Kan de kræve returgebyr ved returvare ?

Diverse d.  12. september. 2008, skrevet af bodyman
Vist: 2403 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 11:45:10
Svar/Indlæg:
2333/391
Hej,

Jeg står og skal retunere en vare, men så få jeg en mail hvor på der står at de tager en returgebyr på ialt 145 kr ?

Er det lovligt ?

Jeg mener da bestemte at man har 14 dages fuldreturret ?
Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 11:59:52
Svar/Indlæg:
2357/72
Der er noget med, at de kan trække en vis procent-del fra pr. dag du har haft varen. Dog mener jeg ikke det gælder hvis varen er i ubrudt emballage, du må dog ikke hænge mig op på det. Dog hænger du på fragten, uanset hvad, (medmindre varen self. er defekt).

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:06:54
Svar/Indlæg:
2870/65
Har hørt om den nye "trend" hvor man kræver returgebyr for at ekspedere en returvare. Det må være som erstatning for at de ikke længere kan opkræve "reperationsgebyr".

Der findes nogle særdeles opfindsomme mennesker i erhvervslivet. :no:

Kan godt forstå at de forsøger at tjene nogle penge, men da prisen på varen (i min opfattelse) indeholder de ting, synes jeg at opfindsomheden er ved at gå for langt.

Kan ikke forstille mig at det er mere legalt end det reperationsgebyr som forbrugerombudsmanden lige har stoppet hos Elgiganten.

Man kan selvfølgeligt forlange at der bliver reageret indenfor "rimelig" tid, hvilket i lovsprog er 8 dage. Giver forretningen så 14 dage til retur/fortrydelse, skal de f... også overholde det....og ikke tage penge for det.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:07:12
Svar/Indlæg:
2333/391

Varen har kostet mig 1199 kr incl porto.

Så sender jeg den retur, så skal jeg betale.

145 kr i retur gebyr
70 kr i porto

Synes jeg bare aldrig at jeg har oplevet andre steder at de har måtte ta sådan et gebyr? jeg troede bare at der var fuld 14 dags returret ved internetsalg...

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:16:25
Svar/Indlæg:
2357/72
Som sagt er jeg ikke sikker, men det var oppe herinde for ikke så længe siden. Jeg synes nu godt man kan retfærdiggøre et gebyr, hvis emballagen er brudt, og varen skal pakkes om. 145,- lyder dog af lidt meget. På den anden side begrænser det måske osse folks lyst til, at udnytte returretten skamløst. Man kan jo i realiteten "lease" en super-pc hver 14. dag for fragtgebyret så.

Hvilken butik er det? Det kunne jeg godt tænke mig at vide.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:18:32
Svar/Indlæg:
6531/410
det mener jeg bestemt ikke de må du har fuld retur ret i 14 dage.

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:21:10
Svar/Indlæg:
3233/128
JA, 14 dages fuld retur ret vo jeg også sige efter loven..

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:38:27
Svar/Indlæg:
2357/72
#5 og #6 Ja, men der er som altid nogle undtagelser. Det er aldrig helt sort/hvidt med den slags sager.

#0 Prøv at ring til forbrugerrådet og hør hvad de siger.

Du slipper nok ikke for gebyret, hvis du vil have pengene tilbage i nærmeste fremtid, men det kan kan da være forbrugerrådet vil tage sagen op, da den er ret principiel.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:43:46
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg mener, at din fortrydelsesret giver dig adgang til at fortryde dit køb uden andre omkostninger end returfragten og uden at skulle angive en grund hertil.

Derfor må sælger ikke opkræve et gebyr for at udnytte fortrydelsesretten.

Jeg kan ikke finde en specifik paragraf i forbrugeraftaleloven men jeg mener, at det fremgår modsætningsvist af lovens § 21, stk. 1 og 2:

"Retsvirkningerne af at bruge fortrydelsesretten
§ 21. Ved tilbagetræden fra en aftale omfattet af § 2, stk. 2, nr. 2, eller fra en fjernsalgsaftale vedrørende en vare eller en ikkefinansiel tjenesteydelse kan den erhvervsdrivende ikke gøre krav i henhold til aftalen gældende mod forbrugeren.
Stk. 2. Har forbrugeren helt eller delvis betalt for varen eller tjenesteydelsen, skal den erhvervsdrivende tilbagebetale det modtagne, når forbrugeren træder tilbage fra aftalen.
Stk. 3. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed til at undersøge den.
Stk. 4. I andre tilfælde skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at forbrugerens underretning om tilbagetrædelsen er kommet frem til den erhvervsdrivende. Vedrører aftalen en vare, og afhenter sælgeren ikke varen inden 3 måneder efter, at den pågældende fra køberen har modtaget underretning om dennes tilbagetræden fra aftalen, tilfalder varen vederlagsfrit køberen. Forbrugeren kan holde det modtagne tilbage, indtil vederlaget eller den betalte del heraf tilbagebetales."

/Henrik

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 12:58:13
Svar/Indlæg:
2357/72
#8 Du har nok ret, men...

såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal tilbagebetaling ske snarest muligt og senest 30 dage efter, at den erhvervsdrivende har modtaget varen og haft lejlighed til at undersøge den.

Det er så ikke helt at sammenligne med #0's eksempel, men spørgsmålet er hvad firmaet har lov til at konkludere efter "undersøgelsen", hvis fx. emballagen er brudt/ødelagt.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 13:01:47
Svar/Indlæg:
2333/391
Jeg kan jo sige så meget at varen sendes retur i perfekt embalage, intet brudt eller ødelagt, så synes jeg at 145 kr er meget i returgebyr ?

Det er hos www.shopitonline.dk

Kendte dem ik, men de var de eneste der havde denne vare på lager...

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
12-09-2008 13:14:39
Svar/Indlæg:
1317/46
#9, meningen med at der er en fortrydelsesret ved fjernsalg, er netop at du har mulighed for at prøve varen, inden du beslutter dig. Jeg vil også umiddelbart mene at #8 har ret.

#0 hvilken forretning er det der oplræver returgebyr?

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 13:28:01
Svar/Indlæg:
2357/72
#10 Enig med dig. Det er sgu for galt. Prøv at sende dem en mail med #8's indlæg og se hvad de siger.

#11 Det er jeg godt klar over. Det kunne bare tænkes, at det med returretten bliver misbrugt, og nogle firmaer derfor laver sådan nogle numre. Forbrugerstyrelsen vil jo normalt ikke tage sager op, til under 800,- eller sådan noget. Kun hvis der er tale om en principiel sag, og det er det her vel?

Jeg kan kun sige, at skal det fastlægges 100%, bliver #0 nødt til at ringe til forbrugerstyrelsen og rådføre sig med dem. Jeg tror ikke der er ret mange herinde der kan hamle op med Deres jurister.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 13:54:10
Svar/Indlæg:
2333/391
Har prøvet at ringe, men de har ik telefontid i dag :(

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 14:03:18
Svar/Indlæg:
2357/72
#13 Ærgeligt. Prøv det jeg skriver i starten af #12. Ellers betal de 145,- og så må du jo se om du kan få dine penge retur senere.

Du kan som en 3. mulighed forsøge at sælge din vare herinde. Dit tab bliver nok ca. det samme, men så kan du skrive din ærlige mening til butikken og evt. linke til denne tråd.