Vista "mangler hukommelse" !?!

Software d.  15. september. 2008, skrevet af Søndergård
Vist: 500 gange.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2008 22:52:17
Svar/Indlæg:
333/30
Godaften.

Jeg er stødt på et yderst irriterende problem. Min computer er begyndt at opføre sig underligt og viser tegn på ustabilitet. Den siger konstant at der er mangel på RAM, og at den må lukke applikationer. Det er både spil og programmer.

Problemet opstod under Vista x64. Jeg har efterfølgende prøvet at skifte mine RAM ud med et andet sæt. Begge sæt tester OK i memtest86 og hvad jeg ellers har kunnet teste med.

Jeg prøvede at formatere og installere en frisk Vista x64, men problemet var der stadig.

Jeg har nu prøvet at installere vista x86 istedet, men problemet er begyndt at opstå igen her samme dag som jeg formaterede.

Jeg har flernet alle partitioner på min disk, hvilket heller ikke har hjulpet.

Har I en idé til hvad der kan være i vejen? Når jeg fx. åbner COD4, er jeg heldig hvis den når ind i en bane før den begynder at hakke vildt og melde mangel på RAM i baggrunden.

Har aldrig oplevet noget lign. Jeg kører self. uden overcocking og har prøvet forskellige timings og spændinger til rammene. Kører som sagt med RAM jeg har haft længe og 2 forskellige sæt, begge uden fejl.

Det eneste jeg har skiftet for nyligt er min PSU, mener dog først problemet opstår en del dage efter det skift. Problemet er, at jeg ikke har en anden at teste med, men kan da heller ikke se hvad en PSU skulle have med mine RAM at gøre.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2008 23:07:30
Svar/Indlæg:
1906/25
MEMTEST - men ellers har du måske en defekt ramsokkel - eller skidt i samme.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2008 23:11:44
Svar/Indlæg:
333/30
Som jeg skrev har jeg testet begge sæt i MEMTEST

Ja sokkel kunne være en mulighed, men jeg har også testet i begge slots, samt med kun 1x ram.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2008 23:16:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Nu er hører du vel ikke til gruppen af lallende tosser, der har slået sidefil, indeksering osv. fra? I så fald, ville jeg fluks slå det til igen. Hvis ikke det er dér problemet ligger, så kunne det muligvis tyde på en memory-leak.

Jeg døjede selv en del med problemet du beskriver, efter at have installeret 'Crysis'. Men der skulle blot en Microsoft-KB opdatering til (install'eren foreslår det/den selv).

Alternativt, kan det være noget så simpelt som et BIOS-problem.

Prøv at clocke alt til std. (såfremt du kører med overclock på nogle dele) og sæt alt til 'default'. Det er back-to-basics, med den slags problemer.

Jeg løste det med en opdatering, det kan være du er lige så heldig.

Søndergård

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2008 23:28:54
Svar/Indlæg:
333/30
Hmm, nope til sidefil - det er helt friske installationer. Vista er desuden helt up-to-date.

Alt er clocket ned til std, og timings og volt er også justeret. Kender rammene og ved hvordan de altid har kørt bedst...

Er sq bange for at det er bundbrættet, men jeg vil prøve at sætte alt til default som du siger. Kan dog først gøre det i morgen tidlig, men vender lige tilbage..

Vil meget gerne høre til andre forslag.

SIOUX

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 09:06:10
Svar/Indlæg:
1478/40

Kan se du bruger 2x2 Gb nu. prøv de 2 andre mem slots :)

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 09:09:42
Svar/Indlæg:
6293/359
#3 det med sidefil har du ret i - men hvad med indeksering - det er måske ikke et tweak som holder i længden? som udgangspunkt slår vi alle lallende tosser det jo fra for at få mere speed på harddisken...

men over noget tid er det måske ikk så godt? 😐

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 10:46:10
Svar/Indlæg:
4310/364
Det gav noget i XP, ikke i vista. Vista er faktisk otrolig god til at adressere sine sager selv.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 16:46:11
Svar/Indlæg:
6293/359
#7 så på med indeksering til vista igen? 🙂

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 19:48:53
Svar/Indlæg:
1906/25
Hvis memtest ikke viser fejl, så må det være noget på bundbrættet.

Men andre fejlkilder:

Harddiskkabler - ikke sat ordentligt i / bøjet / defekt..

Grafikkort - ikke sat ordentlig i.

Ryk lidt i alle kablerne....

Dårlig cpu-køling / manglende kølepasta.

SIOUX

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2008 08:36:01
Svar/Indlæg:
1478/40

Jeg gætter stærkt på at de er bundkortet, når en reinstall ikke hjalp. Synes stadig du skulle prøve de 2 andre ram sokler:)