Kompetence - Jeg hader det ord.

Hyggehjørnet d.  23. september. 2008, skrevet af NoNig
Vist: 1334 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:21:30
Svar/Indlæg:
23132/740
Hvorfor i allerhulehedehelvede går alle lallende tosser rundt og snakker Danglish?! Hvorfor pokker skal de allesammen sige "kompetence" hvert 5. sekund? 😐

Det er sgu da ikke fordi man bliver klogere, at at bruge et fremmedord. Hva' skete der med ordet "kvalifikationer"?! Næh nej. Det hedder "kompetencer" 🤡

Det hedder heller ikke en personalechef, men en "Key Account Manager".

Det hedder heller ikke en 'jeg mangler et job', men en "Coach" 😎

Hva' fanden er det der sker?! 😲

Der går nok under 6 mdr. før det ikke hedder vikar, men en "Substitut" 😀

Det er det da til at blive skør i bolden af. Og så "bor" man i Århus. Bureaukratiets højborg, hvor alle forsøger at overgå hinanden i fine gloser og udefinérbare argumenter der i sidste ende er tom luft.

Den slags mennesker burde idømmes en udsendelse fra landet, på EU-opfordring med argumentet om, at CO2-udledningen skal begrænset. De er sgu da bare spild i af ilt den slags mennesker.

Hva' får jeg så smidt i hovedet, efter at have fyret ovenstående svada af, i hovedet på en "substitut" på arbejde?

Han kigger på mig, og siger: "Ja. Det er sgu så elitært" 😐

Hvorfor helvede siger han ikke bare; "Ja. Det er pissetræls at høre på". Men nææh nej. Han skulle da lige forsøge at overgå i en fin glose. Jeg kiggede på ham og spurgte, om jeg skulle kalde ham for "indifferent" eller "dum" 🤣

*suk* - Synes da godt nok det er irriterende, sådan som folk sidder og bare lukker tom luft ud. I bund og grund, så burde man bare smide de rockere ud af byen. Længere er den ikke... 😛
blackdark114

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:32:51
Svar/Indlæg:
212/3
kan vi også få baggrundshistorien for denne svade af sociale definationer af ubruglig affalds crap? (det sidste jeg skrev var for at virke lidt Kompetent 😛 ) {lyder da meget interessant}.

både i en kompetent version og en for os simple folk 😛

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:35:17
Svar/Indlæg:
5224/222
Mangler sgu kompetence til at kommentere 😕

MSJ1982

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:36:02
Svar/Indlæg:
3577/353
Hmm kan kun sige jeg elsker engelsk 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:37:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Blot en evig irritation over, at nogle folk tror de lyder klogere, ved at bruge fremmedord. Når man så "konfronterer" dem - altså ser igennem deres fine gloser - så går de på hælene og ved ikke hvad de skal sige. Så har man jo bare spildt sin tid 😛

-> #2

Det går da fint indtil videre 😀

-> #3

Me too. Men engelsk er nu en gang engelsk, og dansk er nu en gang dansk. Hvorfor kan folk bare ikke sige tingene som de er, og ikke lade som om, de er og de ved noget, som de ikke er eller ved noget om?! 😉

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 12:38:25
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg har da muligvis kvalifikationer nok til at snakke dansk 😀

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-09-2008 12:54:33
Svar/Indlæg:
15982/637
Kompetencer og kvalifikationer er ikke det samme. Du kan udvikle kompetencer men det er sværer at udvikle kvalifikationer - det er som regel nogen du "tager".
Nemmeste eksempel er måske kompetence CV'er vs almindelige faglige CV'er, eller som gamle Holberg formulerede det: "Ét er et søkort at forstå, et andet skib at føre".

Men ellers anglificeringen er over det danske sprog. Se bare herinde... alt gøres op i performance istedet for det lige så gode og kortere danske YDELSE.
Jeg hader virkelig ordet performance i en dansk sætning.

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:06:40
Svar/Indlæg:
687/9
Danglish er jo fremtidens sprog, det ved alle..

Jeg hader forresten ordet episk, mere end nogen af dem du nævner der..

At idømme brugere af de hersens fremmedord, til udsendelse, er måske lige i overkanten... Men en piercing i drøblen til dem kunne da godt komme på tale..

