool 'n Quiet, da kører jeg med det slået fra da Windows Vista virkelig er elendig til at styre det. Du kan f.eks kører Super_Pi og med CPU-Z åben kan du se at den ryger op og ned i hastighed... det er altså bare ikke godt nok Hr. Gates.

Denne Phenom synes jeg dog virker meget spændende til et low-energy-system, http://www.compumail.dk/vare-o... Quad-Core og kun 65watt.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 09:35:06
Svar/Indlæg:
1581/5
Det er lidt skægt at læse et par af indlægene her, de bærer tydeligt præg af at folk har følelser over for sit pc-system og dets hastighed "det føles hurtigt" etc.

laveste "fps" er målbar, og følelsen burde derfor være liniær med målninger.

Ellers fint system du har fået bygget NoNig.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
04-09-2008 11:27:15
Svar/Indlæg:
15982/637
#9: laveste "fps" er målbar, og følelsen burde derfor være liniær med målninger.
Det er nemlig problemet - sådan er det ikke. Jeg mener det er OCworkbench el. lignende der laver en timebaseret demo og laver en graf over FPS målingerne, og jo mere de ligger jævnt og lige så mere rar oplevelse er det - det er ikke så fedt hvis de fræser op og ned af skalaen og så er det lige meget hvor hurtigt/langsomt det sker - det giver lidt "micro-stutter".Du vil garanteret også finde det frustrerende at køre i en bil hvor du hele tiden svinger ml. 60 og 80km/t, det er jo ikke en jævn føling iforht. en der så kører bare 70km/t.

Det er ikke helt præcist det med "følelser" som du definere det. Det er klar en fornemmelsessag, men dermed og at have en føling med or for tingene og hvordan det "føles" at arbejde på. Det er sat lidt på spidsen, men det er for at piontere at det altså langtfra har noget med en kærlighedserklæring at gøre eller være blåøjet for noget andet.

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 13:00:11
Svar/Indlæg:
1643/172
SHG.dk har også fået en masse af de nye udgaver af AMD Phenom CPU'erne.

De har fået listede den nye Phenom 9950BE 125watt udgave på deres hjemmeside nu. Samt den nye Phenom 9650BE. Desvære har SHG ikke brugt de nye AMD priser hvor 9950BE skulle koste 186 US $ og 9650BE skulle koste 156 US $, men vis de allerede har de nye CPU'er går der vel ikke lang tid inden de vælger at sænke priserne.

Link til 9950BE 125watt:
http://shg.dk/produkter/infobo...

Link til 9650BE 95watt:
http://shg.dk/produkter/infobo...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2008 14:50:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Præcis samme grundlag havde jeg for at vælge et AMD-all-the-way denne gang 🙂

-> #8

Jeg tænkte også på 65 W-udgaven, men da jeg så prisen tænkte jeg alligevel, at en X3'er til kr. 610,- måtte være at foretrække.

-> #9

Som #10 siger, så vil jeg da 100-gange hellere køre med stabile FPS på 30, end en frame-rate der hopper og danser. Men det er trækker mest er jo - som jeg også skriver - klart prisen. Den ydelse du får kan ikke sammenlignes med andre.

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2008 17:11:46
Svar/Indlæg:
3565/372
Jeg kan varmt anbefale en 9950BE, den bliver ikke specielt varm overclocker uden problemer til 3 ghz, og yder som en drøm🙂

Og bevares jeg kører Crysis med 15-30 FPS og det er flydende, dog ligger den mest på ca. 22-23 også flydende!🙂 Når den når ned under 15 FPS begynder det at blive hakkende.

Masha

Overclocker
Tilføjet:
05-09-2008 20:28:47
Svar/Indlæg:
38/1
#0 Skriver fra min piges profil(Dnomi) - Rart at se folk er mere åbne over for hvad du har skrevet, sidste år da den kom frem, så kan du selv regne ud hvor velkørende en Phenom var, siden dengang er Intel kommet med nye CPU'er, så nu er den ikke helt vild mere:)

Men nej den er ikke dårlig.

