#0 Lyt lidt til Dude1992, han har fat i noget af det rigtige:
Du skal som der bliver anbefalet, have fat i en god SAS controller med 2-3 SAS diske til OS. De må ikke være for små (ikke mindre end 73 GB) og så i 15.000 rpm. 2 diske i mirror + 1 hot spare. Det er der god sikkerhed i.
Nu skriver du ikke noget om hvor mange brugere der er på serveren, men jeg ved da at en SBS server har en grænse på 75 brugere, så det er mindre end det. Ved 75 brugere ville du også have brug for et fler-box-setup, med mindre serveren er temmelig kraftig.
Til data ville jeg ikke umiddelbart vælge sata, men da det er en billig løsning, kunne en Promise 12350 controller med Battery BackUp (BBU) være et prisbilligt bud. Denne controller kan klare 12 diske (Raid 0, 1, 5, 6 + 50). Diskene skulle så være enten WD RE2, Seagate ES eller Samsungs Raid diske...i raid 5/6. 5 stk Samsung 1 TB diske (er hurtige og rimeligt billige). Samsung 1 TB diske har bedre perfomance end WD 750, alene af den grund at platters er på 334 GB pr. stk (større datatæthed)
8 GB ram er minimum, især da ram ikke koster noget for tiden. Køb gerne 4*2 Gb (800) ECC, da de svarer bedre til cpuens båndbredde. Lidt dyrere, men godt givet ud.
Regn med 2-4 GB ram til OS+Exchange (igen afhængigt af antal brugere), plus ca. 30-50 MB ram pr. VPN klient, min. 1 GB ram til filserver-delen plus det løse til AV/Spam-scan. Allerede nu vil 4 GB ram være for lidt.
Du skriver, at du skal have Exchange på serveren. Det mest optimale setup (disk-mæssigt) er min. 8 diske. 2 til OS (mirror), 3 i raid 5 til Mailstore og 3 i raid 5 til Exchange-loggen, men det er et sjældent syn, med mindre serveren virkeligt skal trække mange brugere.
PCI-X giver en god båndbredde til en sådan controller, men kan perfomancemæssigt ikke måle sig med f.esk en PCI-E (x8) controller. PCI-E-bussen kan trække større mængder data. Sådan en PCI-E x8 controller fungerer fint i slot til grafikkort (hvis bundkortet har 2 GFX-porte).
Skulle du få brug for mere info kan du sende en PM. Har professionelt sat flere af den slags systemer op.