Iøvrigt tror jeg bare du er sur over at leet ikke har slået igennem på nationalt plan :D

PoloDude

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:11:02
Svar/Indlæg:
1084/4
#6 Så vil du elske "en Hotdogs" og "en trucks" :no: se det er til at brække sig over.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:14:27
Svar/Indlæg:
4089/252
#0 Jeg deler din irritation. Kan ikke fordrage når folk pakker deres uvidenhed eller usikkerhed ind i flotte ord så man skulle tro de havde blåt blod i årerne. Jeg forbyder mig selv at bruge ord som kan siges mere simpelt.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:18:43
Svar/Indlæg:
3943/44
Teambuilder... den gamle betegnelse Værkfører var langt bedre...

Værkfører er en der får det hele til at køre, og søger for at alt der skal laves bliver gjort, og løser de problemer der kommer.

En teambuilder må vel næsten være en underviser på et teambuilding kursus.
Der er ikke noget i navnet der kunne antyde at han løser de ovenstående opgaver.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:20:56
Svar/Indlæg:
4089/252
#10 Det skal lyde poppet og give en fornemmelse af at den her person virkelig har styr på tingene. Når man får smidt den slags lamme titler i hovedet hver dag og ser folkene, så syne s man bare det blir mere og mere plat.

Se hvad de kalder en telefonsælger. "Telemarketing!" NOT, du laver tlf spam og stinker til det!.

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:25:41
Svar/Indlæg:
2587/91
Det bliver endnu værre med virksomheder som en af mine forrige arbejdsgivere - der hang det hele i forkortelser.. CCO, CFO, CTO.. 😐

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:39:48
Svar/Indlæg:
5891/423
#0 NoNig.... nogle gange er jeg rystet over dig 😛, man kan jo blive ved, hvorfor bruger nørderne ROFL som hverdags udtryk. personligt hader jeg det. Det lyder af helvede til...

DuckHunter

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:43:29
Svar/Indlæg:
1889/115
Hvad så med TheBoss? Owner...lol?! 😐

Hellere "ejer" 🤡

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:45:52
Svar/Indlæg:
4089/252
Overclocker = overtagter? :)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
23-09-2008 13:46:18
Svar/Indlæg:
4033/364
ked af at sige det, men en key account manager er ikke en personalechef, salgschef nok nærmere..

jep der skal nogle TLAer i spil (three letter acronym)

men ok, der er også danske ord der er meget mystiske.. hvad er f.eks.

naturidentisk kyllingaroma ???

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:54:11
Svar/Indlæg:
5891/423
GOOGLE er blevet et opslagsord i det danske sprog 😐 HVAD!? 😲

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:55:59
Svar/Indlæg:
4089/252
#16 Den forstår jeg som at noget lugter af kylling uden at være det.

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 13:56:46
Svar/Indlæg:
813/49
#0 For en 14-15 år siden, havde jeg og 2 kammesjukker en lille klub... "Klubben til udbredelse af overflødige fremmedord". Det havde vi meget sjov med, dengang. Men nu bruger folk, en masse, disse "overflødige fremmedord", i fuldt alvor ! Har vores for længst hedengangne klub, været med til at få fremmedords-bolden til at rulle, beklages det hermed dybt.

Vi gjorde det jo kun for sjov, det var en joke, mand ! Til alle dem, der føler at man er nødt til at bruge de "dyre" ord, for at være med i spids, hør lige her...

En afdelingsleder er en afdelingsleder, en kvalifikation en kvalifikation og en lort er en lort, uanset hvad man ellers kan finde på at kalde det.

Men fint indlæg, kom i tanke om dengang, for så mange år siden.... Det var sgu sjauw.
Håber det hjalp lidt, NoNig, at få det ud.

🤣 😀 :yes:

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 15:12:11
Svar/Indlæg:
1058/59
#NoNig tak for opråbet... og jeg er meget enig
Skal vi så ikke fjerne alle de engelske ord på hwt, der findes danske ord for...

Jeg starter lige en kort liste:

Bundkort - Motherboard
Datamat - Computer
Fastpladelager - Harddisk
Hukommelse - RAM
Brugernavn - Username
Løsen - Password
Kerne - Core
Quad kan jeg gå med til, det stammer desuden fra latin (og staves ikke quard 😕 )

der er sikkert mange flere...