Mvh. Danni (Dnomi/Dnope)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2008 23:16:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Der er absolut, for mig, intet behov for at overclocke. Systemet kører rigeligt stærkt til mit brug. Jeg overvejede en 65 Watt'er, men prisen og hastigheden talte imod.

-> #14

Jeg tror det er de færreste der har tvivlet på, at Phenom var en fin CPU. Der var bare, dengang, ingen grund for de fleste af os, til at skifte.

Måske det også kan overbevise dig/jer lidt om, at crew langt fra er Intel-fanboys 😉

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 02:39:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Jo,. Man skal sku altid lige OC lidt,. Ved std volt i dit tilfælde når nu du skal være så nærig,....jaja strøm er dyrt, og du har et budget, meeeeen alligevel. :yes: 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 07:02:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

😛

Masha

Overclocker
Tilføjet:
07-09-2008 09:02:20
Svar/Indlæg:
38/1
(Dnomi/Dnope fra min piges konto)

#15 Nej.. Det meste af crew er ikke for kvikke - Jeg sagde sandheden, som du nu har fundet ud af.

Mine tråde blev fjernet, mine kommentar fjernet og crew sagde mig imod, uden at anede hvad de snakkede om og blev truet i privaten - Nej... Jeg kan ikke lige se hvad seriøst der er ved det meste af crew på HWT.dk.

På et seriøst site, der tjekker man da lige om det er sandt før man begynder at jagte folk på den måde.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 09:11:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Watch it 😉

Jeg ville nu klart mene, at det meste af crew er kvikke og seriøse mennesker der overvejer deres udtalelser nøje. Når det er sagt, forstå mig ret, så tror jeg også du selv har været lidt ude om det.

Som du skriver hér, henleder ikke just til dialog. Derudover, så er vi - som det også er blevet påpeget op til flere gange - en del fra crew som har haft og har både AMD og Intel. Der er ingen i crew der er fanbois, forstået på den måde, at vi favoriserer ét system frem for andre. Derudover, så er Verden opdelt i "sort/hvidt", "AMD og Intel", selvom den er det for nogle. Det er jo kun sørgeligt, at de kun kan se to nuancer. Det udelukker en masse gode kombinationsmuligheder. Mit forrige setup bestod af et nVidia chipsæt, Intel CPU og AMD grafikkort.

Jeg har ikke "fundet ud" af noget som helst. Jeg gik efter det system hvor jeg for de billigste penge kunne få god ydelse, med lavt strømforbrug og indkøbspris. Det viste sig at være et AMD-only.

Som hvis du endnu en gang vil påkalde dig "matyrium"-prædikatet, så synes jeg du skal passe på. Ellers begynder jeg også at deaktivere svar. Jeg gider simpelthen ikke at høre på den slags 😉

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 11:11:20
Svar/Indlæg:
1643/172
#15 Denne gang er grunden den lave pris og den gode platform AMD har fået lavet sig efter opkøbet af ATI.

Men måske kan den nye 9950BE udgave der bruger 125watt OC bedre end 140watt udgaven. Så vis den kan det. Så kan det være at en del OC folk måske begynder at se nærmer på et AMD system til billigt penge.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2008 14:39:03
Svar/Indlæg:
2127/11
Hmm.. Retfærdigvis skal vil tilføjes (til debatten om crew ift Dnomi), at det er såre menneskeligt. Mange tror at et par fps grafer siger alt der er at sige, hvilket så bare ikke er sandheden. Ikke med mindre disse grafer også inkluderer min/max fps flow over et stykke tid. Selv da er jeg dog ikke overbevist om, at man kan læse alt ud fra en graf. Det ville, groft forenklet, formentlig svare til, at man udelukkende bedømte en bil på dens opgivne data. Feel, evne til smooth play, hurtig respons, sådanne ting kan være endog rigtig svære at måle, men kan mærkes hvis man gider at prøve.

