-> #13
Jeg har selv en Eizo FlexScan S2411W - et valg jeg faldt på, efter at have været en del skærme igennem. Jeg anvender primært min computer til billedredigering, så derfor var farvegengivelse og "real-estate" mine primære præferencer.
Det der med ms, går jeg ikke så meget op i. Det er jo ikke panelet alene der tegner billedet. Der sidder også noget billeddannende elektronik, som ikke er helt uden betydning.
Jeg havde en Samsung SyncMaster 213T, med et 25 ms PVA-panel. Nu betragter jeg ikke mig selv som værende den mest seriøse gamer. Men, det ville nu irritere mig, såfremt der var en del slør. Selv på dét panel (altså 25 ms), følte jeg mig ikke generet. Men det må være en smagssag.
Jeg kiggede derudover også efter en skærm med HDCP, da jeg har planer om at bruge min computer til at se HD-indhold på. Mht. HDMi, så forstår jeg ikke rigtigt, at du så kigger efter en skærm uden højttalere. Hvis det er fordi du vil koble skærmen til, via HDMi, så har du jo mulighed for at gøre brug af en HDMi -> DVI converter.
Lenovo'en er rigtig lækker. Den har hvad jeg ville kalde for en "lidt over gennemsnittet"-farvegengivelse, og efter hvad jeg har kunne vurdere, så skulle den også være fin til gaming.
Jeg vil klart anbefale dig at kigge på skærmene. Altså fysisk, i en butik. Hvis du kan se forskel på 2, 5. 8 og 12 ms, så fred være med det. Men personligt kan jeg ikke se den vilde forskel. Måske der er mere tale om placebo, end reel (n)ydelse?
Men hvis du går ekstremt meget op i gaming, så bør du udelukkende holde dig til TN-baserede skærme. Især pga. prisen, men også pga. responstiden.
Men husk. Det er ikke alene panelet der laver billedet 🙂