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 16:23:18
Svar/Indlæg:
813/49
#20 Så skal det også være rigtig rigtigt.

Password - Kendeord, vil jeg mene er mere korrekt end løsen. Eller slet og ret adgangskode.

Quad - Fire, er vidst mest korrekt. Hvis vi bruger kerne istedet for core, så 4-kerne.

RAM- Den med hukommelse, holder ikke vand. RAM er jo Random Access Memory, så slet og ret "hukommelse" er ikke helt korrekt. Kan dog ikke lige komme på en korrekt dansk betegnelse.... tilfældig adgangs hukommelse - TAH - Jeg tror nu ikke det kommer til at vinde indpas...

😀

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 17:19:58
Svar/Indlæg:
4230/89
lille nonig da, har du nu en dårlig dag igen 😛 hehe...

altså,
jeg syntes det er godt når folk kan formulere sig fornuftigt, og evt har et ordforråd på mere end det obligatoriske man lærer i folkeskolen...

på den anden side af sagen, er det ret træls når man godt kan høre at folk bruger nogle ord de kun kender den halve mening af...
for det lugter bare så langt væk af at være noget man ikke er...

peronligt er jeg dog stor fan af alle de engelske ord der efterhånden er dukket op i det danske sprog... engelsk må jo siges at være det ultimative inden for international forståelse...
så det viser vel bare at vi er lidt med på den globalisering vi har godt gang i...

og jeg har da også en teori om, at efterhånden som flere og flere sprog forsvinder(og det gør de jo stille og roligt) så vil engelsk blive det dominerende sprog her på kloden...

ved godt at sprog som fks spansk også er meget benyttede,
men eftersom det er alle de engelsk talende lande der sidder på magten i verden,
så de jo lære at snakke engelsk, hvis de vil være med i fællesskabet(gruppepres 😀)

#17 fordi "at google", efterhånden er blevet synonym med "at søge på nettet"...
ALLE siger det... selv min mor, som ellers ikke fatter en meter af computere...

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 17:36:57
Svar/Indlæg:
5891/423
vi må sku bare integrere os i det internationale samfund 😛 .. 😲

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
23-09-2008 17:42:02
Svar/Indlæg:
5039/109
#18, bamses diller fx. Den lugter af kylling uden at være det 😛

saiot

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 17:43:12
Svar/Indlæg:
7111/480
0# tro grunen er af mange job funsioner har fåget engelske ord er af det lyder feder når man siger det kan huske det var i tv for noget tid siden år vist af dem der tager mod en kan ikke stave til det ord rapsaonist håber i fange hvad jeg mener også hed noget andet og det lyd jo feder af det hed det og så kan det jo være de søger der istedet for det andet firma der kaler en spade for en sapde vis i fårstår og så fortraker jeg nu af spise min hot dog og ikke en varm hund 😉

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 18:01:26
Svar/Indlæg:
23132/740
Det var nu ikke for at brokke mig over, at folk bruger engelske gloser. Anglificering irriterer mig som sådan ikke. Kun når folk bruger ordene, uden at vide hvad fanden man skal bruge dem til, eller blot for at lyde smartere end den anden nar i jakkesæt.

Et rigtig godt eksempel: "Bjørnetjeneste".

Mange tror [FEJLAGTIGT!!!], at ordet 'bjørnetjeneste' er et positivt fænomen... Nej!

Historien dækker over, at jægeren løsner fælden om bjørnens fod, hvorefter bjørnen æder jægeren. En anden udgave, er manden der vil kramme med en bjørn [?!], hvorefter bjørnen (ved et uheld), kommer til at knuse manden, med sine store vamsebamsearme.

"Jeg har godt kr. 10,-" eller "Jeg har knap kr. 10,-"?!

Hva' fanden sker der?! Hvornår var landjordens farligste rovdyr pludselig blevet til en menneskeven? Der må sgu da være et par pædagoger, nørder eller DF'ere vi kan skyde...

*suk* - Men det er ikke så meget at folk snakker små-engelsk (samtale mellem to nørder: "Fuck han er l33t", "Pas på! Jeg grenader ham oppe på roofet") der irriterer mig. Det er når folk bruger ord som "bjørnetjeneste", "eksistensielt" eller "kompetence", for at lyde klogere end de i virkeligheden er.