Det glæder mig oprigtigt at der er nogle stykker der i denne forbindelse fik udvidet horisonten et par grader, og jeg håber at se dette repræsenteret i fremtidige tests 🙂 Men mest af alt glæder det mig sgu nok, at jeg tilsyneladende kan droppe ideen om at spendere rigtig mange penge på et Intel setup, og i stedet nøjes med en cpu i samme klasse som Nonigs. Jeg er for fattig og nærig til at glædes over at smide mange penge ud af vinduet 🤡

Fedt at se at #3 greb til målegrejet, og faktisk påstår at kunne påvise at der er en forskel. Det manglede vi i nogen grad, da bølgerne i sin tid gik højt ml AMD og Intel lejrene.

#0 Som altid en velskrevet og læsværdig historie. Når man ellers ser hvad folk herinde smider af kroner for deres setups, er det helt rart at læse om en low budget succes story. Flere af dem tak :yes:

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 14:51:01
Svar/Indlæg:
2267/261
Jeg har bygget et phenom 9950 system @ 3200mhz for en ven for ikke så lang tid siden. Det skal lige siges det kørte på et Asus Crosshair II og med 2GB kingston valueram pc6400 cl5.
Synes det kørte mindst ligeså godt i vista som min E8500 @ 4800mhz på kompressor, så thumbs up til AMD. Kunne ønske mig, at deres kommende Deneb vil clocke godt, fordi så bliver det sådan en jeg skal have 😀
Er ikke fanboy 🙂

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 15:10:56
Svar/Indlæg:
4089/252
Har selv intel, og husker tydeligt min gamle Q6600. Den føltes lidt som en traktor. Altså den trækker alt og er en arbejdshest, men nogle gange virker den lidt langsom.

Jeg tror Intels nuværende måde at skrue en quad sammen på, giver en lille flaskehals et eller andet sted der kan få små operationer til at halte lidt kontra en dualcore.

Skiftet fra P4 til A64/X2 var det samme. AMD virkfe særdeles kvikke.

Jeg håber folk vil tage til sig at der findes andet end mange FPS og et på papiret godt systemet. Foretrækker mit system er "snappy" til hverdagsbrug, og vil gerne ofre 10-10 FPS for det.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 16:01:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Det kunne da godt ske, at der kom OC på tale, men ikke på nuværende tidspunkt. Setup'et yder fint, til min anvendelse.

-> #21

Hvis jeg en gang får et sted at bo, penge på lommen og tid til det, så kommer der (måske) en artikel ud af det. Men nu må vi se 🙂

-> #22

Den er nemlig rigtig rap i responsen. Jeg satser på, at den bliver endnu kvikkere, når jeg får yderligere 4 GB RAM smidt i 😲 😎

-> #23

Som jeg har skrevet før, så ville jeg klart foretrække 20-30 "stabile" FPS, frem for en frame-rate der hopper og danser mellem 10-80 FPS :yes:

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 16:44:18
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 rigtigt go artikkel/forklaring/tråd. Du har fået lavet her allan.

virkli godt, som altid med dig, nemt at læse godt overskueligt lavet , og utroligt velformuleret.

Desuden en utroligt spændende sag du har gang i,specielt/endnu mere efter som du har fået ideén med vandkøling, så gi lige tom et klap på skulderen for hans gode overtaelses evner) ;)

Glæder mig til at se hvordan du får den lavet/sat op, og får løst alle de små problemer som jeg er sikker på nok skal opstå, da de altid kommer når man mindst venter dem.

De skidter jeg så til lan, så forøvrigt også meget gode og lovende ud allan, så hvis du ka få presset vand i den med de mål og som det så ud på skitserne så tror jeg helt klart på stor succes fra det her projekt.

Mvh BA2/Fearless.

MadsH

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 17:25:47
Svar/Indlæg:
1915/57
Tja kan jo ikke sige andet end jeg er meget enig i rigtig meget. Kommer lige oppe fra en kammerat.Mit og hans system ligner meget hinanden,han har dog en intel E6600 og jeg har en AMD X2 6000+. Har siddet og leget en del med hans computer og min virker en DEL mere snappy end hans,på trods af at de på papiret yder meget ens.Men der er betydelig forskel.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2008 23:04:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

Glæder mig også til at se, om de(t) holder "vand" 🤣 😛

-> #26

Enig. Bestemt :yes:

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
07-09-2008 23:48:44
Svar/Indlæg:
15982/637
#26: Ja, jeg tror det er den integrerede memory controller der i nogen ting får AMD'ern til at virke lidt mere kvik.

