-> #21
Det satser jeg også stærkt på det vil. Det er kun i 'Crysis' med alt på maks. og i 1920x1200, det dykker ned på 11 fps. Hvis bare jeg slår AF og AA fra, så ligger det på 20-25 fps. Om det er spilbart eller ej, vil jeg lade være op til den enkelte 🙂
Men det er også kun i 'Crysis'. 'Crysis - Warhead' og 'Far Cry 2' er begge to baseret på nye engines. Så du kan, med rette, forvente at de udnytter hardwaren til det yderste. Men, forstå mig ret. Når du vil køre i den opløsning, så skal der øjenguf til, før kortet ser sit maks. og der vil en stor framebuffer være dig til hjælp.
Dertil skal du medregne, at ATi's nye kort (HD48xx), udnytter deres framebuffer rigtig godt. Tjek selv. div. benchmarks. Du vil se, at deres kort med 512 MB RAM, ligger og blander sig med kort der har 1,5-2x mængde RAM til deres rådighed.
Jeg skal være ærlig og sige, at jeg har ingen anelse om hvordan et HD4870 yder i 'Far Cry 2'. Men hvis du kan vente lidt, så vil jeg gerne berette om hvordan et HD4850 yder i 'Far Cry 2' 😉 😛
Den eneste fordel der er hentet ved et HD4870 frem for et HD4850 er RAM-teknologien og hastighederne. Men, som jeg har ladet mig fortælle, så skulle den forskel være forsvindende lille, men absolut ikke irrelevant (især ikke hvis du gamer i høje opløsninger, hvilket du jo så ikke gør... Men måske kommer til?), såfremt du har planer om at skifte skærm.
Du kunne jo passende overveje flg. combo:
Sælg: CPU, skærm og grafikkort.
Køb: Ny dual-core, 24" skærm og HD4850/4870
Det vil nok kunne gøres, uden du kommer til at slippe mere end kr. 5.000,-
Jeg ved ikke hvad din CPU, skærm og grafikkort vil kunne indbringe. Men en nyere Intel dual-core, ligger vel på en tusse. En velegnet 24"-gamer skærm koster vel omkring kr. 3.000,- og et HD4850 ligger også på omkring en tusse.
Give'n'take, så er kr. 5.000,- nok ikke helt ved siden af, når du så samtidig har solgt ud af dine gamle dele. Det er i hvert fald en opgradering du vil blive glad for 🙂
Forresten: Selvom mit grafikkort gamer fint i 1920x1200, så er det ikke alle spil jeg kører i dén opløsning. 'Supreme Commander' får lige et hak nedaf. Men det er mest fordi, at spillets game-engine ikke er lavet til at håndtere den opløsning. Det gælder faktisk en del spil (selv nyere titler som Call of Duty 4). Det kan du jo lige tage til efterretning 🙂