Der burde simpelthen findes en slags ord-kort (taletidskort?!) eller klippekort. Der ud fra din IQ eller verbale evner, der gav dig retten til at bruge svære ord. Såfremt du dummer dig, så får du et klip i kortet, og træder et skridt ned af den social-verbale stige, sætter dig tilbage i klassen og holder din kæft til du bliver spør't! 😛

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
23-09-2008 18:26:20
Svar/Indlæg:
5039/109
#26, det er så sandt. Mange bruger bjørnetjeneste som noget positivt.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 18:45:45
Svar/Indlæg:
5891/423
#26 jeg er så meget uenig i en ting. HADER FOLK DER SKRIVER L3T SÅDAN!!... Folk må sku da tage sig sammen... man bliver jo forhelvede ikke sejere at skrive let med et F*cking 3 tal istedet for "e'et"... Plus det er meget nemmere at skrive på rigtige måde, end den der måde som mongolerne fandt på😐 :no: , måske er det bare mig, men når folk laver følgene sætning:
Ðl_l V3Ð (Du ved).
jeg tænker bare.... Fuck en flok Cs nørder... 😐

Men ellers er jeg meget enig i de andre ting 🙂

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2008 19:12:21
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg synes bare det er fedt. 😀

Jeg embracer virkelig anglificering'en af det danske sprog. Når man ikke er så intelligent, er det jo great at kunne lire nogle fremmedord etc af.

<------Og jeg owner - tjeck selv. 🤡

Kunne godt være vi skulle lave folks status om til taktforhøjer?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 19:16:03
Svar/Indlæg:
4230/89
#28 jeg syntes nu det værste er, når "ikke nørder" begynder at bruge nørd udtryk...

en ting er når vi er nogle kammerater samlet, og der bliver væltet en øl, og folk så råber "Martin, du er bare så lol"... (for at tage pis på de ord der)..

men en anden ting er, når man sidder og spiser,
og ens 11årige søster lige pludselig siger et eller andet, og så lige "lol"...

(for at tilføje lidt humor til dette indlæg, skal det så siges at hun udtaler det altså som det står skrevet... lol... ikke lål som man plejer 🙂)

T|Conan

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 19:16:17
Svar/Indlæg:
452/23
#8 Er det ikke bare Fynsk eller Lollandsk? :D :P

Gravesauce

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2008 19:25:57
Svar/Indlæg:
171/23
denne tråd er da dagens griner 😀 😀 😀 😀 😀

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 19:27:18
Svar/Indlæg:
4230/89
#32 vis nu lige lidt respekt...
kan du ikke se Nonig har det svært............ med kloge mennesker 🤣

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 19:31:19
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg er helt enig, NoNig 🙂 Fremmedord skal bruges, når der ikke er noget dansk ord for det. Jeg kender skam også en del (eller rettere kendte, for den slags kan man jo ikke holde ud i længden 😀 ), som smider om sig med fremmedord, som for det første sagtens kan erstattes med et dansk ord, og for det andet aner de ikke, hvad ordet betyder.

Dog synes jeg, det er anderledes med IT/computere. Er ikke helt sikker på hvorfor, men det er nok fordi, alt inden for IT er opstået med engelsk som sprog, og derfor virker det naturligt at kalde tingene ved deres engelske navn. Man kan godt sige, at man sætter blødvare op til sin skriver, men det virker altså mere naturligt at sige, at man installerer software til sin printer.

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:04:48
Svar/Indlæg:
650/57
Folkens altså...

Ja selvfølgelig er der ikke alt der behøver en oversættelse da det er daglig tale og iforvejen er en integreret del i sproget som følge af udviklingen. Man kan stadig kalde det bundkort, motherboard, ram, hukommelse osv.