Jeg skiftede i torsdags min Phenom X4 9600 ud med en 9750 (95watt) og der var en signifikant temperatur forskel i load på de to hvilket kan ses her:
9600 Agena:

9750 Agena:

Hvorfor skifte ? tja... bare for sjov og prøvet noget nyt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 09:54:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg tror måske der er lagt op til en lille ændring i planerne. Den nuværende ST9320320 2.5" harddisk, gør det nu ganske udemærket. Men jeg kan godt mærke, at den bliver ret hurtigt stresset. I gaming er der intet at sætte fingeren på, men ved Ps CS3 og anden harddiskaktivitet, så "hænger" den sommetider.

Da jeg nu en gang bruger computeren mest til Ps, så er det jo træls at computeren hænger netop dér. Så derfor har jeg overvejet at skifte fra 2.5" og gå op til 3.5". Og så kom de(t) næste problem(er):

1: Ville jeg være tilfreds med eventuel støj og størrelse på en 3.5"?
2: Hvilken disk, vil kunne tilfredsstille mit behov, uden at vælte budgettet?

Svaret må være: http://www.edbpriser.dk/Produc... - Seagate Barracuda 7200.11

En disk på ligeledes 320 GB, til under kr. 500,- pr. stk.

Og hvorfor så nu en 320 GB'er, når man jo kan få så meget mere plads, for de samme penge, hos en anden producent? Fordi netop denne disk, ligger og roder rundt i toppen, på THG's charts. Derudover, så er disken "kun" 2 cm, kontra 1 cm ved den nuværende.

Min plan var jo netop, at smide disken(e), ind under bundkortet, og derved spare mig selv en smule besvær.

Derudover, så kommer computeren nok til at stå oprejst, og ikke ligge ned. Jeg kan forfatte et par hurtige SketchUp-billeder senere, så folk har en idé om hvad mine planer er 🙂

EDIT: Så blev det til en lille video i stedet for: http://peecee.dk/upload/view/1...

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 12:50:07
Svar/Indlæg:
1643/172
#29 Hvad angår HDD så er WD Green serien den mest lydløse 3.5 HDD på markede den slår den gode gamle Seagate Barracuda IV som i sig selv er super lydløs. Vis der skal lidt mere performens over HDD og stadig være rimelig lydløs så er svaret Samsung F1.

Link til WD Green (Findes i op til 1000GB):
http://edbpriser.dk/Products/L...

Link til Samsung F1:
http://edbpriser.dk/Products/L...

Link til test af WD Green:
http://www.silentpcreview.com/...

Link til test af Samsung F1:

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 13:36:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Du mener altså, at Seagate'n larmer mere en WD og Samsung? 🙂

Jeg vil jo også gerne holde højden nede på et minimum, hvilket også var grunden til, at jeg startede med at vælge 2.5" harddisk(e).

Retro

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 14:12:33
Svar/Indlæg:
1643/172
Seagate er slet ikke på listen over anbefallet HDD til lydløse systemer. Så vis du vælger Seagate er det nok mest fordi du vil havde en tynd HDD og ikke en lydløs HDD. Men WD VelociRaptor er jo på listen over lydløse HDD, men den springer nok din pung som du selv udtaller dig om i #29

Anbefallet HDD til lydløs system:

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 14:49:50
Svar/Indlæg:
2357/72
#31 Det er da lidt synd, at lade 1cm forskel i højden på en hdd afgøre om den er brugbar til dit system, hvis du vil have god ydelse. Ud fra min erfaring, kan du ikke høre F1'eren hvis du har bare en enkelt blæser i dit system.

Jeg har lige kigget på din sketch, og er der evt. plads til, at montere harddisken på tværs i forlængelse af bay til dvd? Så slipper du helt for, at have hdd's under bundkortet og du kan nøjes med en noget mere simpel bundplade.

Eller har jeg misforstået det helt?

