Sære fejl på PC

Diverse d.  14. september. 2008, skrevet af carloss
Vist: 316 gange.

carloss

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 17:28:14
Svar/Indlæg:
3/1
Hej. Jeg har for nyligt købt en computer af en gut som har samlet den selv. Siden jeg fik den er jeg rendt ind i utallige fejl, bla. flipper alle farverne ud når jeg har spillet et krævende spil i et lille stykke tid. Der sku være 2x2 GB RAM i, men computeren kan kun tænde hvis de 2 sidder i.

Det ville være fedt hvis i ville tage et kig på mit hardware og fortælle om der evt. ku være kombinationsproblemer.

De dele jeg har er:

GeForce 8800 GT Sparkle 512 MB
Intel Core 2 Duo E8400, 3ghz
XMS Corsair 2GB DDR2 Twin2X
[PSU] Xilence ATX 12v v 2.2 600w

[Bundkort] ASUS P5KPL S.775 IG31 FSB 1333 (http://edbpriser.dk/Products/L... )

Har i evt. oplevet et af de her problemer selv? Kan det være kølingsproblemer? utilstrækkelig strømtilførsel? Kan det være software?
Grafikkortet er blevet fejlfri, og jeg har den nyeste driver.

Gæt hjælper også, er på bar bund ;)

Mvh Carloss
Tenkin

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2008 17:32:39
Svar/Indlæg:
3332/33
hmm, lyder da underligt. det med flippende farver kunne lyde som varme probs. men ellers lyder det meget mystisk. var den lige ny-formateret da du fik den ?

Darth

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2008 17:43:28
Svar/Indlæg:
813/49
Ja, umiddelbart gæt på grafik-probs, ville jo være varme-relateret. Men #0, hvis du udfyldte hele system info, i din profil, så gør du det meget nemmere, for dem der vil bruge tid på at hjælpe dig. Det er jo et pusle-spil, og at fejlfinde uden at have PC´en foran sig, er ikke så nemt igen. Derfor hjælper enhver lille oplysning, om det system der er bøvl med.

Nu skriver du, at der 2x2Gb RAM i maskinen, men at den kun kan starte op, "med de 2 i..." Hvad mener du med det ? At der sidder 2 RAM-stænger i, eller 2Gb (1 stang af 2Gb)?

Nightcover

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 17:44:15
Svar/Indlæg:
620/11
Har mulighed for at skifte dit gfx ud og se om det hjælper?

carloss

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 17:45:56
Svar/Indlæg:
3/1
Ja, den var helt nyformateret. Kører forresten XP 32bit. Hvordan kan man afhjælpe varmeproblemer? Der er jo seperate kølere på både PSU, CPU og Gfx som burde kunne køle hvad det skal. Intet er Overclocket.

JHBN

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 17:47:02
Svar/Indlæg:
179/46
hvis du giver rammene lidt mere volt kan det løse opstarts problemerne 🙂 det var et klassisk problem på intel p35 bundkort

carloss

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 17:55:18
Svar/Indlæg:
3/1
Jeg sendte mit grafikkort til reperation fordi denne fejl var der. De erklærede det deffekt og gav mig det jeg nu har. Præcis det samme sker stadig.

Darth Nissan, jeg ved godt det ville være smart at smide en MSINFO eller noget, men lige nu tør jeg ikke slutte min computer til, hvis nu at kølingen er så dårlig at den brænder delene sammen. Da den er blevet samlet selv har jeg en masse seperate kvitteringer med de dele der sidder i.

Er der noget specifikt vigtigt som jeg mangler at oplyse? Så skal jeg se om jeg kan finde ud af det

Forresten - Er det normalt at have en PSU der er på 12 volt men 600w? (Har ikke synderlig meget forstand på hardware. :)

Darth

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2008 17:56:17
Svar/Indlæg:
813/49
#5 Nu er det her jo så et G31 chipsæt. Skal ikke kunne sige, om det samme gør sig gældende.

Derimod kiggede jeg lige på Asus´es hjemmeside, jeg synes at have hørt lidt om Asus/Corsair = ☹ (Jeg ved ikke om det er rigtigt). Det korte af det lange, så er der ikke opgivet nogle 2Gb Corsair-stænger, på P5KPL RAM-kompatibilitetslisten. (F*ck et lang ord!) Så... Der er måske også et prob der...