Men filmen knækker jo netop der der spørges om noget eller kommer i en normal sætningskonstruktion. - feks "hjælp mit GFX performer dårligt" "hvor meget performance vinder jeg" - det er i sådanne tilfælde det bare slet ikke passer ind og sprogligt er forkert. Der er ikke noget der hedder "performer" - heller ikke på engelsk - jo det er der, men så betyder det i hvertfald ikke det, der er hensigten her ! og hvorfor i alverden skriver man et ord på udenlandsk der er længere end det danske ? er det fordi det danske ord ikke er godt nok eller hvad.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:11:30
Svar/Indlæg:
4230/89
#35 det er så fordi man på engelsk ikke har en ordstning der hedder
"how much performer this card"

det er omvendt, med perform til sidst
"how much does this card perform"

SIOUX

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:14:35
Svar/Indlæg:
1478/40

0# HAHA...jeg kunne ikke være mere enig med dig. Jeg havde en lejlighed i Århus i 5 år. Det tog mig godt 3 måneder i "storbyen", at finde ud at folk ikke snakkede som de havde forstand. Jeg fandt aldrig rigtig ud af hvad formålet med alle fremmedordene var. men har senere bare konkluderet, at jeg bare er blevet for gammel, og ikke kan være med på det sidste nye mere 🤣

Som en klog mand engang sagde:

"The whole world is hip.....and thats not cool "🤣

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:35:31
Svar/Indlæg:
813/49
#36 Ingen af de 2 sætninger holder vidst vand.

"Much" kan ikke bruges i den sammenhæng (kontekst, NoNig 🤣 ). Du kan sige "How does this card perform." Eller "Let´s look at the cards performance". Men "perform" kan altså ikke rigtig kædes sammen med "much".

Simson719

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2008 20:43:08
Svar/Indlæg:
370/19
Hehe Nonig du burde have dit eget forum hvor du bare kan lukke galde ud, og folk kan more sig ved at læse det 🤡
Men sådan en side eksisterer jo allerede http://maddox.xmission.com/ jeg tror i kunne blive gode venner 🤣

#13 Kunne du ikke fortælle mig hvad ROFL betyder? for jeg har ingen idé?

#28 Tak nu ved jeg hvad l33t betyder 😉

Og jeg er bare en 15 årig, jeg har næsten en forpligtigelse til at vide hvad det betyder 🤣

Anyways (hvad hedder det forresten på dansk? 😉 ) Jeg kan godt forstå dig Nonig, der er heller ikke noget jeg hader mere end folk der bruger fine fremmedord de ikke forstår halvdelen af, eller smider om sig med påstande de ikke har bakket ordentligt op, men der er heller ikke noget jeg mere elsker, end at høre på en der rent faktisk kan finde ud af og bruge fremmedord og gøre sit sprog mere farverigt og varieret.

Og angående lol jeg er ved at brække mig når jeg hører folk bruge det i virkeligheden, det er nogenlunde acceptabelt på internettet, men at høre folk sige lol til en sjov scene i en film eller en joke, giver mig lyst til at kaste mig selv ud fra en meget høj bro :no:

Og nogle ting kan bare ikke oversættes til dansk fordi det ikke giver samme virkning eller samme betydning, prøv foreksempel at oversætte den sætning fra en af mine yndlingsforfattere Hunter S. Thompson:

How long can we maintain? I wondered. How long before one of us starts raving and jabbering at this boy? What will he think then? This same lonely desert was the last known home of the Manson family. Will he make that grim connection when my attorney starts screaming about bats and huge manta rays coming down on the car? If so -- well, we'll just have to cut his head off and bury him somewhere. Because it goes without saying that we can't turn him loose. He'll report us at once to some kind of outback Nazi law-enforcement agency, and they'll run us down like dogs.

Til sidst skulle jeg måske fortælle jer alle at en stor del af den engelske sprog faktisk er blevet påvirket af det danske dengang vikingerne tog over til england for at plyndre og voldtage, det engelske ord husband stammer fra det nordiske ord husbond, og sådan er det også med mange andre ord.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:46:23
Svar/Indlæg:
20170/383

eller "how well..."

anyways.. "Hvorom alting er" eller måske "uanset hvad" 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 20:54:18
Svar/Indlæg:
5891/423
jeg er en 🤡 kom til at poste forkert

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 21:25:00
Svar/Indlæg:
813/49
#39 Eller bare "uanset", slet og ret.

Housband - :no: Husband - :yes: Så forbindelsen i lige dette ord, er endnu tydeligere. Eller den gamle favorit "ombudsmand", som jo også er et engelsk ord.
Nu har jeg aldrig rigtig brugt de der forkortelser, der beskriver hvad man gør. Men jeg tror nok at ROFL betyder "rolling on floor laughing". Men jeg er ingenlunde sikker på dette.