Edit: Jeg har lige molestreret din fine sketch med Paint, så du kan se hvad jeg mener.

http://peecee.dk/upload/view/1...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 16:51:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #32

Gerne tynd, og lydløs. Netop derfor jeg gik efter 2.5" til at starte med 🙂

Jeg kan jo altid købe endnu en Seagate, sætte de to i RAID og se om det dutter. Hvis ikke, så sælger jeg dem igen, og går over til 3.5".

-> #33

Jeg har selv testet F1'eren (1 TB'eren), og er bestemt enig. Det er en voldsomt fed disk. Men jeg tænkte, at 2x 2.5" i RAID, måtte kunne slå 1x 3.5" - og så fylder de jo kun i "areal", og ikke i højden.

Din tegning er fin, jeg forstår fint din idé. Men planen var, at systemet gerne skulle være inden for 8-10 cm i højden. Derfor skal jeg have et slim-line optisk drev.

Jeg kan prøve at forfatte en simpel tegning, der fra siden, viser hvordan det skulle se ud. Men det er jo Work-In-Progress, og systemet er nok først færdig en gang til jul 🙂

EDIT: http://peecee.dk/upload/view/1... - noget i denne retning.

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 17:30:25
Svar/Indlæg:
2357/72
#34 Ok, det er altid lidt svært, at bedømme dimensionerne på øjemål. 🙂
Hvis der er plads, hvilket jeg igen har lidt svært ved at se, kunne du så evt. ikke bukke pladen til dvd-bay, således det kommer til at se sådan her ud, set fra siden?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 17:42:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #35

Og så have grafikkortet under det optiske drev?

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 18:16:23
Svar/Indlæg:
2357/72
#36 Nej, som jeg ser det, vil det komme til, at sidde under hdd'en. Min tegning er lidt overdimensioneret, men du har max. brug for en 1,5mm plade til, at montere begge dele på. Det burde ikke blive noget problem med varme hvis du bruger et full-cover single-slot kølehovede. Dog skal der nok sættes noget isolerende materiale under dvd'en pga. varmen fra chipsettet.

Den totale højde vil så blive Bundkort + gfx med riser og køler + hdd. Det ved jeg så ikke om det vil overholde de 10cm?

Jeg går ud fra, at dit lille videoklip viser fronten af kabinettet, og dvd + hdd skal placeres i venstre side?

Edit: det kræver self. et drev der kan køre når det vender vertikalt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 18:19:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #37

Harddiskene skulle jo, som sagt, ligge under bundkortet. Der hvor jeg skærer hul i toppen, ville jeg vise radiator og grafikkort. Det optiske drev skulle så sidde mellem grafikkort og PSU, om man vil. Min skitse i videoen er ret groft gengivet, da jeg ikke har de endelige mål på delene.

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 18:48:44
Svar/Indlæg:
2357/72
#38 Det er nok mig der forestiller mig kabinettet lidt anderledes end dig. 🙂

Det er lidt svært, at forklare på skrift...hehe. Det jeg havde forestillet mig, var faktisk som det jeg viser i #33, bare med den bukkede plade, så hdd'en kommer lidt tættere på ´bundkort/gfx. Dvs. at både hdd og dvd kommer til, at vende på højkant. Jeg tror, du vil kunne genvinde pladsen ved at få hdd'en lagt så tæt op ad gfx som muligt, i forhold til, at hæve bundkortet for at få plads til de 2,5" diske underneden.

Jeg skal lige se om jeg kan få brygget en skitse sammen, så du kan se hvad jeg mener.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 19:09:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #39

Jeg har lavet en skitse i SketchUp, hvor målene skulle passe ret godt. Som du kan se, så er det faktisk PSU'en der giver mig lidt vrøvl. Alternativt, kunne jeg lægge PSU'en ned, i den anden side, og lægge grafikkortet "indover", så jeg derved nemmere fik plads til en pumpe det hvor PSU'en er nu. Men kig lige videoen 🙂

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 19:48:37
Svar/Indlæg:
2357/72
#40 Det ser nice ud! Som du kan høre, prøver jeg at overtale dig til en 3,5" disk istedet. 😛

Ville der ikke være plads til sådan en, mellem bundkort og radi, hvis du flyttede bundkortet ud til kanten af psu'en?

