Hvad kan være galt med min PC?

Diverse d.  15. september. 2008, skrevet af SeriQst
Vist: 537 gange.

SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
15-09-2008 23:41:17
Svar/Indlæg:
256/34
Hej

Jeg er kommet lidt i den situation, at min computer er stået af.
Den er sådan forholdvis ny, men er dog haft en tidligere ejer.
Jeg har stort set kun brugt den til gaming, og det har ikke været mere
krævende spil end Counter-strike 1.6

Min pc består af følgende:

Intel Core 2 Duo E6600
GigaByte P35-DS3
Kingston HyperX 2 GB
Seagate 7200 250GB SATA2
GeForce 7900 GTO 512MB

Jeg er så komemt dertil at jeg vil finde ud hvad der er stået af i computeren
og hvad der så skal skiftes naturligvis.

Det hele startede med at jeg var til et dansk LAN (event), hvor der var forholdvis varmt, eller det synes min PC i hvert fald, så den begyndte at tabe ydevne, og droppe i FPS i counter-strike. Jeg tog den så med udenfor og fik den pustet lidt igennem. Tog den så med ind igen, efter at have pustet støv væk i 10 minutters tid.

Den virker så helt beklageligt da jeg får den indenfor igen, og LAN'et ud
fungere den bare perfekt. Jeg har den så kørende herhjemme, hvor den fungere helt beklageligt i nogle få uger, hvor jeg så tager til et privat LAN sammen med nogle venner. Jeg installer Call Of Duty 4, for at vi ikke kun spiller Counter-strike 1.6. Jeg har den kørende i én dag ved det LAN, hvor den så begynder at opfører sig underligt (tror det var efter at jeg havde spillet Call of Duty 4), den begynder pludselig at slukke - men hvor computeren faktisk kører (LED-lys, blæsere osv), men skærmen er sort - tester så skærmen - men fungere fint på mine venners computere, jeg slukker så min stationær (ved at holde strøm-knappen nede), den slukker og jeg tænder den så igen.. Først starter den uden problemer, kommer ind i windows og der er ikke tegn på nogen fejl, hvor jeg så starter Call of Duty 4 igen (sådan som jeg husker det) og der sker det samme, skærmen går i sort. Tænker så først at det sikkert bare er en fejl i installationen af Call of Duty og jeg slukker så computeren igen og starter pcen op igen, den kommer ind i windows, jeg skal til at afinstallere Call of Duty, hvor den så efter 2-3 minutter pludselig slukker for skærmen igen (altså som om at den ikke kan vise et billede), jeg slukker den ENDNU en gang, og tænder den igen.. Denne gang starter computeren så slet ikke op, den når lige at loade
boot screen, hvor efter den bare går i stå.. Slukker den igen, og så gider den så ikke starte. Prøver at hive stik ud og lade den køle lidt ned i 10-15 minutters tid. Prøver så igen, får den til at loade til boot screen (hvor windows logoet er og den der load ting i XP er), der begynder farverne så at
rode lidt sammen og billedet skratter. Kommer helt til windows hvor det så ser normalt ud, men "skærmen" går i sort igen, samtidig med at blæsere og LED-lamper fortsat lyser.

Undskyld hvis det er lidt rodet, men det er ved at være et stykke tid siden, og er først nu blevet lidt nysgerrig for at få samlet mig en ny computer - og det ville så være en start bare at købe dele til den pc jeg har nu, hvis det skulle kunne lade sig gøre, og så spare de penge.

Mit spørgsmål er så til jer, er der nogle der evt. ved hvad det kan være der er røget i min PC?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

På forhånd mange tak!
Wikon
 
Overclocker
Tilføjet:
15-09-2008 23:58:43
Svar/Indlæg:
137/15
Ved du noget om dine temps på dit GFX?


Torben67
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 08:18:12
Svar/Indlæg:
736/274
Det med farverne får også mig til at tænke på dit gfx. Computeren tror nok, at den har et fremragende grafikkort, selvom du ikke synes det. Prøv med et andet.

Bare for at være sikker: Du har selvfølgelig låst din PCI bus, før du skruede på FSB??


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 09:55:27
Svar/Indlæg:
3577/353
Hvor meget strøm har du?


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 10:06:47
Svar/Indlæg:
7263/260
Mistænker også Gfx her, hvor varmt er det?.


poulsen48
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 10:58:04
Svar/Indlæg:
2885/268
det var det samme problem jeg havede med mit x700 pro

hvor til sidst kunne jeg slet ikke få den til og tænde skærmen


så købte jeg et nyt gfx og så var det løst


så tror sikkert at det er dit gfx


mvh poulsen48


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2008 13:16:13
Svar/Indlæg:
2600/84
btw så hedder det "upåklageligt" og ikke "beklageligt", med mindre du vil klage over din PC kører godt.

har du prøvet at køre en omgang memtest?


SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2008 13:58:51
Svar/Indlæg:
256/34
#1 Nej det gør jeg ikke.

#2 Nu er det sådan, at jeg ikke har rodet med PCen. Jeg modtog den bare, og spillede på den.

#3 På siden står der faktisk 380W - er det ikke ret lidt egentlig?

#4 Jeg kan ikke tjekke det nu, fordi jeg har skilt PCen ad, men jeg har faktisk ikke oplevet at min PC har været varm overhovedet, men derfor kan grafikkortet jo selvfølgelig godt have været det.

#5 Lyder meget som det problem jeg har, jeg havde ellers "håbet" på at det havde være

#6 Tak, men nu skrev jeg også bare lidt hurtigt :D
- men nej, jeg har ikke taget en memtest, har skilt min PC ad, og jeg kan slet ikke få den til at starte op nu.


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 14:21:23
Svar/Indlæg:
3162/326
#7

Min mistanke går til din PSU, da disse ved høj varme har mindre effektivitet - derfor du kan ha' oplevet problemerne under særlige forhold.

Prøv at kigge på PSU'en - der står sikkert noget med max. belastining - det er garanteret ikke 380W (nok nærmere 270W eller noget i den dur). Har den et mærke den PSU?


Mvh. Mads 🙂


SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
16-09-2008 14:34:12
Svar/Indlæg:
256/34
#8

Det er en Antec SU-380 og den har PFC 380W max

Men om det så umiddelbart ikke virker af meget, så har det vel alligevel været nok? - For som jeg husker det, begyndte computeren først rigtig at gå amok da jeg startede med at spille Call of Duty 4.

Du tror ikke det her kan være noget med bundkortet at gøre - at grafikkortet ikke fungere ordenligt?


Wikon
 
Overclocker
Tilføjet:
16-09-2008 15:43:54
Svar/Indlæg:
137/15
Call Of Duty 4 trækker langt mere power ud af dit GFX end CS 1.6 gør.

Dette betyder så mere belastning på din PSU = sammenhæng. :D


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2008 16:28:17
Svar/Indlæg:
3162/326
#9

En PSU bliver gradvist mindre og mindre effektiv, efterhånden som tiden går, så derfor kan det sagtens opstå senere