Darth

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2008 18:10:17
Svar/Indlæg:
813/49
#6 MSINFO er da godt, men slet ikke det jeg efterlyser. Du er oprettet som bruger her. Derfor har du en profil. Under den kan du udfylde "system info". Dette er f.eks CPU, PSU, GFX, RAM.... Alt det halløj vi propper i vores maskiner. Men hele listen er der, du skal udfylde felterne. På den måde kan alle se, hvad du har af grej. En meget stor hjælp, hvis man vil gætte på, hvad dit problem er.

F.eks så snakker vi lidt om varme, og du ? om ikke CPU, GFX og PSU´ens blæsere er nok ? Hmm... Hvis du ikke har andre blæsere, end dem på CPU, GFX og PSU, så er det højst sandsyneligt ikke nok. I den henseende er det f.eks ret væsentligt, hvad for et kabinet du har ? Er der ikke nogle blæsere i det ?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2008 18:16:49
Svar/Indlæg:
3065/208
#6 Download CPU-Z og HWMonitor fra www.cpuid.com - hent oplysningerne om din hardware til udfyldning af din profil fra de programmer, eller aflæs CPU- og bundkort-temps fra BIOS.

Tjek osse lige grafikkortet med GPU-Z fra www.techpowerup.com - læg mærke til grafikkortets hastigheder som står nederst i GPU-Z vinduet og smid dem lige her i tråden.

carloss

Overclocker
Tilføjet:
14-09-2008 18:43:13
Svar/Indlæg:
3/1
#8 Okay. Chipset og kabinet er det eneste på min profil som jeg kan se mening i at udfylde ud over det jeg allerede har postet.

Jeg ved ikke hvad et chipset er :/
Har ingen kvittering på kabinettet, men der er ingen køler på.

#9 Jeg vil helst ikke tænde computeren, da jeg er bange for at den kan brænde sammen. Det er derfor jeg forhører mig med hardwaredelen inden jeg går til softwaredelen.

Jeg har ingen andre blæsere end dem på selve hardwaredelene, Darth Nissan antyder at det højst sandsynligt kan være problemet.

Ville det være ansvarligt at tænde computeren for at køre en temperaturtest? Eller kan i sige at det er det der er problemet?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2008 19:09:47
Svar/Indlæg:
3065/208
#10 Det tyder på det er grafikkortet den er gal med, men det kan sagtens være CPU'en eller chipsettet.

Det er næsten umuligt at hjælpe dig hvis du ikke tør tænde pc'en. Hvis den kun gør det når du har spillet et stykke tid, så sker der sku ikke noget ved at du starter den - hvis du fucker noget op, så hæng ikke mig op på det 😀 Bare skriv de forskellige spændinger ned der står i BIOS i et af felterne til højre. Gå da bare ind i Windows og hent de programmer jeg siger du skal bruge, og skriv så HELE lortet ned, ellers kan du sku ligeså godt køre ned til den lokale PC-pusher, smide en plovmand og be ham ringe når den er køreklar. Husk at beskrive problemet ordentligt.

Kender du til montering af kølere på CPU og grafikkort?

Det kan være en god idé at rense PC'en - og det inkluderer at re-montere cpu- og grafikkortkøler med ny kølepasta.

Det kan være en god idé at pille venstre kabinetside af så der kan komme luft til. Har du et par blæsere du kan smide ind i kabinettet?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2008 19:17:22
Svar/Indlæg:
3065/208
Tjek i øvrigt den her guide her fra sitet: http://hwt.dk/literaturedetail...

Darth

Superbruger
Tilføjet:
14-09-2008 19:58:57
Svar/Indlæg:
813/49
Jeg mener, at du højst sandsyneligt også har et varmeproblem. Og måske kan dine problemer løses, med lidt mere airflow, eller gennemtræk i kabinettet, hvis det giver mere mening. Måske, måske, måske.... Men det er ikke meget nemt, at hjælpe dig.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2008 23:07:26
Svar/Indlæg:
3972/242
Prøve at tage siden af kabinettet ,tænd den ,og se om blæser på gfx kører .hvis den går ,prøve at kører lidt spil med siden af .eventual ligge en software ind .så du kan se temps på gfx .Du ved ikke om den gfx du har , har vært flashed med en anden biose eller noget vel?,