Så tror jeg også, at du kan få plads til denne pumpe: http://coolerkit.dk/product.as...
..foran psu'en, uden at ændre andet.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2008 09:02:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

Du tænker på, at lægge harddisken "bagved/under" det optiske drev så?

Grunden til, at jeg er lidt "imod" en 3.5" dér er, at jeg endnu ikke ved hvad jeg skal gøre mht. køling af CPU. Men, såfremt du kan overbevise mig om, at 1x 3.5" skulle være bedre end 2x 2.5"@RAID, så vil jeg bestemt tage det til efterretning.

Grunden til at der pt. er plads foran PSU'en er, at jeg ikke har tegnet ledningerne. Det var meningen, at ledninger (ATX, PCI-e, S-ATA osv.) skulle sidde langs fronten. PSU'en skal nok splittes ad, for at se om ikke jeg kan skifte nogle af dem ud. Evt. med tyndere ledninger og derved spare plads.

Noget af det der altid snyder med den slags projekter er nemlig ledninger, slanger, overførselskabler og deslige.

Derfor er jeg også lidt tilbageholdende, da jeg endnu ikke kender de endelige mål på delene. Jeg vil gerne tilkendegive, at der faktisk ser ud til. at kunne blive plads til et par 3.5" diske under bundkortet. Men jeg skal lige vide lidt mere om bundkortet, inden jeg begiver mig ud i de vilde drømme om, at få det hele med 😳

Jeg havde en idé om, at jeg kunne lave låget for sig. Montere radiator og optisk drev på en "ramme", der lige kunne vippes op. Så ville jeg nemmere kunne komme til CPU, RAM og grafikkort. Grafikkortet skal sættes på en skinne (lidt alá de gammeldags desktop-kabinetter), med et PCI-e 16x kabel ( http://images.google.dk/images... ) ned til bundkortet.

Men synes du ellers ikke, at det ser ret fornuftigt ud, indtil videre? 🙂

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2008 18:11:01
Svar/Indlæg:
2357/72
#42 Jo, den er på vej derhen ad. 🙂 Der er bare lige et lille problem der skal løses.

Sådan som du har tegnet det, vil det næsten være umuligt, at lave noget vippebeslag/-ramme, pga. slangerne, da radiator og kølehoveder sidder mont. i hver sin side af kabinettet.

Brug dette kølehovede (ell. noget lign. så lavt som muligt),: http://coolerkit.dk/product.as... og sæt vinkelstudser i.

Ryk bundkortet så tæt på midten af psu'en du kan, uden at rammene self. rører dvd-drevet.

Flyt radiatoren om bag bundkortet og montér osse dette 5,25" bay reservoir/pumpe:
http://coolerkit.dk/product.as... på samme side.

Nu burde der være plads til en 3,5" disk hvor radiatoren sad.

Mit eneste argument for en F1'er, er sådan set din egen anmeldelse. 🙂
Når sådan en tæver 2 Raptors@raid-0 i stort set alle discipliner, har jeg svært ved at tro den ikke gør det samme med med 2 diske du synes er langsomme.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har lige "painted" pc'en set oppefra. Det indebærer en del problemer, da du bla. ikke vil kunne bruge det medflg. I/O-shield, så huller til bagpanelet må du selv lave. Der skal vel osse laves en pæn løsning mht. blæserne i toppen, nogle vent.huller osv.
Monteringen af bundkortet ser osse ud til, at kunne blive lidt af en udfordring. Jeg tror det bliver svært, at overholde dit maximum mål på 8-10 cm i bredden, men jeg er som sagt ikke sikker. Måske bliver du nødt til, at gå en lille smule på kompromis der?

Kabinet set ovenfra: http://peecee.dk/upload/view/1...

