RAID yder dårligere efter bundkort-skifte

Bundkort / CPU d.  17. september. 2008, skrevet af Mathis77
Vist: 326 gange.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 17:14:05
Svar/Indlæg:
6293/359
hejsa

Efter at jeg skiftede fra Rampage til Biostar som så døde hurtigt (hvilket der var mange biostar tpower i45 som gjorde lige pludseligt for folk, remember? 😉 ) og så skiftet videre til P5Q Deluxe. Det er det samme RAID0 jeg kører på, men ydelsen er faldet fra 280mb/s til 170mb/s

det er både i HD Tune og HD tach at ydelsen er styrtdykket.

Jeg har delt op i 100GB partition i RAID 0 ( 3 x Seagate ES.2 250GB) som OS, spil, program-disk og så resten 650GB i RAID0 som lagerdisk-setup. Og på den store partition er ydelsen faldet endnu mere til at være under 1 disks ydelse

Jeg ville jo nok få min ydelse på knap 300mb/s tilbage ved at slette RAID, oprette igen og lægge windows og alt ind igen, men det orker jeg ikke lige nu

Så spørgsmålet er, om der ER en årsag til RAIDet yder dårligere nu? Altså det er jo ikke dårligt som sådan, men det er heller ikke optimalt 😉
Før var det ICH9 chip - nu er det ICH10 - det burde jo ikke gå den vej, men alt kan jo ske når der er noget med mennesker og computere 😲

Ps. det er vista 64 - og jeg har enablet indekseringen igen efter at have læst lidt tips - og har defragtmenteret, men det har ikke hjulpet endnu

/hygge

Mathis
freak1

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 21:39:16
Svar/Indlæg:
216/43
#0 Det lyder ret underligt det problem du har dig der. Har du bare sat diskene over eller har du lavet arrayet forfra på det nye bundkort?

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 21:48:54
Svar/Indlæg:
4089/252
Har en lille simpel regel. selvom de nogle gange lader til at gå godt, så burde man ved skift af centralt HW som et bundkort er (medmindre det er samme model), sørge for at lave clean install. Der er altid driverrester og andet gejl fra det tidligere HW.

#0 er selv inde på det, format C: all the way :)

Mathis77, tag en sidste tørn, og lad så være med at skifte HW :). min nuværende install har jeg dælme kørt med længe, og den føles stadig som første dag jeg lagde den ind ^^ (har så heller ikke skiftet noget ud.

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2008 22:30:23
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 jeg har bare kørt med samme vista64 på Rampage, biostar og nu P5Q del... det har den sgu nok ikk haft godt af

#2 ja gilby-m8 - jeg kunne godt gøre det - men det der holder mig fra det er, at mit eksterne backup, lager-HD har været til RMA - jeg får dog en nyere, hurtigere, større med posten imorgen, så det var måske et weekend projekt? 😀

ellers så kører det jo helt fint med 170mb/s - jeg ville have lavet det om omgående hvis vi var under 100 eller værre - så med det i mente plus at SSD "snart" falder 70% i pris

så jeg lader disk være disk - men selvfølgelig opstår det problemer, så tager jeg da affære 😉

freak1

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2008 10:16:46
Svar/Indlæg:
216/43
Jeg kunne aldrig finde på at skifte bundkort uden at geninstallere windows. Jeg syntes i det hele taget at det er flot at den kan overtage RAID systemet på flere forskellige MBs

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2008 10:28:44
Svar/Indlæg:
6293/359
#4 ja det kunne jeg normalt heller ikke - men nu var jeg bare doven fordi der har været så meget andet, så har ikke haft geninstall i tankerne - desuden havde jeg for mange GB grafikarbejde som ikke skulle gå tabt på RAIDet så jeg har bestemt ikke haft i sinde at lave om i det

ville bare høre om der er en årsag til at RAIDet kører dårligere - altså jeg er med på fordi jeg har skiftet bundkort, men en teknisk forklaring? 🙂

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 00:21:55
Svar/Indlæg:
6293/359
Så funker det igen

jeg havde lavet en delvist F40 eller bare var for doven - jeg lagde nyeste intel matrix storage manager 8.5 ind i stedet for 8.0 som fulgte med på CDen og så vupti, så kører RAIDet igen 280-290mb/s i hd tune... 🙂

ps. CPUen har jeg stabil på 4.2ghz nu - prime og til spil - det rykker godt i warhammer 😀

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
20-09-2008 16:31:04
Svar/Indlæg:
6293/359
jeg har netop geninstalleret vista - der var for mange ting som var i ged - bl.a. CCC ati driveren, som fik mit 4870x2 til at genstarte PCen pludseligt inde i benchs og spil

Nu kører alt som det skal - så ja med 3 bundkort-skifte med samme windows, så var det også på tide jeg gjorde lidt ved det 🙂