#40 Jeg mener ikke, at den er gangbar, i lige denne situation. "How well..." så er det jo konstateret at det yder godt. Og ikke hvor meget det yder. "how well does this card perform = Hvor godt yder dette kort" Der er altså ikke noget spørgsmål om god/dårlig yde-evne, men blot at få defineret hvor godt kortet yder.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 21:32:59
Svar/Indlæg:
5891/423
Nu skal man huske på at Dansk er en del ældrere end engelsk! 🙂

Simson719

Overclocker
Tilføjet:
23-09-2008 21:36:25
Svar/Indlæg:
370/19

Måske direkte oversat, men det har ikke samme betydning

Og det har stadig ikke samme betydning som anyways

Det var også det jeg mente, tænkte nok jeg havde skrevet forkert 😛

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 21:37:35
Svar/Indlæg:
813/49
#43 Den skal du vidst lige læse korrektur på.... 😀

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 21:48:42
Svar/Indlæg:
4230/89
#42 ja men nu snakker man jo heller ikke dårligt om ting på den måde...
du står jo heller ikke nede ved bilhandleren, og spørger, "hvor dårligt yder den bil her?" bare fordi det ikke er en ferrarri...

så når vi snakker graffikkort, siger vi jo også altid hvor godt et kort yder...
og det på engelsk... så idet han siger "how well", siger han jo "hvor godt"...
altså han slår ikke fast at det bare er godt, men han spørger hvor godt det er...

Darth

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 22:05:01
Svar/Indlæg:
813/49
#46 Helt ærligt, det er da noget jazz. 🤣

Jeg kan da forsikre dig for, at jeg som anmelder aldrig tager fat i et nyt produkt, med den forudindtagede mening, at det yder godt. Når jeg står med et nyt produkt i hånden, er spørgsmålet hvordan det yder. Når så jeg ved det, så kan jeg tage stilling til, om det yder godt eller dårligt.
😎

Jeg beklager, men jeg kan på ingen måde give dig ret i din argumentation.

Og hvor den der med bilforhandleren og "hvor dårligt yder denne bil", kommer ind i billedet, det kan jeg ikke lige se. Jeg mener ikke at jeg på noget tidspunkt, har argumenteret for, at ydelse kun kan være dårlig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 13:16:18
Svar/Indlæg:
23132/740
Jamen dog... Sikke en masse vrede folk 😛

Men! Een ting der irriterer mig er, at "folk" bruger ordet 'lag' om alt muligt. Min computer lagger, min mus lagger, mit spil lagger... jeg lagger.

Kære venner. "Lag" dækker over den latency (forsinkelse) der er på et netværk.

Eksempel: Du trykker på skyd og der går 3 sekunder inden gøbben går af -> LAG!

Når du sidder og spiller et spil, og grafikken HAKKER, så er det ikke lag. Det skyldes blot din underudrustede bækasse af en computer. Når du spiller på internettet, og grafikken hakker, så er det ikke lag. Skru dog ned for indstillingerne og storhedsvanviddet.

Prøv nu at høre her.

Tryk ...-> Ventetid ...-> Udført!

Det i midten er hvad man kalder lag. Men når det hakker, så hakker det altså bare.

Så lad være med at gå og tale g33k sp33k *IRL*. Det pwner ikke, og tøzerne synnes ig' D R sajt! *omfg*

Snak nu det dansk I kan forstå, og lad da være med at tale engelsk I ikke forstår. Hvorfor tror I der er så mange slagsmål, overfald og voldsepisoder? Det er sgu da fordi ikke forstår hinanden. Alle har deres forskellige opfattelser af ordene, og så opstår der misforståelser.

Misforståelser leder til frygt, frygt leder til had, had leder til lidelser og lidelser er vejen til den Mørke Side. Så tag jer sammen og køb en ordbog i stedet for Bacardi Breezer

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 14:44:36
Svar/Indlæg:
5891/423
Nogle geeks synes det er cool at snakke nørde sprog,i hverdagen. Skal jeg være ærlig og svare,at det lyder af helvede til...