Håber jeg har forklaret min idé ordentligt. Det er lidt af et puslespil, når man har været ude og få nogle øl igår...hehe! Der er sikkert masser af andre løsninger, men det var hvad jeg lige kunne komme på nu. 😴

Som en sidebemærkning, synes jeg da, at det skal være helt matsort, med 1 blå led og to alu-knapper til powaah og reset i fronten. 😎 😛

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
21-09-2008 18:27:05
Svar/Indlæg:
20170/383

vi har vist allerede fundet et kølehoved til NoNig, et koolance som kun er 1 cm højt 🙂 coolbits.dk tager det hjem

edit.. arh okay, det er nok lidt mere end 1 cm højt hehe 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2008 13:48:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #43

Der kan jeg lige så godt afsløre, at det bliver ikke den løsning jeg vælger. Sorry.

Radiatoren skal lige drejes 180 grader, så studserne vender bagud. Det glemte jeg at få med på videoen. Min placering af delene ligger ret fast. Der bliver ikke rokket ved det foreløbig.

-> #44

Koolance til grafikkort og CPU, ja :yes:

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2008 17:12:47
Svar/Indlæg:
2357/72
#45 Hvis du vil lave en ramme til dvd og radi, vil du så ikke risikere, få problemer med slangerne når du vipper den op? Du vil jo komme til, at skubbe/hive i slangerne hver gang du vipper rammen, og du vil have meget svært ved, at styre om de får et knæk, eller lægger sig ovenpå nogle varme komponenter på bundkortet. Imo burde alle dele til vandkølingen være stationære. Radiatoren får osse et ordentligt skud varme fra chipsettet, når den ligger som du har vist. Med en tykkelse på 13mm bliver den hurtigt varm. Men det bliver da spændende at se det færdige resultat.

GL

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-09-2008 18:40:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #46

Jeg glæder mig også. Nu vil have et sted at bo, og så ellers komme i gang med at få købt de sidste dele hjem 🙂

arsenio3d

Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2008 21:57:48
Svar/Indlæg:
2823/238
Super tråd... godt at se at der er gang i AMD byggerierne....
Tænker selv på om det ikke bliver en AMD-all the way pc næste gang...
Men nu har jeg jo bygget et intel setup, og det er billigere at ogradere end at skifte det hele ud.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-10-2008 22:54:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Jotak. Mange tak 🙂

-> Alle

Så har jeg endelig fundet mig et sted at bo. Der skal lige køres lidt penge ind på kontoen, da projektet blev lidt dyrere end først antaget. Men, sådan er det jo med den slags.

More details to follow 😎

Spagme

Superbruger
Tilføjet:
18-10-2008 17:00:01
Svar/Indlæg:
792/52
Hey.

Har lige samlet et system nogenlunde magen til dit.

Med:
Gigabyte MA78GM-S2H
Phenom 8450 Tripple
2x2 Corsair Twin2x
Corsair 550 VX
Asus 9600GT 512 MB

Men jeg kan ikke få lortet til at starte op. blæser og det hele starter. man kan høre harddisken starter. men der kommer ingenting på skærmen.
Har prøvet med: Andre RAM. 3 forskellige slags. Mit eget grafikkort (8800 GTS G92)
Strømforsyning testet i mit eget system. Prøvet at tilslutte HDMI i bundkort og GFX og VGA i Bundkort og GFX. Ingen held.

Havde du problemer med at starte det op? Evt. BIOS opdatering elller sådan noget?

Mvh. Henrik

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
18-10-2008 17:13:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #50

Start med at pille dit 9600GT ud, og sæt skærmen til bundkortet. Jeg døjede også lidt med at regne den ud, da jeg fik mit HD4850. Især fordi jeg ikke havde skiftet "primary" display-device i BIOS. Du kan jo køre med begge grafikkort på samme tid, og have op til 4-5 skærme koblet til (så vidt jeg har forstået det, men du må ikke hænge mig op på det).

Den kan godt være lidt tid om at starte skærmen, hvis du har begge dele aktivt. Men hvis bundkortet er helt dødt, kan jeg nok ikke hjælpe dig. Sorry.

Men start lige med at tage alt fra, så du kun har:
Bundkort
CPU
RAM

Sæt skærmen til bundkortet (DVI, VGA eller HDMi), sæt strøm til, og se om det starter op. Tjek evt. også, om dine RAM står på listen over kompatible moduler, på Gigabytes hjemmeside. Jeg kører med Kingston ValueRAM, de virker bare hver gang 🙂