Ny hdd -skal være boot med samme data

Diverse d.  26. september. 2008, skrevet af Aliaz
Vist: 610 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
26-09-2008 22:03:44
Svar/Indlæg:
1015/333
Har lige købt en ny hdd (F1 1TB), som er hurtigere end den gamle (750GB F1)
Vil derfor bruge den nye som boot-drev. Dvs med nøjagtig samme data som ligger på den gamle.

Kan jeg sætte den nye 1TB disk til og starte Partition Magic 8 eller Ghost i winXP og lave en eksakt kopi af den gamle til den nye.
Sætte den nye til aktiv partition.
Slukke.
Tage den gamle ud og sætte den nye i samme sted.

Vil det virke? Er der noget jeg bør gøre anderledes eller tage højde for?
Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2008 00:58:18
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg ville starte Ghost fra en bootdisk/CD/flash etc. og vælge at kopiere hele disken til den nye disk. Efterfølgende bare ændre bootrækkefølgen i BIOS og du skulle være good to go.

Jeg har desværre ingen erfaring med PM eller Ghost direkte i Windows.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2008 03:47:03
Svar/Indlæg:
5874/1287
Det afhænger af hvilken version af Ghost du har. Hvis du har Ghost 12 eller 14 skulle det sagtens kunne lade sig gøre direkte i XP, men ellers kan du lave en boot cd, og så fra den clone dine HD'ere.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2008 15:27:03
Svar/Indlæg:
1015/333
Det er Ghost 10 jeg har.

Forsøgte først at få Ghost i windows til at lave en "drive copy". Satte den til at kopiere MBR også. Den nye partition på den nye hdd hedder nu E:
Jeg har på fornemmelsen at nogle registreringer når at opføre sig som om E: skal være det sædvanlige.
Pillede den gamle hdd ud...og den nye skulle nu gøre som C.. havde dog lige på fornemmelsen at windows var blevet forvirret over om drevet skulle hedde det ene eller andet.

Endte med jeg gemte et image med ghost....startede XP installation for at være sikker på at den nu får C-drev og bliver den der starter op korrekt....og så derefter smed imaget ind via Ghost bootable cd windows emulation. og så kopierede jeg tingene fra de andre partitioner manuelt... - det ved man der virker.

Er der nogen der har en god "opskrift" på noget de kender/har prøvet, som virker 100% uden problemer. Læste også på nettet at andre har haft problemer omkring windows forvirring af drevbogstav - dog var dette vist med Ghost 9.

Hvis nogen har eller kender til Ghost 14, vil jeg da gerne høre om der er nogle fordele i denne version?

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
27-09-2008 18:57:15
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg bruger selv ghost 12, og det har bare virket. Da jeg skiftede harddisk gjorde jeg sådan:
Gammel HD var inddelt i C og D, Ny harddisk fik oprettet en 25Gb primær partition og intet andet i første omgang.
Bad den gemme et image fra C på D. Byttede om på HD rækkefølgen i BIOS. Bootede fra Ghost-cd'en. restorede imaget fra D til den nye harddisk (som nu hed C da der var byttet om på rækkefølgen i BIOS). Genstartede PC'en, og den bootede nu fra den nye harddisk uden problemer.
Skal måske lige nævnes, at den gamle og den nye harddisk var fra samme firma (samsung)

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2008 15:57:45
Svar/Indlæg:
1015/333
Det lyder som nogen af det samme jeg har gjort. Blot har jeg udført det med noget af XP-installationen, hvilket også bør kunne springes over. Det hele tog en del tid, men det hele virker perfekt nu.

Vi bruger den samme løsning med at lave et image først og så indlæse det til den nye hdd - når boot rækkefølgen er ændret.

Jeg tænker bare, at når Ghost har en "drive copy" funktion... så bør det kunne lade sig gøre ordenligt - men man bruger jo de løsninger man ved der virker. Man vil jo ikke resikere at miste sine data.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2008 16:23:54
Svar/Indlæg:
5874/1287
Drive copy funktionen virker (de gange jeg har brugt den) ikke fra det drev XP er bootet fra, da nogle filer åbenbart ikke er tilgængelige, men i alle andre tilfælde virker Drive Copy upåklageligt.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
28-09-2008 22:04:10
Svar/Indlæg:
1015/333
Takker for info....tænkte egentligt nok det ville være sådan. Det er også fint nok at kunne kopiere en anden partition....men det er næsten lige så nemt blot at kopiere det hele via stifinder eller en slags Commander program.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
29-09-2008 06:35:58
Svar/Indlæg:
5874/1287
#7 æhhh nej, det er det faktisk ikke hvis man f.eks (som jeg) har dualboot, og man vil flytte det ene bootdrev. Med stifinder eller lign. får man jo ikke bootspor mv. med. Hvis det udelukkende er et datadrev har du ret 🙂