Citat: Brug din U.P.S på RC, og derefter brug Curse spellen 🤡

Hadder sådan noget... For det første er det ikke forståeligt for dødelige mennesker, for det andet, lyder det af brææk. 😕

#45 Læs nu,: dansk var/er ældre end engelsk (havde kemi time, of har en meget forvirrende lærer 🤡 )

NoNig du er bare blevet for gammel... 😀 😛

#48 hvis man går i hak i War3 så er det fordi man lagger, hvis man spiller over Bnet. 😛

#48 du må ikke krænke barcardi! 😩 men gerne Cult 😲
-----------

Edit 1: Ps NoNig, hvis du har for meget fritid, så bliv forfatter, så køber jeg en bog 😛 🤣

Anonym20219355916

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 14:48:20
Svar/Indlæg:
6181/270
#48 Din g33k 🤣 😛 😲

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 16:27:40
Svar/Indlæg:
4230/89
det jeg prøver at sige er, at når man sidder to personer og snakker sammen...
så har jeg da aldrig hørt nogen sige "hvordan yder dette kort"...
det er da mest normalt at sige "hvor godt yder dette kort"... med tryk på "hvor"...

hvis jeg skal bruge bilhandleren igen.
så hører du jo heller ikke folk spørge "hvordan yder den så?"
men nærmere "hvor meget yder den?"...
det er ikke nødvendigvis fordi man på forhånd mener den yder meget, men man ligger vægt på "hvor", og spørge "HVOR meget"....

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 16:34:15
Svar/Indlæg:
3065/208
- Men nææh nej. Han skulle da lige forsøge at overgå i en fin glose. Jeg kiggede på ham og spurgte, om jeg skulle kalde ham for "indifferent" eller "dum"

🤣 🤣 🤣 🤣

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2008 16:37:28
Svar/Indlæg:
20170/383

man siger sgu da heller ikke hvor langsomt kører denne bil... 😕

Darth

Superbruger
Tilføjet:
24-09-2008 17:37:58
Svar/Indlæg:
813/49
#51 Dit eksempel : ...mest normalt at sige "hvor godt yder dette kort"... Hvis så det f.eks er et 8400GS, jamen sødte ven, så yder det sgu ikke godt ! Ergo, når ydelsen er ubekendt, er det tåbeligt at snakke om god ydelse. Det er da logik for burhøns ! Hvis der kommer en med et GeForce 6200, spørger I så også "Nå, hvor godt yder det så ?"

Når du sidestiller spørgsmål om en bils hestekræfter eller topfart, med hvordan et grafikkort yder, så sammenligner du æbler og pærer. Spørger man til f.eks hestekræfter eller topfart på en bil, er det korrekt at man ville sige "Hvor mange heste har den" og "Hvor hurtigt kan den køre ?" Fordi du med rimelighed kan antage, at den har mindst 1 hestekræft, og kan køre mindst 1 kilometer i timen. Derfor er det interessante at vide præcist hvor mange hestekræfter/kilometer i timen den har/kan køre. Men vil du vide noget om f.eks køreegenskaberne siger du ikke "Hvor gode køreegenskaber har den ?" Nej, så kan du spørge "Har den gode køreegenskaber?" eller "Hvordan er dens køreegenskaber ?"

For at bringe det over i grafikkort-verdenen, så er det forkert automatisk at mene et kort yder godt, det kan jo være der er tale om et GeForce 6200. Så længe ydelsen er ubekendt, er den neutral, altså hverken positivt eller negativt ladet, eksempel : "Lad os se hvordan dette kort yder." og ikke "Lad os se hvor godt/dårligt dette kort yder." Er det derimod en specifik målbar ydelse, vi er interesseret i, så er sagen anderledes (Se eksempel med bilens fart/hestekræfter). Man kan tale om hvor mange fps, Hvor mange 3dMark-point osv osv....

#53 Hvis kommentar er møntet på mig, se venligst #47.

#48 Right on ! En slutning der er en Gintbergsk "Tale til nationen" værdig,

"Misforståelser leder til frygt, frygt leder til had, had leder til lidelser og lidelser er vejen til den Mørke Side. Så tag jer sammen og køb en ordbog i stedet for Bacardi Breezer"

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 00:01:52
Svar/Indlæg:
3065/208
#39 Det er typisk med oversættelser fra engelsk. Problemet er jo der ikke nødvendigvis eksisterer de samme vendinger på dansk, hvorfor længere strofer som den følgende oftest vil være nødvendig helt at skære over i mindre dele, og det ISÆR for at undgå brugen af fremmedord, selvom netop fremmedord, der ofte er af latinsk oprindelse og dermed er rationelt tyde-lige, dele-lige, netop kan gøre det nemt at oversætte direkte fra et sprog til et andet:

"He was ashamed of his persiflage, his boasting, his pretensions of courage and ruthlessness; he was sorry about his cold-bloodedness, his dispassion, his inability to express what he now believed was the case--that he truly regretted killing Jesse, that he missed the man as much as anybody, and wished his murder hadn't been necessary."

