Vand - H2O - Kært barn har mange navne

Vandkøling d.  12. september. 2008, skrevet af Zafot
Vist: 668 gange.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
12-09-2008 20:31:53
Svar/Indlæg:
92/25
Her sidder jeg og læser den ene topic efter den anden og kan ikke rigtig se om der er nogen forskel. Forskellen jeg efterlyser er mellem alm. vand og tungt vand.

Er der nogen af jer der har prøvet det eller kender nogen resultater med tungt vand?

-zafot

p.s. ville det være muligt at bruge en gammel radiator som køle-radiator til sit vandkøling, hvis man nu satte den gamle storer radiator uden for i kulden (vinter sæsonen kommer), og så havde sine rør gående ind til sit kabinet som skulle stå inden for.
Muligt eller ville tabet at den ekstra kulde være for stor når man tager længden af transport af vandet i højde.
Tænkte på det var en alternativ måde at køle ned på med brug af vinterens kulde, og uden at skabe kondens i kabinettet.
1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 20:45:50
Svar/Indlæg:
5750/124
Som jeg har forstået det, så vil du vide om der er forskellige køle evne på tungt og almindeligt vand, og det skulle jeg ikke mene der er (ellers er det i almindeligt vands favør). Grunden til tungtvand bruges i en atom reaktor er at det har lidt lettere ved at stoppe de forskellige udstrålinger (hvis jeg nu skulle huske rigtigt, for en gangs skyld 😳 ).

Den med en almindelig radiator er lavet før, kan ikke huske hvem det var med, men det var da vist et ganske nydeligt resultat vedkommende nåede frem til. Du kan muligvis søge dig frem til tråden.

CrazyEyes^DK

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 20:48:33
Svar/Indlæg:
2388/52
Der er også en der har brugt en septiktank mener jeg, også en her fra siden :)

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
12-09-2008 21:04:05
Svar/Indlæg:
5258/240
Fra wiki:

Tungt vand er vand, der har fået erstattet en eller begge brintatomer H med den tungere, stabile isotop 2H - eller D (for deuterium). F.eks. DHO eller D2O.

Deuterium består populært sagt af én neutron, én proton og én elektron. Dermed er deuterium tungere end 1H = H, da deuterium har en neutron mere.

tvivler på at det er noget man lige lavet til hjemme brug =P

men en gammel radiator kan sagtens bruges, der er en anden bruger på dette forum som har bygget sit vandkølingssæt helt fra bunden selv, og han bruger et gammel radiator og siger at den giver glimerende resultater

Timozzdk

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 21:06:35
Svar/Indlæg:
1636/115
Svar på udendørs radiator mulighed: Hvis vandet er for koldt når det kommer ind i dit system vil der dannes kondens på slanger og kølehoveder i dit kabinet. Så hellere en "ordenlig" radiator indenfor. Hvis hver en grad tæller for dig, så er der ekstra grader at hente hvis du bruger en ekstern radiator.

Hvor meget skal dit lille "projekt" køle?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2008 21:17:15
Svar/Indlæg:
5750/124
#3 den med at det er noget man bruger til hjemmebrug tror jeg nu ikke er det store problem, da det er noget af det med den største forkomst på jorden (stod i min fysik bog, og mener også at have læst det på wiki). Det er det som man vil bruge som brændstof i et fusionskraft værk (i dag er atomkraftvæker fisionskraftværker).

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
12-09-2008 22:18:59
Svar/Indlæg:
92/25
#4 Mit lille "projekt" skal sådanne ikke køle noget. Sad simpelt bare og lejede med tanken angående muglighederne for køling. Har aldrig prøvet vandkøling også selvom det lyder noget spæende. (sidder med en alm. pc der er på luft der larmer som når man har tændt for vandhanen)

Men mange tak til jer alle for svaret :)
Blev lige lidt klogere angående det, for havde jo gjort netop de tanker med en atomreakter der skal køles ned hvor de bruger tungt vand.

Så kommer mit næste spørgsmål: Ville det være bedre med andre former for væske til at køle med?
Her tænker jeg på væsker som kan absorber varmen bedre, så det ikke er lige så nødvendigt med et hurtigt cirkulerende kredsløb.

Andet spørgsmål: Ville det være muligt at forbinde det med en fryser hvor man så satte cirkulationen betydeligt op så man undgik (måske) den skabende kondens? Eller der er måske allerede nogen der har prøvet det?

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2008 02:49:04
Svar/Indlæg:
2357/72
#5 Der er masser af tungt vand. Det skal bare lige udvindes først. Desuden bliver det osse brugt til fremstilling af brintbomber, så jeg ville nok passe på med, at købe ind i rå mængder for ikke at få en U.S. Smart-bomb i nakken.

#6 Tungt vand i dit system ville ingen verdens foskel gøre, da det er nogle helt andre processer der gør, at det bliver brugt til køling af uran. 15% alm. kølevæske og 85% demineraliseret vand er både godt og billigt.

Du kan godt bruge en alm. radiator, men det bliver godt nok uhandy. Glem alt om køleskabe/frysere, det virker bare ikke, (du gider vel heller ikke sidde med pc'en i køkkenet)?. Der er en herinde der har prøvet at blæse med en air-con igennem sin pc, og selv det gav kondens.

Hvis du vil have god og praktisk vandkøling, skal du købe de ting der er beregnet til det. Der findes osse vandkølehoveder med tec-elementer, hvis du vil ned omkring 0-punktet, men de er ret dyre, (ca. 1700,-), og kun nødvendige hvis du skal voldclocke.

Min konklusion: Køb noget alm. vandkøling og nogle støjsvage blæsere. Så er du godt kørende. Der er masser af folk herinde der kan give dig råd om det.

Zafot

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2008 10:32:51
Svar/Indlæg:
92/25
#7 Takker :)

Vil lige søge lidt mere på nogen af de emner der allerede er åbnet og så tilføje det til min liste over næste rig.