#2: Jo de må åbne for det hele.
Hmm #4/5 nej.
Jeg får ugenligt pakker fra USA, Canada, Taiwan, Kina, Japan, Singapore mv. og der er altid told og moms på en pakke. Sidste eksempel er en pakke med en værdi på $39 - her skulle jeg betale 199Kr i told. Selve toldafgiten var ca 150kr, mens toldværdien var omkring 50kr. Så ved enhver toldbehandling kan man se frem til 150kr bare ved håndteringen af pakken.
Told afregnes efter den totale værdi af forsendelsen dvs hvad indholdet er værd og hvad det har kostet at sende pakken.
Man kan få varer sendt som "gift"/gave, men det er ingen garanti overhovedet. Hvis toldvæsenet får fat i pakken og tjekker den, så kan du med 100% sikkerhed se frem til at få et brev hvor de beder om indholdsbeskrivelse samt en form for købs/betalings bevis, og hvis den er sendt som gave bedes du vedlægge noget der forklarer/beviser til tilhørsforhold med afsender.
Og bare for denne proces kan de se frem til en håndteringsgebyr.
Jeg har handlet udenlands via ebay mv. i 10år nu så jeg er godt kendt med postdanmark og toldvæsenet.... og de kender sikker også nok mig, det har jeg en stærk formodning om.