Fra filmen "The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford"

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 00:07:08
Svar/Indlæg:
20170/383

men hvad mener du så når folk fx skriver.. paintjob, powdercoating, performance osv.. i stedet for bare at bruge danske ord.. ??

Det er sgu da en forskruet holdning i min verden.

NickKokkedal

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2008 00:13:55
Svar/Indlæg:
2600/84
Jeg synes det er fint, og honestly NoNig, der er da ingen grund til at pive over det, det er jo ikke fordi du ikke forstår ordene. Jeg hader dansk generelt, og jeg synes vi burde tale engelsk her i landet istedet for, for vores dansk er alligevel så påvirket af andre sprog, generelt engelsk, som du siger, at vi lige så godt bare kan tale engelsk på fuld tid.

Bare fordi ordet er fremmed, finere eller mere præcist, gør det det jo ikke ukorrekt. Bruges det forkert, ja så har du ret i at det er som at lukke luft ud.

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 01:31:16
Svar/Indlæg:
2357/72
...whatever. 😴 😛

Men der kan da komme nogle gode dialoger ud af den slags sprog:

Shlubb: I only seek the most lighthearted and momentary digression. The briefest indulgent in automotive pleasure.

Klump: For cheap thrills. Such short-lived durability, Mr. Shlubb. You risk engendering ill will on the part of our employers.

- Sin City

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 02:42:42
Svar/Indlæg:
3065/208
#56 Jeg har det fint med engelske ord. Hvordan vil du oversætte dem?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 09:13:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #57/Alle

Er der overhovedet nogle der har læst hvad jeg skriver?! 😛

Jeg har sgu intet imod dansk og engelsk. Men folk der slynger om sig med ord, de ikke fatter betydningen af, blot for at lyde smartere end fyren ved siden af.

Nej vent. Jeg oversætter lige:

"Undertegnede har på ingenlunde avarsioner til overs for sprogstammer med oldnordisk oprindelse, eller deslige anglosaksiske. Derimod rynker jeg på næsen af individer der ynder at gøre anvendelse af et vokabular dersom de selv ingen forståelse har af ordenes betydning, men blot for at henledes opmærksomheden fra deres lavere intelligens, i komparativ med sidestillende unge mand".

- Så snakker vi trods alt samme sprog, du og jeg, vi. Går til Haiku på AOF...

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:08:19
Svar/Indlæg:
2357/72
#60 Lidt lige som når folk skriver "avarsioner" for, at virke kloge og det i virkeligheden staves aversioner. 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:09:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #61

Dygtig dreng. Måtte du bruge Google for at regne den ud? 😛

Man skulle næsten lave sig en underskrift der hed: "Der tages forbehold for taste/tyrk-fejl" - så selv den mest forsmåede nørd, ikke har en skid at sige 😉 😛

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:16:39
Svar/Indlæg:
2357/72
#62 Jeg er osse meget stolt. :yes:

Hvis du skriver tyrkfejl, er der bare nogen der bliver sure over det. Især dem der ikke er kompetente nok til, at se ironien i det. 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:18:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #63

Præcist den slags mennesker hader jeg. Især fordi det ofte er dem selv der bruger fremmedord de ikke forstår.

DreAz

Superbruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:23:46
Svar/Indlæg:
486/24
Engelsk > Dansk. Sprog globalisering ftw

Lace

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:29:55
Svar/Indlæg:
2357/72
#64 Det er for det meste, efter egen erfaring, folk fra "Human-Ressource" afdelinger der bruger den slags vendinger, eller folk der prøver, at imponere bossen fordi de tror de lyder super-professionelle. Dem slipper man sq nok aldrig for. Men de kan da bare få lov til at passe sig selv. Så kan vi andre da få et godt grin, når de har forladt lokalet.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 11:46:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #66

Right you are 😀

Trueson

Elitebruger
Tilføjet:
25-09-2008 13:45:45